1. Je to masovka
Nie, neznamená to, že čo baví veľa ľudí, musí baviť aj vás. Jednoznačne sa sem hodí porovnanie s princípom snehovej gule. Keď pri jednom stánku na trhovisku stojí viac ľudí, láka to pozornosť ďalších. Aj Pokémon Go bude vo veľkej miere ukážkou zvedavosti. Hovorí o tom číslo stiahnutí aplikácie. Chytanie virtuálnych zvierat je už na viac ako desiatich percentách amerických smartfónov a predbehlo doterajšieho lídra Candy Crush Saga.
Pripomíname, že Pokémon Go je na mobilnom trhu len pár dní. Ak by to ale bola nuda, ako si vysvetliť, že v tejto hre používatelia trávia viac času ako na Facebooku? A tých používateľov je viac ako 21 miliónov. Tvorcovia jednoducho trafili do čierneho. Podľa prieskumu firmy Sensor Tower je denne Pokémon Go zapnutý 33 minút, zatiaľ čo Facebook 22 minút, Snapchat 18 minút a o pár sekúnd kratšie Twitter.
2. Pokémoni zvýšia vaše tržby
Trochu kreativity a herný hit môže pomôcť k zvýšeniu návštevnosti a následne tržieb vo vašom podniku. Pokémoni sa v hre objavujú náhodne. Okrem nich sú ale na virtuálnej mape aj takzvané PokeStopy. Väčšinou ide o body záujmu, kultúrne alebo prírodné objekty. Hráči pri nich získavajú pokélopty a vajíčka.
A potom sú tu ešte telocvične, kde sa dá bojovať proti ostatným trénerom a Pokémonom. V hre sa dajú okrem iného dokupovať vábničky. Zvyšuje sa potom výskyt Pokémonov. Na internete sa už dajú nájsť príbehy a pokyny, ako to využiť pre zvyšovanie návštevnosti.
Majiteľ pizzerie zistil, že sa jeho podnik nachádza pri PokeStope. Nakúpil tak vo svojej aplikácii takzvané vábničky (každá funguje pol hodinu) a v pravidelných intervaloch ich aktivoval. Bez námahy tak zrazu mal omnoho viac zákazníkov, ktorí čakaním na aktivovanie novej vábničky kupovali pizzu a nápoje. Majiteľ podniku vyčíslil náklady na 1,19 dolára za hodinu.
Druhou možnosťou je umiestňovať pútače na svoj biznis na miestach, kde sú PokeStopy alebo telocvične. Je omnoho vyššia pravdepodobnosť, že si ich stovky a tisíce hráčov všimnú.
Zdroj: ABC News
Začali sa objavovať aj ďalšie spôsoby privyrábania si na vlne virtuálnych zvieratiek. Vo viacerých mestách ľudia ponúkajú vozenie po meste vo svojom aute, takže hráči môžu hľadať Pokémonov v širšom okruhu. Hodinová jazda za virtuálnymi zvermi po Londýne stojí 25 libier.
Dajú sa nájsť aj ľudia, ktorí za úplatu budú chodiť s vašim smartfónom a zbierať kilometre, ktoré sú potrebné na vyliahnutie vajíčka. Samotná hra, prekvapujúco, zatiaľ nepodporuje výmenu Pokémonov. Ak sa k tomu tvorcovia odhodlajú, môže sa začať ďalší veľký biznis.
3. Hrať sa dá už teraz
Pokémon Go je od začiatku júla dostupný pre Android a iOS v USA, Austrálii a na Novom Zélande. Nečakanú popularitu ale začali nezvládať servery spoločnosti Niantic, a tak sa globálne rozšírenie trochu omeškalo. Už pribudlo Nemecko a Veľká Británia.
Kto by ale chcel čakať a nevedieť o čom sa kolegovia bavia vo výťahu. Existuje niekoľko postupov, ako aplikáciu dostať do mobilu aj neoficiálne. Ale už to nie je potrebné. Od 16. júla je Pokémon Go dostupný aj na slovenskom Google Play a Appstore. Tréning trpezlivosti pokračuje aj ďalej. Veľký nával znamená často nedostupné servery aj pre slovenských hráčov.
Netrpezliví, ktorí si stiahli hru z neoficiálnych zdrojov už pred pár dňami si ale musia dávať pozor. Ako sa dalo očakávať, netrvalo dlho a už sa objavili falošné inštalačné súbory. Neobsahovali Pokémon Go, alebo aj áno, ale pribalili k nemu malvér. Odporúčame túto verziu odinštalovať a stiahnuť si už dostupnú z Google Play alebo Appstore. Všetky dáta sú viazané na prihlasovací účet, takže chytení Pokémoni a celý postup bude automaticky zosynchronizovaný s novou inštaláciou. Stačí sa prihlásiť s rovnakými údajmi ako predtým.
4. Dá sa na to baliť
Pokémoni sú takí populárni, že začínajú vplývať na vzťahy. Na internete sa šíria žarty o tom, že Nintendo kradne partnerov. Nainštalujú si Pokémon Go a už ich manželka alebo priateľ neuvidia.
Dalo by sa povedať, že hocijaká hra alebo koníček dokáže ukrajovať zo spoločných chvíľ zamilovaného páriku. V tomto prípade ale hráč musí ísť doslova von a hľadať Pokémonov po uliciach a parkoch. Na druhú stranu je to ale presne to, čo sa hodí na vytváranie nových priateľstiev a možno aj vzťahov. Na sociálnych sieťach sa objavilo niekoľko prípadov, keď sa pri hraní Pokémon GO stretli úplne cudzí ľudia a dohodli si rande.
„Je to perfektná zoznamovacia hra. Stretnete niekoho s rovnakými záujmami, môžete ich vykonávať spolu a získať úlohy na zajtrajšok a ďalšie dni,“ hovorí Karen North, profesorka digitálnych sociálnych médií na USC Annenberg School. „Je to ako balenie v bare, ktorý vytvára zdieľanú spoločenskú situáciu. Navyše to láme ľady, lebo je ľahké začať rozhovor,“ dodáva.
5. Liek na depresiu
Hra, ktorá núti človeka chodiť von a stretávať fyzicky alebo virtuálne tisícky ďalších má jasný sociálny vplyv. Ale nie je to len príležitosť na zoznamovanie sa s opačným pohlavím. Objavili sa prípady hráčov, ktorí trpia depresiami a rôznymi formám úzkosti. A práve Pokémon Go im pomohol ich prekonať.
Psychológ John M. Grohol z portálu PsychCentral hovorí, že niečo zatiaľ nedefinované motivuje takto trpiacich ľudí postaviť sa a jednoducho vyjsť z domu s cieľom hľadať Pokémonov. Je to pre nich nevídané správanie.
M. Grohol sa domnieva, že to spôsobila kombinácia zvedavosti a odmeňovania. „Ľudí trpiacich depresiami je takmer nemožné donútiť k fyzickému cvičeniu.“ Podobne ako trpiacich úzkosťami, agorafóbiou (strach z otvoreného priestranstva) alebo antropofóbiou (strach z kontaktu s ľuďmi) motivovať k opusteniu domova. „Aplikácia povzbudzuje k preskúmavaniu blízkeho okolia a nenúti pritom stretnúť sa s iným človekom.“
Takže v práci počas obedňajšej prestávky môžete tvrdiť, že ste sa neflákali, ale uvoľňovali stres hľadaním vodného Pokémona.
6. Aj trochu učenia
Pokémoni nenápadne učia hráčov, podobne ako sa edukatívny rozmer dá nájsť v množstve iných hier. Pre drvivú časť sveta to síce bude irelevantné, ale v Spojených štátoch sa kvôli aplikácii začali ľudia učiť metrický systém. Pokémon Go obsahuje ukazovateľ vzdialenosti k rôznym Pokémonom. A tiež umožňuje vyliahnuť nájdene vajíčko, ale len po prejdení dvoch, piatich alebo desiatich kilometrov. Presne tieto hodnoty sa začali omnoho častejšie objavovať pri googlení, pretože aplikácia funguje len ma metrickom systéme.
Hľadanie kilometrov v USA Zdroj: Techcrunch
Ak nič iné, aspoň pribudne ľudí, ktorí budú vedieť, že dva kilometre sú 1,2 míle. A naopak, zvyšok sveta sa učí anglický jazyk, pretože v inej mutácii aplikácia nie je dostupná. Appka navyše učí ľudí viac sa hýbať. Stovky hráčov sa chvália a sťažujú súčasne, že majú zrazu ubolené nohy z dlhého chodenia. Niektorí používajú hľadanie Pokémonov ako druh boja proti svojej obezite.
7. Ako sa pred nimi schovať
Aktívny používateľ internetu a sociálnych sietí pred Pokémonmi neujde. Či ho zaujímajú a je na nich zvedavý alebo si myslí, že je to detinská krátkotrvajúca bublina, správ o Pokémon Go je plný internet, twíty aj facebookové steny. Vývojár Jamie Farrely toho mal tiež dosť, a preto vytvoril jednoduchý plugin do prehliadača Chrome s výstižným názvom PokeGone. Teda vo voľnom preklade niečo ako PokePreč. Po nainštalovaní automaticky blokuje všetok obsah týkajúci sa Pokémonov.
Jeho účinnosť síce nie je stopercentná, ale výrazne zníži počet všetkého, čo má spojitosť s pokeloptami a Charmandermi. Na ulici už ale plugin nefunguje a stretávať hľadačov virtuálnych zvierat budete tak či onak.
8. Bezplatné dáta
Aj mobilní operátori začali vetriť možné využitie pokemánie. A niet sa čo diviť. Keď sa niečo páči miliónom ľudí s mobilom, ktorý operátor by nechcel, aby v tom mobile mali jeho SIM kartu?
Prvým, ktorý sa odhodlal, je americký T-Mobile. V rámci akcie „T-Mobile Tuesdays“ ponúka pre svojich zákazníkov bezplatné dáta pre hranie Pokémon Go. Podobne ako iní mobilní operátori napríklad do svojho dátového balíčka nepočítajú prenesené megabajty cez služby ako Netflix alebo Spotify, tak klienti T-Mobile môžu hľadať Pokémonov bez strachu, že minú všetky svoje dáta.
Aj keď v skutočnosti to nie je dátovo náročná aplikácia. V priemere si vypýta 10 MB za hodinu hrania. Ozajstní fanúšikovia ale môžu mesačne za virtuálnymi zvieratami nabehať aj stovky hodín. Takže toto ušetrenie isto privítali. A je možné, že práve najintenzívnejších fanúšikov k sebe týmto krokom operátor priláka.
9. Zatiaľ stále stúpa
Pokémon Go tu nebude naveky. Otázku, ktorú si ale všetci kladú, je ako dlho. Pamätáte si na jednoduchú hernú aplikáciu Draw Me Something z roku 2012? Ručne kreslené obrázky sa posielali spoluhráčovi, ktorý musel uhádnuť, čo na nich vlastne je. Obrovský hit, za dva mesiace si hru stiahlo 50 miliónov používateľov.
Podobný nedávny hit Candy Crush bol na každom kroku a tiež zapadol prachom. Ale to je prirodzené. V prvom prípade naše mozgy opantal pocit objavovania, v druhom zas akési upratovanie „cukríkov“.
Pokémon Go má viacero parametrov veľkého hitu. Prvým je nostalgia. Najprv ako hra pre Nintento GameBoy prišli Pokémoni už v roku 1998. Pre vtedy napríklad 10–ročných hráčov je to milá spomienka na detstvo aj teraz, keď sú pomaly tridsiatnici.
Druhým je AR. Teda rozšírená realita, ktorá je tu už roky, ale práve virálne hity ako Pokémon Go ju dostávajú do mainstreamu. Je takmer isté, že v najbližších mesiacoch sa roztrhne vrece s rôznymi aplikáciami založenými na rozšírenej realite a chystané profesionálne riešenia ako napríklad HoloLens od Microsoftu alebo Magic Leap prídu do sveta, ktorý na nich bude lepšie pripravený.
Treťou výhodou je škálovateľnosť. Najprv pomohlo, že svetu bola táto nová droga podávaná po častiach. Predlží sa tým doba, počas ktorej stále bude in. A tvorcom ostávajú voľné ruky na pridávanie nových Pokémonov, úloh a doplnkov.
10. A prečo nie
Osobná skúsenosť je na nezaplatenie. Je zbytočné sa pohoršovať alebo nechápavo krútiť hlavou. Možno po vás budú zazerať. Možno v tom budete vidieť stádovitosť alebo len popkultúrny výstrelok.
Aplikácia je bezplatná a je leto, prechádzka prospeje každému. A kto vie, možno vás táto interaktívna zábavka chytí. Ak nie, budete presne vedieť, prečo. Okrem iného zistíte, prečo to baví napríklad aj izraelského prezidenta Reuvena Rivlina. Aj on sa pochválil screenshotom ako v prezidentskom paláci chytá Pokémona. S dodatkom, že je nutné na nevšednú návštevu zavolať ochranku.
Ak sa odhodláte, dávajte si pozor. Hoci nie je nutné mať oči stále na displeji a aplikácia o blízkosti PokeStopu alebo Pokémona upozorní vibrovaním, stále dochádza k nehodám. Ľudia narážajú do stĺpov, stien a do seba navzájom. Bolo zaznamenaných už aj niekoľko vážnych autonehôd. Aj preto nad diaľnicami v Spojených štátoch v týchto dňoch môžete zazrieť oznamy, aby vodiči počas šoférovania Pokémonov odložili.