Tento rok na Vianoce možno Ježiško prinesie dievčatkám autíčka a chlapcom bábiky. Táto revolúcia obracajúca naruby zažité stereotypy prišla zo Švédska, dobyla priemysel výroby hračiek v anglofónnom svete a pomaly si razí cestu aj vo Francúzsku, píše agentúra AFP.

Nový smer odštartoval predovšetkým veľkoobchod: v tohtoročnom vianočnom katalógu supermarketov Super U chlapci držia v náručí bábiky a dievčatá sa hrajú s malými autíčkami.

„Som takmer prekvapený mediálnym ohlasom tejto iniciatívy, pretože vôbec nie je militantná,“ čuduje sa Thierry Desouches, šéf public relations skupiny. „Ani nijako neprovokujeme, ide o realitu v meniacej sa spoločnosti, kde sa pozmenilo postavenie žien a mužov,“ ubezpečuje.

Aj reťazec La Grande Récré už štyri roky predáva vo Francúzsku, Švédsku, Belgicku, Španielsku a Maroku značku Tim a Lou, hry a hračky určené obom pohlaviam, výbavičky pre malých remeselníkov či kuchynky, ktoré môžu využívať dievčatá a chlapci vo veku od troch do šiestich rokov. Súpravičky majú neutrálnu farbu (bielu, oranžovú, fialovú).

„Dynamika predaja je čoraz intenzívnejšia, v priebehu roka sme registrovali nárast o 40 percent,“ uvádza La Grande Récré.

„Táto revolúcia zodpovedá duchu doby,“ konštatuje riaditeľ predaja v La Grande Récré Franck Mathias.

„Dieťa uvažuje v kategóriách tej aktivity, ktorú chce reprodukovať, a 85 percent domácich prác stále vykonávajú ženy, ktoré tiež väčšinou hračky vyberajú. Avšak stále viac mužov napríklad varí a dopyt rodičov je vyšší, pokiaľ ide o hračky, ktoré boli predtým určené len pre dievčatá,“ vysvetľuje F. Mathias.

„Aby sme sa však zbavili stereotypov, ružovej a žehliacej dosky pre dievčatá a modrej a autíčok pre chlapcov, je treba ešte dosť času,“ vyhlasuje T. Desouches zo Super U.

Bolo to Švédsko, európsky priekopník pokiaľ ide o rovnosť mužov a žien, ktoré pred niekoľkými rokmi udalo tón.

Vzápätí za ním nasledovala Británia. Luxusný supermarket Harrod's tento rok nahradil sériu hračiek označených „pre dievčatá i chlapcov“ veľkým množstvom hračiek označených ako „neutrálne“, ktoré sú rozdelené podľa tém.

V Spojených štátoch vyvolalo senzáciu štvorročné dievčatko, ktoré sa na videozázname natočené otcom a umiestneným na internet búri proti skutočnosti, že by dievčatá mali nosiť šaty princezien a chlapci že by mali chodiť prezlečení za supermanov.

Obchodná sieť Early Learning Centre, ktorá predáva v Británii hračky, dnes prichádza s dievčatami v hasičských uniformách a chlapcami starajúcimi sa o kojencov-chlapčekov.

Haude Constantinová-Bienaiméová, riaditeľka jaslí v Bourdarias à Saint-Ouen pri Paríži inšpirovaná švédskym modelom „rovných“ jaslí, prístup výrobcov hračiek len víta.

„Napriek tomu všetkému sú ešte v obchode veľmi jasne rozdelené hračky pre dievčatá a pre chlapcov. Avšak dieťa utvára svoju osobnosť identifikáciou a napodobňovaním. Ak mu ponúkneme hračky určené len pre jeho pohlavie, nutne ho povzbudzujeme k stereotypom práve tohto pohlavia,“ uvádza.

„Nejde o to, aby sme spochybňovali rozdiely medzi dievčatami a chlapcami, ale o to, aby sme dieťaťu ponúkli čo najširšie pole pre jeho vlastnú voľbu. Je to práve to, čo mu ako dospelí, ktorí ho ovplyvňujeme, môžeme poskytnúť,“ dodáva.

Zvyky sa menia, chlapci dostanú pod stromček aj bábiky

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto - SITA / AP