E. Musk v predošlých blogoch vysvetľoval, že začínajúca automobilka s malým objemom predaja a stále ručnou výrobou bude ponúkať drahé modely, ale neznamená to, že je určená len pre bohatých. Práve ľudia ochotní priplatiť si sú podľa E. Muska investori do dostupnejšieho modelu. Predaj Modelu S a Modelu X sa tak podieľa na vývoji a budovaní masovej výroby Modelu 3.

Tesla má mať ale v blízkej budúcnosti auto pre každého. K luxusnému sedanu a SUV nedávno pribudol Model 3. Budúci rok bude predstavené ešte kompaktné SUV a „nový druh pickupu“.

Ako chce Elon Musk ovládnuť svet (transportu)

Predstavenie Tesla Model 3 Zdroj: Wikimedia

Zástupcu chcú mať aj na trhu komerčných automobilov. Tesla preto plánuje aj nákladný elektromobil a elektrobus pre mestskú hromadnú dopravu novej generácie.

Prvý menovaný má znížiť firmám náklady a zvýšiť bezpečnosť. Autobus bude zas napomáhať plynulosti premávky v mestách. Pojme menej cestujúcich ako bežný autobus. Bude ale postavený na platforme inteligentného rozvozu, takže privezie človeka až k dverám. Len pomocou zadania informácií v mobilnej aplikácii. Prípadne bude na zastávkach „privolávacie tlačidlo“ pre ľudí bez mobilu či prístupu do aplikácie.

Samozrejme, pôjde o elektromobil s autopilotom. Poslednú dobu to Tesla s touto technológiou nemala ružové. Autopilot bol majiteľmi áut používaný nesprávne a došlo aj k jednej smrteľnej autonehode. E. Muska sa mnohí pýtali, prečo zákazníkom dodal beta verziu softvéru, ktorý môže ohroziť životy ľudí. V blogu vysvetľuje, že v prvom rade pomenovanie beta neznamená niečo nefunkčné alebo nevyskúšané. Táto technológia prešla intenzívnymi internými testami pred jej odoslaním zákazníkom vo forme updatu. Pripomína tiež, že autopilot je od výroby vypnutý a je vyžadovaná aktívna snaha šoféra, aby sa začal dať používať.

Ako chce Elon Musk ovládnuť svet (transportu)

Zdroj: Tesla Motors

V každom prípade ale neplánujú túto funkciu stiahnuť alebo zrušiť. „Nedávalo by to zmysel. Podobne ako by nedávalo zmysel zrušiť autopilota v lietadlách.“ Štatisticky je tento systém stále výrazne bezpečnejší ako manuálne riadenie. Legislatíva ale bude vyžadovať aspoň 10 miliárd najazdených kilometrov. Zatiaľ ľudia s aktivovaným autopilotom v Tesla automobiloch prejdú okolo 5 miliónov kilometrov denne. V čase, keď bude autopilot štatisticky 10-násobne bezpečnejší než štandardne riadené auto na amerických cestách zruší Tesla pomenovanie „beta“.

Ako robotický AirBnB na kolesách

Elektromobil sem, elektro nákladiak tam, kto to bude všetko nabíjať? E. Musk má jasnú odpoveď už roky – slnko. Aj preto je hlavným investorom a členom dozornej rady spoločnosti SolarCity, ktorá sa zaoberá vývojom a predajom solárnych technológií. Jedným z cieľov nového plánu je aj vytvorenie jednotného systému pre domácnosti a firmy. Strešný solárny panel a batéria v jednom. Spolu s balíkom jednotnej mobilnej aplikácie na jej údržbu, jednotnej podpory pre zákazníkov a servisom.  

Podľa E. Muska sa to ale nedá, ak budú Tesla a SolarCity dve odlišné firmy. Preto mal dozrieť čas na ich spojenie. Tesla už vyrába domáce akumulátory Powerwall a SolarCity im môže dodať elektrickú energiu, ktorou sa dobijú Tesla automobily. Všetko do seba zapadá.

Majiteľ Tesly má ešte jeden dlhodobý plán na podporu ekologickej budúcnosti a obnoviteľných zdrojov. Platforma zahŕňajúca solárne panely a elektromobily bude doplnená o systém zdieľania týchto áut. Štatisticky majiteľ auto používa len okolo 10 percent času. Zvyšok trávi v garáži a na parkoviskách.

Ako chce Elon Musk ovládnuť svet (transportu)

Elon Musk a Tesla Model S Zdroj: Flickr

E. Musk tak plánuje jediným stlačením tlačidlá v Tesla aplikácii pripojiť svoj elektromobil do flotily zdieľaných áut. V spojení s plnohodnotným autopilotom to znamená, že si dostupné cudzie auto aplikáciou privoláte a necháte sa odviezť kam potrebujete. Tento systém má majiteľom vytvárať príjem. A to až do takej výšky, že pokryje náklady na lízing. „Kúpiť Teslu si tak bude môcť dovoliť takmer každý.“ Kvôli tomuto argumentu automobilka neplánujú vyvíjať a predávať modely lacnejšie ako chystaný Model 3 v hodnote od 30-tisíc dolárov. Vo veľkomestách, kde vlastnenie automobilu nie je efektívne, bude Tesla ponúkať na toto zdieľanie vlastné kusy.

Kedy presne si má tieto úlohy Elon Musk, Tesla Motors a SolarCity odškrtnúť, nebolo špecifikované. Ale vyzerá to na zaujímavú budúcnosť.