Launch ponuka vs. minulé systémy
Sony pripravila na štart iba tri exkluzívne tituly – Knack, Killzone: Shadow: Fall a Resogun. Každý z nich patrí do iného žánru, každý má iné opodstatnenie v prvej ponuke. Oproti minulým štartom je first-party hier menej a vypadol DriveClub. Na porovnanie: PS3 prišla s piatimi Sony titulmi (Ridge Racer 7, Resistance, MotorStorm, Genji 2, F1) a PS2 mala tiež iba tri: FantaVision, Ridge Racer V a Tekken Tag Tournament.
Na jednej strane vidieť odlišné žánre: už nefičia toľko bojovky (Tekken nahradila iba third-party Injustice s komiksovými hrdinami), prekvapivo neprišli preteky (zastupuje ich aspoň Need for Speed: Rivals), hoci pri štarte PS3 boli tri naraz. Na druhej strane však launch ponúka priestor novým značkám a tu Sony aspoň dalo priestor novej behačke Knack (pokus Sony vrátiť sa ku štýlu Crasha Bandicootova) i strieľačke Resogun.
Fakt, že v štartovacom poli nechýba nový Killzone je dôkaz Sony, že do série už investovali veľké peniaze a zo značky chcú vyťažiť najviac. Killzone vyzeral solídne už na PS2 a Sony sa blysla na E3 2005 trailerom so skvelou grafikou, ktorej nikto neveril. V roku 2009 ju tím Guerilla Games previedol do hrateľnej podoby a Killzone bol technologický míľnik. Na ten chce nadviazať Sony aj pri PS4, najmä keď malo štúdio priamy prístup k tvorbe architektúry PS4.
Minirecenzia: Knack
Knack je behačka, ktorá na prvý pohľad pripomína to najlepšie z raných časov PlayStation. Crash, Croc či Spyro dostali nového súputníka: Knack má rovnako jednoduchú hrateľnosť a autori išli po základoch žánru. Napríklad ovládanie ráta s dvomi páčkami (ľavá na pohyb, pravá na uhýbanie) a niekoľkými tlačidlami. X je na skok (jednoduchý i dvojitý), štvorec na útok, krúžok a trojuholník využijete na doplnenie pri kombách.
Je to výborná a prístupná hra aj pre mladších hráčov, herný systém rýchlo pochopia.
Knack má zaujímavú vlastnosť – pôvodne je sotva metrový hrdina, vďaka prilepeným relikviám sa zväčší na odolného obra. Výhodou systému je, že ako menší sa prepchá cez úzke priestory, ako veľký Knack má vyšší ukazovateľ zdravia a prejde levelom bez škrabnutia. Ale nenechajte sa zmiasť, už na strednej obtiažnosti je Knack poriadne ťažká hra a niektoré časti preleziete ťažko – autori využívajú napríklad presilu nepriateľov, silové polia bez možnosti ísť ďalej, kým sa neporátate so všetkými protivníkmi či menších a väčších bossov.
Je to tradičná behačka, kde sa častejšie bojuje ako skáče, ale väčšinu času sa nestratíte a lineárne idete vpred. Alebo aj do bočných strán, Knack rád využíva automatickú zmenu kamery, takže priestranné levely si lepšie užijete. Aj variabilné prostredia potešia: záhrady, lesy, lávové či ľadové jaskyne alebo mestská zástavba. No v druhej polovici už Knackovi začne dochádzať dych a má menej nápadov.
Ideálne je hrať Knacka v co-op móde: s dvomi DualShockmi alebo druhý hráč ovláda postavu na PS Vita. Vtedy sa v hre objaví pomocník Robo Knack, ktorý hlavnému dáva zdravie či predmety – výborná voľba pre dvoch súrodencov pri jednej hre.
Minirecenzia: Resogun
Sony má čuch na návykové arkády so strieľajúcou raketou a tonou protivníkov vo vesmíre. Resogun od tvorcov Super Stardust predstavuje tento štýl vo vynikajúcej grafike a chytľavou hrateľnosťou. Princíp hry je jasný: raketka na obrazovke sa pohybuje a okolo nej prichádzajú vlny nepriateľov na zostrelenie. Môžete si vylepšovať raketku, získať čoraz lepšie zbrane či bonusy, nachádzať slabiny oponentov a učiť sa v piatich leveloch čoraz lepšie stratégie.
Resogun je klasika hrateľnosťou, no na PS4 kvalitu ju povyšuje grafika. Vynikajúca zmes farieb, prostredí a priestoru vytvára priam omamný titul, ktorý je ľahký na dlhé seansy i desaťminútovky. Tri životy sa minú rýchlo, no cieľom hry je vytrénovať vás a dostať z vás najlepšie pokusy. Strata života je ťažká, a nie tragická.
Prirodzene, v súčasnej dobe konzol a sociálnych funkcií už nesúperíte iba sami so sebou, ale s výsledkami hráčov z celého sveta. Boj o lepšie skóre, kombináciu bodov a dosahovanie rekordov v leveli sú nekonečné.
Resogun vyšiel zdarma pre majiteľov PS4 a vernostného programu PlayStation Plus, skúsiť by ho mal každý.
Minirecenzia: Killzone: Shadow Fall
Sony ráta už 10 rokov s Killzone. Holandské štúdio Guerilla Games chce dokázať silu série a po prvý raz
prichádza pri štarte platformy. Killzone graduje – od zákopu v prvej časti na PS2 cez vylodenie na pláži v prvej misii druhej časti až po tretí diel, ktorý vymenil ikonického zlosyna Visariho za nových nepriateľov.
Killzone bola vždy pútavá strieľačka, kde hráč a jeho tím postupne prechádzali prostrediami, no väčšinou postupovali po vytýčenej ceste autorov vpred. Shadow Fall je dobrý pokus o revitalizáciu série a uvedenie odlišného konceptu. Väčšinu času sa musí hráč spoľahnúť sám na seba a nemá krytie ďalších členov tímu, ku koncu hry sa síce k vám občas pridá sniperka, no to ste už naučení na nenápadný a tichý štýl prechádzania bojiskom. Treskúca bojová vrava síce zostala, ale váš pohyb je odlišný.
Vďaka novému hardvéru totiž autori stavili na podstatne väčšie zóny. Prostredia síce pôsobili mohutne aj v dvoch dieloch na PS3, ale hráči rýchlo zistili, že sú tu uzavreté koridory či neviditeľné steny a ostávajú zas v limitovanom priestore. Shadow Fall na PS4 využíva obrovské mapy vo svoj prospech – či na dynamické scény alebo voľný pohyb i odlišné riešenia misií a jednotlivých situácií.
Hra má opäť nového protivníka – Vladko Tyran (!) z organizácie Black Hand nemá charizmu Visariho, na rozpútanie eventuálnej vojny stačí. Jeho útoky a správanie sa jednotiek svedčia o organizovanom správaní. Hra často využíva presilu a posiela na vás nepriateľov vo vlnách, ktorým sa ťažko ubrániť. Tento lievikový efekt je priam typický pre sériu a nový diel sa ho nezbavil. Budete škrípať zubami už na Normal, lebo tucet nepriateľov poraziť sólo je ťažké. Arzenál je vyrovnaný, paleta protivníkov pestrá.
No Killzone: Shadow Fall sa rozhodne nedá uprieť jasný skok na vyššiu generáciu. Z trojice PS4 exkluzivít vyzerá najlepšie a ukazuje obrovské priestory, krásnu farebnú paletu, detailnú grafiku jednotiek a munície. Je to akoby najlepšie PS4 demo, ktoré si môžete teraz dopriať – engine, efekty, detaily postáv, všetko v 1080p rozlíšení a hutnom DTS zvuku.