„Technológie sú inde, ako kde sa nachádza potenciál v doprave a ja chcem pridať ruku k dielu. Na Slovensku sa v prepočte na obyvateľa vyrobí najviac áut na svete a chcem tiež dokázať, že nie sme len montážnou halou,“ hovorí D. Kojnok v rozhovore.
Práve preto sa ešte ako študent strednej školy pustil do vývoja bikesharingu, teda systému zdieľania bicyklov, s ktorým má naozaj globálne ambície. „Futupilot je komunitná služba, ktorá sprostredkováva bikesharing. Máte bicykel, kúpite si elektronický zámok, nainštalujete aplikáciu a po registrácii ho môžete požičiavať ďalším ľuďom,“ vysvetľuje.
Rozvoj zdieľanej ekonomiky
Aj keď má D. Kojnok len osemnásť rokov, za sebou už má niekoľko projektov. Podarilo sa mu napríklad zostrojiť funkčný prototyp bicykla bez pedálov poháňaného vďaka elektromotoru. Na trh sa však nedostal, kvôli vysokým nákladom na ďalší vývoj a výrobu projekt zamrazil.
Pri zostavovaní prototypu využil niekoľko ďalších systémov, ktoré sú na uvedenie na trh jednoduchšie. Tak sa dostal k ďalšiemu projektu – inteligentnému zámku, vývoj ktorého trval len desať dní a na internete zaujal pomerne veľkú komunitu ľudí. Spätná väzba potom viedla ku nápadu rozšíriť zámok o niekoľko vlastností, čím dospel k súčasnému Futupilotu.
D. Kojnok svoj startup prezentuje ako „Uber pre zdieľanie bicyklov“, čo ale nie je úplne presné – v rámci Uberu si nemôžete prenajať auto, iba sa zviesť. Tak či onak, Futupilot sa pridáva do služieb zdieľanej ekonomiky, ktorej je Uber priekopníkom.
Futupilot Zdroj: Futupilot
Užívateľom Futupilot stačí, aby si zakúpili zámok a namontovali ho na bicykel, do mobilu nainštalovali aplikáciu, zadali základné parametre bicykla (horský, cestný, s či bez kotúčových bŕzd, a podobne). Potom ho stačí pripevniť do bezpečného stojanu, označiť, kde ho zákazníci po využití môžu nechať a zdieľanie začína.
Zámok má v sebe zabudovaný GPS systém, jeho polohu tak majiteľ môže neustále sledovať. Napájaný je z batérie, ktorá pri priblížení sa k vybitiu automaticky pošle notifikáciu a ďalej neumožní bicykel zdieľať.
Prepracovaná je aj otázka bezpečnosti. Pokiaľ niekto prestrihne jedno z dvoch ramien zámku, ozve sa hlučná siréna (120 až 130 decibelov), majiteľ bicykla dostane SMS s presnými súradnicami a, samozrejme, v aplikácii ďalej sleduje jeho prípadný pohyb. Pokiaľ nie je zámok odomknutý, z bicykla sa bez poškodenia samotného rámu ani nedá odstrániť.
„Zatiaľ sme tak bezpečný zámok na bicykel ešte nevideli,“ hovorí D. Kojnok. Zároveň ale dodáva, že „nikdy nič nebude stopercentné, ani bezpečnosť. V čo najväčšej miere sa ale snažíme predchádzať krízovým situáciám.“
Predaj s nulovou maržou
Aby sa Futupilotu mohol D. Kojnok venovať naplno, v rámci strednej školy má individuálny študijný plán, s podnikaním mu pomáha otec a ďalší dvaja zamestnanci. Startup podporil aj „friendly“ investor, ktorý do projektu vložil nižšie desiatky tisíc eur.
„Zároveň pripravujeme ďalšie investičné kolo. Nehľadám klasického investora, ale aj mentora, kvôli zbieraniu skúseností. S jeho vstupom do firmy vyriešime aj naše fungovanie, doteraz sme všetko robili ako rodinný podnik,“ popisuje D. Kojnok.
Investor má pomôcť aj s rozšírením riešenia po celom svete. Zámok nie je ani vo výrobe, jej začiatok je plánovaný na koniec tohto, prípadne začiatok budúceho roka. Záujemcovia o Futupilot si ho môžu objednať v rámci predobjednávok.
Samotný zámok je predávaný za 50 eur, ale ako podotýka D. Kojnok, maržu na jeho predaji majú nulovú a tak na ňom nezarábajú. „Ide nám o to, aby sa mohol bikesharing čo najviac rozšíriť, aby si napríklad človek v Indii mohol dovoliť spravovať desať bicyklov,“ vysvetľuje svoju motiváciu.
Zarábať chce vďaka dvadsaťpercentnému podielu z platieb z prenájmu bicyklov. Cena bude na začiatku stanovená na dva centy za minútu, hodina prenájmu tak vyjde na 1,20 eur. Podnikať pritom plánuje aj ďaleko za hranicami domoviny.
„Plánujeme byť globálni, nielen na Slovensku a v Českej republike. U nás, ani len v Bratislave, nie je vybudovaná dostatočne dobrá infraštruktúra. Službu môžeme škálovať prakticky kamkoľvek, prví záujemcovia sa nám ozvali z Indie a ďalších ázijských krajín, ale aj z Afriky,“ hovorí D. Kojnok.
Vo svojom podnikaní sa podľa svojich slov len rozbieha a potenciálu na ďalší rozvoj vidí veľa. „Futupilot vidím len ako začiatok,“ vysvetľuje D. Kojnok. „Na tejto službe zdieľania sa potom dá stavať, preto sme do jej názvu nezahrnuli ani bicykel alebo bike.“