Výnosy spoločnosti Telefónica Slovakia za prvé tri mesiace tohto roka dosiahli 49,7 milióna eur. Oproti rovnakému obdobiu vlaňajška je to menej o 0,6 percenta.
Bublinkový operátor sa v tlačovej správe tomuto momentu nijako nevenuje. Komentár sa dá nájsť v reporte českej materskej firmy, ktorá o celkových prevádzkových výnosoch jej slovenskej dcéry uvádza, že sú bez „medziročnej zmeny“.
Prichádza však aj s alternatívnym pohľadom: „Bez zahrnutia vplyvu poklesu mobilných terminačných poplatkov by výnosy vzrástli o 12,1 percenta.“ Za týmto „nárastom“ má podľa nej stáť zvýšený počet zákazníkov, vynovená ponuka služieb, rastúci podiel zákazníkov zmluvných služieb (post-paidu) a zameranie firmy na získavanie klientov s vyššou hodnotou.
Prečo O2 abstrahuje od poklesu mobilných terminačných poplatkov, to nevysvetľuje. Doteraz tento model publikovania finančných výsledkov nepoužilo.
Je fakt, že poplatky na príkaz telekomunikačného úradu vlani v júli klesli o 67 percent. No išlo o trhovú realitu, s ktorou sa operátori (O2, Telekom aj Orange) jednoducho museli vyrovnať. Navyše, na zníženie terminačných poplatkov v minulosti najviac tlačilo práve O2.
To, že sa teraz na ne odvoláva, zrejme súvisí so snahou udržať imidž rastúceho operátora. Čo – pokiaľ ide o výnosy – už dlhšie platilo o O2 ako jedinom telekome z veľkej trojky.
Prvý kvartál sa týmto pravidlom neriadil. V skutočnosti ako jediný operátor vo výnosoch rástol Slovak Telekom (+2,4%), hoci sám priznal, že je to vďaka lanskej akvizícii Digi a zvýšeným výkonom dcérskej IT spoločnosti PosAm. Samotné mobilné služby (service revenue) mu v prvom kvartáli klesli o 8,9 percenta. Celkové výnosy Orangeu šli medziročne nadol o 9,6 percenta.
Všetko ostáva pri starom v štatistikách aktívnych SIM kariet. Orange aj Telekom stratili (-1,5 % respektíve -1,3 %), kým O2 stále naberá (v prvom kvartáli +13 %).
Pokiaľ ide o štruktúru klientely, O2 medziročne pribudlo viac zmluvných zákazníkov než predplatenkárov (120 500 verzus 62 700). No zatiaľ veľmi nevidieť „zameranie firmy na získavanie klientov s vyššou hodnotou“: priemerný výnos na klienta (ARPU) pri postpaide medziročne klesol z 14,70 € na 13,20 €, pri prepaide sa znížil zo 7,30 € na 5,80 €.
Ako sa darilo slovenským operátorom | ||||
(výsledky 1. kvartálu 2014) | ||||
Celkové tržby (mil. €) | Ročná zmena %) | Počet klientov mobilných služieb (tis.) | Ročná zmena (%) | |
Orange | 141,0 | -9,6 | 2 778 | -1,5 |
Slovak Telekom | 196,9 | 2,4 | 2 158 | -1,3 |
Telefónica (O2) | 49,7 | -0,6 | 1 580 | 13,0 |
Pozn.: Klienti s trojmesačnou aktivitou | ||||
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami |