Videohry sa už od svojich začiatkov snažili do diania zapojiť nie iba jedného, ale aspoň dvoch hráčov. Popri sólo hre a multiplayeri, kde hráči súperia navzájom proti sebe, však existuje dlhé roky aj kooperatívny mód, teda co-op.
História co-op módov siaha k japonským výrobcom, ktorí ju implementovali najmä do titulov v herniach, a to dvojakého typu. Bojovky typu Double Dragon, kde dvaja hráči spoločne napredovali a mlátili súperov. Alebo akčných strieľačiek ako Contra, kde sa každý chopil svojej zbrane a postupne prechádzali viacerými prostrediami až k veľkým bossom.
A boli to znova Japonci, ktorí co-op dokázali prepašovať aj do behačiek, najmä notoricky známeho New Super Mario Bros., ktorý aj na novších platformách ako Wii a Wii U ponúka tradičnú alternatívu rodinného prechádzania levelov a svetov až vo štvorici (či pätici na Wii U s gamepadom).
Co-op v dnešných žánroch
Aj novšie hry podporujú co-op, a to najmä v dvoch žánroch: akčné hry a RPG. V 90. rokoch bolo celkom populárne prejsť jednu kampaň v Baldur’s Gate v šestici tak, že každý hráč ovládal jednu postavu. Tento systém sa ujal aj v novších tituloch, hoci často sa počet hráčov ustálil na štyroch.
Pri akčných RPG sa hry postupne zdynamizovali a každý so svojou postavou mlátil, kúzlil alebo iným spôsobom prispel do šarvátky. (Na podobnom systéme je postavený aj spoločný chod dungeonom či raidami vo World of Warcraft v 5- až 25-členných skupinách.)
Akčné hry ako Call of Duty či Gears of War a Halo fungujú na podobnom princípe. Vytvárajú misie či príležitosti spravidla pre štyroch hráčov odlišných povolaní bojovať po sieti a plniť určité úlohy. Vďaka tomu hra funguje na troch frontoch: v príbehovej kampani jedného hráča, co-op móde vo štvorici a aj v multiplayeri, kde hráči trávia desiatky až stovky hodín súperením medzi sebou.
Samozrejme, je potrebné vymedziť aj tri existujúce typy co-op hrania. Niektoré preferujú lokálny mód, čo znamená, že hráči sú nalepení na jednej obrazovke, často rozdelenej na dve polovice. Takto fungoval co-op (a ešte dodnes ho v tejto podobe nájdete) v klasických herniach, kde hodíte mincu, zoberiete ovládač a hráte. V súčasnosti stačí hráčom zobrať dva ovládače a spolupracujú.
Tzv. LAN mód ráta s využitím lokálnej siete. Nektorí pamätníci si vybavia ešte LAN párty, kde si každý doniesol vlastné PC (dnes skôr konzolu) a v jednej miestnosti si zahrali. Moderný spôsob ráta s využitím on-line systémov ako Xbox Live a PlayStation Network, kde sa hráči stretnú, zvolia si hru a absolvujú jej misie či dedikovaný obsah.
Army of Two ako co-op séria
Army of Two od Electronic Arts bola (EA) od začiatku koncipovaná ako séria pre dvoch hráčov. Prvý diel sa odohrával na pozadí irackého konfliktu, dej druhého sa preniesol do Šanghaja a nedávno EA vydali tretie pokračovanie s podtitulom Devil’s Cartel.
Novinka prekvapivo nepokračuje v príbehu etablovanej dvojice Salema a Riosa. Nahradzuje ich agentmi Alpha a Bravo nasadenými do boja proti najväčšiemu mexickému drogovému kartelu. Škoda, že scenáristi nezapracovali na novom príbehu so známymi hrdinami, hoci sa občas v akcii objavia. Alpha a Bravo nemajú rovnako silnú charizmu a nie sú natoľko odlišné postavy.
Na druhej strane, hráčom stále ostala motivácia hrať za jedného z hrdinov, zatiaľ čo AI by sa ujala parťáka. Ideálnym riešením je hrať naživo vo dvojici. Misie sú priamo dizajnované pre duo hráčov, pričom existujú dva typy.
Tesné priestory preferujú rýchly prechod a dopĺňanie v paľbe, iné misie núkajú aj veľké mapy, kde môžu hráči striedavo spolupracovať na jednom mieste alebo sa rozdeliť a efektívne likvidovať ciele v iných častiach lokalít. Tempo hry je rýchle, čo je vítané plus, náročnosť striedma.
Oproti minulým dielom však Alpha a Bravo majú predsa len podobný štýl hrateľnosti, tak sčasti odpadá chuť hrať kampaň dva razy, aby ste si vyskúšali druhého hrdinu. Podobný ráz bojovníkov rozuzľuje príbeh, ktorý popri boji s kartelom, popisuje aj povahy oboch postáv.
Je to vítaná súčasť hry. Keď už sú nasadené nové postavy, je vhodné vysvetliť ich pozadie a dať hráčom motiváciu za nich bojovať. Príbeh nevyčnieva z možností akčných sérií súčasnosti, je to bežný štandard.
EA venovali najnovšiemu dielu Army of Two moderný Frostbite 2 engine využitý aj v Battlefield 3, takže hra vyzerá výborne a má aj veľmi dobre namixovaný zvuk. Audiovizuálny štýl a práve co-op mód sú dve súčasti, ktoré ho odlišujú od bežných strieľačiek, ktoré prichádzajú na trh. Army of Two ako séria je stále nadpriemerná, hoci tretí diel čo-to získal (nové módy, zaujímavé mapy) a čo-to stratil (pôvodných hrdinov, prvotnú myšlienku).
Foto na titulke a v článku - Electronic Arts