Pandémia koronavírusu vlani neovplyvnila len bežný život ľudí, ale svoju stopu zanechala aj vo svete e-commerce. Ako huby po daždi sa objavovali nové e-shopy a dosiaľ nevyhľadávané produkty sa postupne dostávali do popredia. Zmeny tak neprišli len v oblasti cien. Niektoré produkty si udržali stabilné miesto, iné však začali rásť a doteraz neprestali.
Výpadky tovarov a nedostatok surovín
Z analýzy nákupného radcu Heureka vyplýva, že v uplynulom roku rástli najmä ceny bielej a čiernej techniky. „Predpokladáme, že toto zvýšenie spôsobila kombinácia výpadkov tovarov počas pandémie, nedostatku surovín a problémov v medzinárodnej, najmä lodnej, doprave,“ vysvetľuje Michal Buzek, šéf analytikov Heureky.
Slovenskí Fordovci. Lídra autotechniky vedú tri ženy
Dáta z e-shopov ukazujú, že v priebehu apríla tohto roku bola priemerná cena niektorých veľkých domácich spotrebičov aj o 15 percent vyššia ako vlani v rovnakom období. Týkalo sa to najmä rúr, umývačiek a chladničiek. Ostatné spotrebiče sa hýbali približne v rovnakých cenách. Rovnako sa v priemere predávali drahšie aj niektoré kategórie malých domácich spotrebičov.
Výnimkou potvrdzujúcou pravidlo sú kuchynské roboty, ktorých priemerná cena v slovenských e-shopoch od prvej polovice roku 2020 relatívne stabilne klesala. Na tejto kategórii sa však ukazujú aj rozdiely medzi Slovenskom a Českom. Kým Slováci nakupovali vlani drahšie kuchynské roboty a dnes sa predávajú za nižšiu priemernú cenu, v Česku to bolo opačne.
S čiernou technikou to nie je ružové
„V prípade notebookov sme zaznamenali v priebehu ostatného roka zaujímavý vývoj. S príchodom pandémie a lockdownu si zákazníci najmä v prvej vlne nakupovali lacné notebooky, napríklad v apríli 2020 to boli notebooky v priemernej cene 617 eur. So zvýšenými nákupmi však na trhu ubúdali dostupné zariadenia v nižších cenách, preto priemerná cena nakupovaných notebookov vzrástla až na vyše 750 eur,“ hovorí Michal Buzek.
Problémy s globálnym nedostatkom čipov už zasiahli aj výrobcov bielej techniky
Dôvodom rastu cien notebookov je nielen absencia lacnejších notebookov na trhu vo všeobecnosti, ale aj nedostatok čipov, ktoré komplikujú produkciu.
Podobne rástli aj ceny televízorov či tabletov. Kým v apríli minulého roku bola priemerná cena televízoru 389 eur, v máji tohto roku Slováci platili za televízory v priemere 489 eur. Priemerná cena tabletov v e-shopoch za uplynulý rok stúpala podobne, až o 20 percent.
Hore išli aj elektrobicykle
V uplynulom roku išli hore aj elektrobicykle – cenou aj popularitou. Za uplynulý rok vzrástol predaj elektrobicyklov na internete o 66 percent, len v marci tohto roku to bolo o 150 percent viac ako vlani.
Aj preto sú relatívne nedostatkovým tovarom, čo ťahá ceny hore. Pravdou tiež je, že Slováci aj Česi začali nakupovať aj kvalitnejšie a drahšie modely. Priemerné ceny sa za posledný rok zvýšili o viac ako 20 percent.
Lego a výživové doplnky
Rastúci trend cien sa však nedotkol všetkých produktových kategórií – niektoré sa držali svojich stabilných každoročných vzorcov. Napríklad inteligentné hodinky alebo Lego stavebnice.
Obe kategórie sú obľúbené na jeseň a pred Vianocami, kedy zákazníci nakupujú v priemere relatívne lacnejšie hodinky a priemerná cena Lego stavebníc dosahuje vrchol, len aby na začiatku roka znovu klesla.
Priemerná cena inteligentných hodiniek zase pravidelne vyskočí pred letom, kedy si zákazníci e-shopov kupujú nové drahšie zariadenia. Podobná situácia bola aj na trhu s výživovými doplnkami, ktoré si držia relatívne stabilnú priemernú cenu po celý rok a vyskočia len počas zimy, kedy nimi ľudia posilňujú imunitu.