Hneď na začiatok sa treba priznať. Recenzent nie je žiaden cyklistický profesionál, dokonca ani amatérsky nadšenec. Najlepšie by sa dal označiť ako príležitostný voziaci sa. Konkrétne to znamená, že týždenne najazdí tak 20 až 40 kilometrov. A aj to len od mája do septembra. Ale baví ho to a má skvelé ospravedlnenie, keď si na obed dá vyprážaný syr s hranolčekmi. Jazdí do práce cez labyrint zaparkovaných aj pohybujúcich sa áut a využíva aj drsnejšie cyklotrasy pri hlavnom meste. Aj preto vynecháme nejaké hodnotenie bicykla - konštrukcie, pruženia a podobne na iné špecializované weby.

Takže to ide samo?

Nie, elektrobicykel nie je moped v tele bicykla. To je prvá otázka, ktorá takmer každému pri pohľade na tento stroj napadla. Nepoháňa ho. A ani nesmie. Aj európska legislatíva má presný pohľad na to, čo je elektrobicykel a čo už sa považuje za motorové vozidlo. Elektrobajk musí mať výkon do 250W, motor je vždy len asistenčný, teda len násobí výkon tvorený ľudským telom. A tiež sa táto asistencia musí pri rýchlosti 25km/h sama odpojiť. Po dodržaní týchto pravidiel je to potom stále bicykel a netreba riešiť vodičské preukazy alebo ho môžete prepravovať vo vlaku alebo električke tak ako iné bicykle.

Stále to je a aj bude bicykel, pri ktorom treba šliapať do pedálov. Elektrický motor funguje len ako výpomoc. Pri jazde človeku napadne prirovnanie, že tento motor akoby menil uhol stúpania. Vytvorí pocit, že sa bicyklujete na rovine aj vtedy, keď sa práve rozbiehate do kopca. Všetko je pekne odstupňované tak, aby si každý nastavil práve potrebnú intenzitu výpomoci a napríklad prišiel ráno do práce s príjemne pretiahnutými svalmi, ale bez nutnosti meniť spotené tričko.

Ako amatér elektrobicykel testoval

Zdroj: Haibike

Na test sme dostali model HardNine SL od značky Haibike. Horský bicykel, oficiálne cross country s hliníkovým rámom, predným odpružením, kotúčovými brzdami vpredu aj vzadu a 9-stupňovým zadným prehadzovačom. Inými slovami slušná vyššia stredná trieda aj bez elektro doplnkov. Ale presne o tie v tomto teste šlo.

Ak si odmyslíme rôzne ázijské neoverené značky, elektromotor v bicykli na slovenskom trhu bude od firiem Shimano, Bosch alebo Yamaha. Každý s mierne iným zameraním, ale extrémne rozdiely nehľadajte. Aspoň čo sa týka výkonu a batérie.

Testovaný Haibike bol vybavený motorom od Yamahy, ktorá sa sústreďuje o niečo viac na športovo zameraných zákazníkov. Takmer všetky elektrobajky, ktoré sú už od začiatku konštruované ako elektrobicykle majú motor umiestnený pri stredovom rozložení, teda v oblasti pedálov. Vyžaduje si to upravenú kostru, ale na druhú stranu je hmotnosť ideálne rozvrhnutá pre všetky druhy jázd a nie je problém opraviť defekt tak ako pri elektrobajkoch s motorom na prednom alebo zadnom kolese. Škoda, že motor nepodporoval rekuperáciu, teda dobíjanie batérie počas jazdy z kopca. Ale s výdržou batérie by nemal mať problém ani ozajstný cyklistický maniak.  

Elektrobicyklovanie ako nebezpečne návyková skúsenosť

Prvé šliapnutia do pedálov boli neisté. Človek nevie, čo má očakávať. Potom zrazu pocíti mierne zrýchlenie a zábava sa začína. Veľmi návyková zábava. Každý elektrobicykel so zabudovaným motorom má ako súčasť výbavy aj cyklopočítač. Odolný voči dažďu s kontrastným monochromatickým displejom zobrazuje všetky potrebné informácie o momentálnej, maximálnej rýchlosti, teplote, prejdenej vzdialenosti a podobne. A navyše aj momentálny výkon motora a výdrž batérie. Vľavo na riadidlách je jednoduchý prepínač módov zobrazenia informácií a režimov motora.

Ako amatér elektrobicykel testoval

Zdroj: Haibike

Na výber sú tri výkonnostné režimy. Eco pridáva do 25 percent sily, ktorú do pedálov dávajú nohy človeka. Vhodný je na bežné mestské bicyklovanie na rovinách a pri minimálnom stúpaní. Standard pridáva 125 percent sily a už dokáže pomôcť rozbehnúť sa pri malom stúpaní alebo vyšplhať na strmejšie cesty. Režim High už pridáva do 270 percent výkonu, takže akoby s vami do pedálov šliapalo dva a pol chlapa. V tomto režime už by si z Banskej Bystrice do Ružomberka cez Donovaly mohol trúfnuť aj amatér, prípadne starší jazdec.

Inteligentná elektronika dokáže rozoznať podľa úsilia, ktoré vynakladáte a zvoleného stupňa na prehadzovači kedy a koľko výkonu má pridať z elektromotora. Funguje to prekvapujúco presne. Po hodinovej jazde si všimnete, že udržujete oveľa rovnomernejšie tempo ako pri bežnej jazde. Bez ohľadu na stúpania.

Elektronika rozozná, že je navolený vyšší prevod, a teda pravdepodobne idete po rovine alebo z kopca. Motor sa zapína len občasne a s nízkym výkonom. Pri menšom prevode pri šliapaní do kopca už asistuje intenzívnejšie.

Haibike bol ako neviditeľný tréner, ktorý motivuje k lepšiemu výkonu a sem tam trochu potlačí. Výsledkom bolo, že pri jazde so zapnutou asistenciou sa svaly namáhajú o niečo menej, ale zas o to dlhšie. Vždy je to ale klasický bicykel a stačí elektromotor vypnúť úplne a zapotiť sa rovnako ako s analógovým bicyklom.

Zdravá investícia

S tým rozdielom, že elektro časť pridáva bicyklu asi o tretinu vyššiu hmotnosť. Testovaný model preto mal 21,5 kilogramu. Lesné akrobatické kúsky sú o niečo náročnejšie, no stále možné. Netreba sa báť ani toho, že by sa pri skoku odopla batéria alebo niečo iné poškodilo. 400Wh batéria sa uzamyká špeciálnym kľúčom.

Mimochodom jej nabíjanie je rýchle. Už za hodinku je nabitá na približne dve tretiny. Celá batéria je plná za približne 3,5 hodiny nabíjania. Jednoduchý grafický ukazovateľ vybitia je aj priamo na tele batérie. Dodávaný je aj vlastný adaptér. Podobný tým z notebookov.

Ako amatér elektrobicykel testoval

Zdroj: Haibike

Vybíjanie je naopak pomerne pomalé. Záleží od štýlu jazdy a zvoleného výkonnostného módu. Cyklopočítač podľa toho vie určiť približný „dojazd“ a vybitie batérie. Pri Eco režime má bicykel dojazd približne 130 až 150 kilometrov, pri tom najsilnejšom polovicu. Ak by si ale niekto trúfal na dlhšiu túru, stále je možnosť zobrať si zo sebou náhradnú batériu. Výrobca garantuje kapacitu batérie viac ako 90 percent po dobu 300 nabíjacích cyklov. V praxi tak úbytok kapacity bežný používateľ spozoruje za nejaké tri roky.

Po najazdení necelej stovky kilometrov s Haibike HardNine SL, ktoré sme si skutočne užili, prichádza sklamanie. Nie je to lacný špás. Pod tisícku sa s elektrobicyklom s motorom uprostred nedostanete, kvalitné modely začínajú približne na hranici 1 500 až 2-tisíc eur a profesionálny celoodpružený kúsok sa vie vyšplhať aj na 5-tisíc eur. Testovaný model sa predáva za 2 099 eur.

Pre profesionálov možno bežné sumy. Smrteľník jazdiaci len príležitostne si ale takúto investíciu bude rozmýšľať dlhšie. Výhodou ale je, že elektrobicykel vám dovolí držať krok na túre s profesionálom. A je tiež veľká pravdepodobnosť, že práve vďaka efektívnej a zábavnej jazde na takto upravenom bicykli sa zo smrteľníka môže stať časom aspoň poloprofesionál.

Ako amatér elektrobicykel testoval

Zdroj: Haibike

Za požičanie testovacieho bicykla Haibike HardNine SL ďakujeme spoločnosti Ebajk, najväčšiemu predajcovi elektrických bicyklov na Slovensku