Tento rok na Vianoce možno Ježiško prinesie dievčatkám autíčka a chlapcom bábiky. Táto revolúcia obracajúca naruby zažité stereotypy prišla zo Švédska, dobyla priemysel výroby hračiek v anglofónnom svete a pomaly si razí cestu aj vo Francúzsku, píše agentúra AFP.
Nový smer odštartoval predovšetkým veľkoobchod: v tohtoročnom vianočnom katalógu supermarketov Super U chlapci držia v náručí bábiky a dievčatá sa hrajú s malými autíčkami.
„Som takmer prekvapený mediálnym ohlasom tejto iniciatívy, pretože vôbec nie je militantná,“ čuduje sa Thierry Desouches, šéf public relations skupiny. „Ani nijako neprovokujeme, ide o realitu v meniacej sa spoločnosti, kde sa pozmenilo postavenie žien a mužov,“ ubezpečuje.
Aj reťazec La Grande Récré už štyri roky predáva vo Francúzsku, Švédsku, Belgicku, Španielsku a Maroku značku Tim a Lou, hry a hračky určené obom pohlaviam, výbavičky pre malých remeselníkov či kuchynky, ktoré môžu využívať dievčatá a chlapci vo veku od troch do šiestich rokov. Súpravičky majú neutrálnu farbu (bielu, oranžovú, fialovú).
„Dynamika predaja je čoraz intenzívnejšia, v priebehu roka sme registrovali nárast o 40 percent,“ uvádza La Grande Récré.
„Táto revolúcia zodpovedá duchu doby,“ konštatuje riaditeľ predaja v La Grande Récré Franck Mathias.
„Dieťa uvažuje v kategóriách tej aktivity, ktorú chce reprodukovať, a 85 percent domácich prác stále vykonávajú ženy, ktoré tiež väčšinou hračky vyberajú. Avšak stále viac mužov napríklad varí a dopyt rodičov je vyšší, pokiaľ ide o hračky, ktoré boli predtým určené len pre dievčatá,“ vysvetľuje F. Mathias.
„Aby sme sa však zbavili stereotypov, ružovej a žehliacej dosky pre dievčatá a modrej a autíčok pre chlapcov, je treba ešte dosť času,“ vyhlasuje T. Desouches zo Super U.
Bolo to Švédsko, európsky priekopník pokiaľ ide o rovnosť mužov a žien, ktoré pred niekoľkými rokmi udalo tón.
Vzápätí za ním nasledovala Británia. Luxusný supermarket Harrod's tento rok nahradil sériu hračiek označených „pre dievčatá i chlapcov“ veľkým množstvom hračiek označených ako „neutrálne“, ktoré sú rozdelené podľa tém.
V Spojených štátoch vyvolalo senzáciu štvorročné dievčatko, ktoré sa na videozázname natočené otcom a umiestneným na internet búri proti skutočnosti, že by dievčatá mali nosiť šaty princezien a chlapci že by mali chodiť prezlečení za supermanov.
Obchodná sieť Early Learning Centre, ktorá predáva v Británii hračky, dnes prichádza s dievčatami v hasičských uniformách a chlapcami starajúcimi sa o kojencov-chlapčekov.
Haude Constantinová-Bienaiméová, riaditeľka jaslí v Bourdarias à Saint-Ouen pri Paríži inšpirovaná švédskym modelom „rovných“ jaslí, prístup výrobcov hračiek len víta.
„Napriek tomu všetkému sú ešte v obchode veľmi jasne rozdelené hračky pre dievčatá a pre chlapcov. Avšak dieťa utvára svoju osobnosť identifikáciou a napodobňovaním. Ak mu ponúkneme hračky určené len pre jeho pohlavie, nutne ho povzbudzujeme k stereotypom práve tohto pohlavia,“ uvádza.
„Nejde o to, aby sme spochybňovali rozdiely medzi dievčatami a chlapcami, ale o to, aby sme dieťaťu ponúkli čo najširšie pole pre jeho vlastnú voľbu. Je to práve to, čo mu ako dospelí, ktorí ho ovplyvňujeme, môžeme poskytnúť,“ dodáva.
Zdroj: SITA / AP
Ilustračné foto - SITA / AP