Ak nejaké herné značky definujú PlayStation, tak medzi nimi určite nebudú chýbať pretekárske tituly Gran Turismo a WipeOut, behačka Crash Bandicoot, japonský golf, dobrodružná séria Uncharted či hry, kde hráči sami tvoria obsah, ModNation Racers a LittleBigPlanet. Sony má spomedzi trojice výrobcov herného hardvéru najviac first-party vývojárskych štúdií - a na exkluzivitách jej evidentne záleží. Zaujímavé je, že za takmer dvadsať rokov existencie platformy PlayStation sa nikdy nestretlo toľko značiek v takom krátkom čase ako teraz. Ale veď zasa na to existujú pádne dôvody.
PS Vita útočí
Úvodný line-up každej konzoly obsahuje tradičné tituly. Sony nimi spravidla oslovuje kľúčových členov svojej komunity. Každý región si pritom potrpí na iný štýl hier. Japonci preferujú golf, Európania preteky WipeOut, Američania zasa troška akcie v novom Uncharted. Štart PS Vita je zaujímavý tým, že už neponúka iba pôvodné značky z čias prvej PlayStation, ale kombinuje hity troch generácií (Uncharted je z éry PS3).
Dokážu stále opakujúce sa série ešte zaujať? Argument „kto bude kupovať šiesty či deviaty diel toho istého“ nie je mimo. No treba ho vnímať v celom kontexte štartu konzoly – či nové časti sérií slúžia ako stávky na istotu alebo navyšujú počet premiér. Je to náročná otázka: Budú hráči (znova) kupovať niečo známe, či zariskujú a investujú do nového titulu? Pohľad na rebríčky predajnosti PS Vita svedčia, že pokračovania bodujú viac ako nové hry. Hot Shots Golf, Uncharted sú hity, Reality Fighters a Little Deviants ako originálne nádeje toľko nepredali.
Paralelne sa natíska otázka, do akej miery zaujmú nové a existujúce série iné publikum. To, že si časť hráčov (early adopters) kúpi novú konzolu a série automaticky, stále platí, ale do akej miery vedia existujúce série osloviť nováčikov? Možno je pre nich lepšie vytvoriť niečo nové.
Jednoznačná odpoveď nejestvuje: treba však ponúknuť niečo, čo je najviac v kurze a prináša ešte i nový štýl. Napríklad najväčší hit PS Vita je Uncharted: Golden Abyss. Len štvorročná séria, ktorá sa etablovala na PS3, žmýka PS Vita dokonale: pri ovládaní, príbehu aj hrateľnosti. Určite predala po svete viac kusov ako opakovaný golf či preteky.
Remaky neustále prichádzajú...
Zobrať známu PS2 hru (alebo rovno celú trilógiu) a previesť ich do HD rozlíšenia, je neodškriepiteľný trend dnešného herného biznisu. Niekedy skvelá šanca pred novým dielom v sérii (Sly Trilogy), inokedy snaha pripomenúť to najlepšie z knižnice.
Jak & Daxter Trilogy vyšiel koncom februára a je vidieť, ako ani jedna z troch hier nezostarla, ba čo viac, je to jedna z najvariabilnejších trilógií. Prvý diel má jednoduchšie a archaické podanie, no prvý raz vidíte hrdinov v akcii v dobrom dizajne sveta. Dvojka vyšvihla kvalitu behačiek na vysokú úroveň. Od začiatku do konca je lepšia v každom ohľade oproti jednotke, má dobré tempo a tonu nápadov. Trojka sa vydala iným smerom, namiesto vytýčenej cesty vpred ponúkla voľnosť v podobe plnenia misií a prechádzanie sveta ako v Grand Theft Auto.
Mimochodom, v máji má vyjsť Ratchet & Clank HD Collection, čo je rovnako kvalitná séria, ktorá sa už na PS3 uviedla štyrmi pokračovaniami. Konverzie z PS2 majú zmysel, lebo mnohé PS3 konzoly nemajú spätnú kompatibilitu a dobrá cenovka za dve-tri hry v lepšom prevedení priláka i nových hráčov.
...ako aj nové diely do obývačky
Siedmeho marca vyšiel nový diel Twisted Metal. Bez ďalšej číslovky, bez nového podnázvu. Séria je známa ešte z prvej PlayStation (vyšlo na nej päť častí), na PS2 a PSP sa ukázal jeden nový diel a teraz je späť. Herní kritici sú k novinke celkom zhovievaví, priemerné hodnotenie je takmer 80%.
Twisted Metal na PS3 spĺňa očakávania. Sú to šialené preteky, kde sa ako maskovaní experti premávate po arénach a pálite po svojich súperoch. Zbrane sú zábavné ako nikdy predtým a obrovské prostredia ponúkajú deštrukciu na každom kilometri. Každé vozidlo má teraz aj dva špeciálne útoky, využiť môžete turbo či rôzne vedľajšie útoky.
Zjednodušilo sa aj ovládanie, namiesto kombinácie tlačidiel máte sekundárne útoky po ruke na DualShocku. Elektromagnetické pulzy, rakety, štíty, všetko funguje. Od PS3 verzie však čakáte najmä podstatne lepšiu grafiku ako v minulosti (máte ju mať), špičkový zvuk (skutočne agresívne DTS), aj premyslené súboje viacerých hráčov.
Popri klasickom Deathmatch ponúka hra ďalšie módy ako Nuke, kde hráči musia zajať súperovho lídra a vystreliť ho s maximálnou ničivou silou proti jeho tímu. Twisted Metal má nečakane aj single-player kampaň s tromi kapitolami, ktorá zabaví sólistu na deň-dva. Je to vhodne namiešaný mix a hrá sa rovnako dobre ako v roku 1995, možno aj lepšie.
Otázne je, či sú hráči ešte na takú žánrovú vec zvedaví. Prvé predaje hovoria o 400-tisíc kópiách na hlavnom americkom trhu (séria generuje 80-85% predajov iba tam), čo je solídny úspech, aj keď na minulé časti je to málo. Twisted Metal bol kedysi veľmi úspešný, no možno za desať rokov jeho sila upadla.
Foto na titulke a v článku - Sony