Vo svete automobilových pretekov sú spravidla dve vetvy hier. Po prvé, arkádové jazdenie, kde sa nestaráte o nič iné ako vlastnú zábavu: vozidlá plávajú, z reproduktorov znie hlasný soundtrack a hra má dobrú grafiku. Skvelý príklad je Need for Speed. Druhou kategóriou sú realistické alternatívy, kde súperí Gran Turismo na PlayStation a Forza Motorsport na Xboxe.
V septembri 2009 Electronic Arts vydal Need for Speed: Shift, ktorý mal byť konkurenciou práve pre Forzu a Gran Turismo. Voľné pokračovanie Shift 2 Unleashed už nemá v názve Need for Speed, no ostáva mu zameranie na realistickú jazdu, aj keď ju túži kombinovať s agresívnymi a intenzívnymi pretekmi. Dokazuje to napríklad interesantný pohľad na jazdenie – z kamery na jazdcovej helme. Jazda potom často vyzerá roztrasená, skáčuca, ale tiež sugestívna. Aj mestský okruh sa zrazu zmení na oveľa dramatickejšiu jazdu.
Už od prvých minút je zrejmé, že Shift 2 nebude priamo atakovať Gran Turismo či Forzu v oblasti top realistického zamerania na preteky. Na jednej strane síce núka realistický jazdný model (tak vzdialený od posledného Need for Speed: Hot Pursuit, ktoré bolo čistokrvným akčným pretekaním), no paralelne sa vyžíva v zosilňovaní herných momentov. Svedčí o tom i agresívne audiovizuálne prevedenie, keď sa rev motorov a hlasný soundtrack preháňajú v dobíjaní domáceho kina.
Shift 2 si z reálií berie skôr neskrotné ovládanie, má iné parametre ako pri prvom Shifte či napríklad Forze. Tam sa ide na stopercentnú simuláciu, v Shift 2 sa občas nájde priestor na videoherné finty ako ostré šmyky v zákrutách. Autá sa správajú oproti skutočným občas odlišne, no aj to stačí na nepredvídateľné správanie. Pridáva to hernému napätiu, hoci to potom nie je úplne verný jazdný model.
Možno preto, aby sa Shift 2 nehral na tretiu totálne realistickú hru (popri Gran Turismo a Forze). Ide svojou cestou. Že sú na nej pomerne inteligentní protivníci a jazda je nevyspytateľná, to je jeho súčasť. V primárnom móde Kariéry si na to budete zvykať dlho, pretože je šikovne poskladaný a stále prináša novinky. Najprv je rozdelenie áut do viac kategórií, potom viaceré módy jazdy predstavené profíkmi (v pasívnom alebo aj aktívnom tutoriáli s ich radami čo robiť na trati) a systém získavanie skúseností a peňazí. Tie potom investujete do čoraz lepších áut – a tie zase otvárajú nové preteky.
V hre je 145 áut a 36 rôznych tratí, čo je sympatické množstvo na niekoľko večerov a ak vás pochytí túžba maximalizovať atribúty každého autá, strávite pri hre celé týždne. Pestrá je hlavná časť hry (kampaň), hneď po nej nastupuje jazda proti živým protivníkom. Vďaka systému AutoLog, ktorý si už Electronic Arts vyskúšali pri Need for Speed: Hot Pursuit máte pred sebou prepracovaný systém s jasnou ukážkou aktuálnych jázd, vašich i cudzích výkonov a možnosti okamžite pretekať proti iným hráčom z celého sveta. Samozrejme, nutnosťou je byť neustále pripojený na internet.
Dva kroky vpred urobila aj grafika a zvuk. Lepší dizajn áut a viac polygónov je badateľný na nejednej mašine, živšie je aj okolie či samotná trať, kde sa dostávajú nečistoty, listy, zanechané šmyky. K nim patrí hlasný zvuk motora a soundtrack, ktorý je dobre poskladaný, aj keď nemá výrazné skladby ako v minulosti. Nuž, zmena zastihla Shift 2 vo viacerých smeroch.
Hra má sedem dôležitých atribútov, pre ktoré sa oplatí hrať: výborný pocit z jazdy aj vďaka kamere na prilbe, zaujímavú kombináciu realistického a videoherného pretekania, dobre poskladaný mód Kariéry, 145 áut a tri tucty tratí, Autolog pre preteky v multiplayeri, lepšiu grafiku a dunivý zvuk v DTS. Na jednu hru to nie je málo.
Foto v článku a na titulke - Electronic Arts