Na každého človeka na Zemi dnes pripadajú štyri zariadenia pripojené do internetu a do konca dekády ich počet prevýši našu populáciu sedemnásobne. Značky sa už nepýtajú, či sú zákazníci online, ale cez koľko a akých zariadení sa pripájajú.
Nie sú to však len start-upy, ktoré s pomocou digitálnych technológii narúšajú existujúce trhy. Robia to aj firmy z odvetví ako je poľnohospodárstvo, ktoré nikdy nebolo synonymom zavádzania moderných technológií.
Žatva dát
Dobrým príkladom je chov kravského dobytka, kde spoločnosť Dell EMC pomáha viacerým farmám zvyšovať produkciu mlieka monitorovaním kŕmenia a chovu dojníc. Záplava senzorov zbiera množstvá dát o spotrebe krmiva, zdravotnom stave zvierat a produkcii mlieka, ktoré farmárom pomáhajú pri podnikaní.
Zdroj: Seesame
V poľnohospodárskej spoločnosti John Deere dotiahli technologickú revolúciu ešte o krok ďalej. Firma vytvorila digitálnu platformu, do ktorej prúdia množstvá dát so senzorov umiestnených priamo na poliach, ale napríklad aj z dronov vybavených infračervenými kamerami, ktoré nad nimi bdejú.
Farmári tak majú cez mobilné zariadenia neustále prehľad o tom, koľko osiva bolo na ktorom mieste vysadeného a či je optimálne rozmiestnené, či úrodu nenapadli škodcovia, alebo či zavlažovanie funguje tak ako má. Množstvá zhromaždených dát následne podliehajú analýzam, ktoré pomáhajú vyhodnocovať úrodnosť, ale napríklad aj potrebu použitia pesticídov, herbicídov či hnojív.
Donúťte nuly a jednotky rozprávať
Ak môže byť priekopníkom digitalizácie a zavádzania internetu vecí agrosektor, môže na túto vlnu nastúpiť akákoľvek firma. Čo preto treba urobiť? V prvom rade musia manažéri prestať uvažovať o IT ako o servisnej podpore, ktorá sa „iba“ stará o sieť, počítače a softvér.
Samozrejme, samotné IT oddelenia musia mať ambíciu byť inovátormi a motormi zmien. Len ten, kto dokáže urobiť z technológií stredobod fungovania podnikania, zmení drahé nákladové centrum na oddelenie, ktoré firme prináša nové príjmy.
Ako naznačujú príklady Uberu, Airbnb aj firiem z poľnohospodárstva, pri technologizácii sa dnes firmy nevyhnú cloudu či super rýchlej konektivite, ale ten najväčší prínos získajú z dát. Dátový manažment a sofistikované analýzy s využitím strojového učenia a umelej inteligencie, sú zďaleka tými najdôležitejšími súčasťami digitálnej transformácie. Ako hovorí ekonóm Ronald Coase: „Ak budete mučiť dáta dosť dlho, napokon z nich dostanete priznanie“.