Digitálna doba so sebou prináša možnosti, ako narábať s veľkým množstvom dát. Slovanet ako operátor dáta svojich klientov dokáže spracovať na rôzne účely. Klientom prináša zefektívnenie procesov i kvalitnejšie prostredie. Dáta pomáhajú, no musia byť správne zabezpečené, hovorí Martin Magdolen, riaditeľ úseku podpory predaja spoločnosti Slovanet.
Slovanet v súčasnosti pracuje s oveľa väčším množstvom dát ako v minulosti. Ako sa zmenila vaša práca v porovnaní s prácou pred pár rokmi?
Objem dát, ktoré zbierame, vyhodnocujeme a ktoré nám pomáhajú pri rozhodovaní, je naozaj násobne väčší. Napriek tomu, že spracovávame oveľa väčšie množstvo dát, máme lepší pohľad na dáta ako celok, na ich vizualizáciu a flexibilitu v ich zobrazení a vo vzájomnej korelácii. To sa nám podarilo najmä vďaka tomu, že všetky dáta zozbierané z rôznych zdrojov sa snažíme spracovávať a reportovať v rámci jedného BI prostredia.
Ako vám vo vašej práci pomáhajú moderné nástroje?
Moderné nástroje nám umožňujú rýchlo a jednoducho vizualizovať a spájať výstupy z rôznych nezávislých zdrojov. Takýto pohľad na dáta bol v minulosti často komplikovaný a predstavoval náplň práce dátových špecialistov. Dnes je tento pohľad prístupný prakticky okamžite manažérom a radovým pracovníkom, ktorí majú k dispozícii nové typy informácií. Tie umožňujú porozumieť a lepšie diagnostikovať situácie a javy, ktoré nastávajú v rôznych oblastiach prevádzkových či administratívnych činností, a okamžite, prípadne aj prediktívne reagovať.
Ako sa dajú všetky dáta, s ktorými pracujete, využiť?
Rozdelil by som ich do dvoch celkov. Prvý celok tvoria prevádzkové dáta, ktoré nám slúžia najmä na to, aby sme vedeli lepšie vyhodnotiť kvalitu služieb, ktoré poskytujeme, a zároveň plánovať ďalší rozvoj. Napríklad na plnenie našich interných alebo dodávateľských SLA sa pozeráme na základe lokality, čo nám umožnilo lepšie pochopiť dôležitosť prítomnosti „našich ľudí“ v regióne.
Druhý celok sú dáta, ktoré sú súčasťou našich produktov. Tieto dáta tvoria priamo hodnotu pre zákazníka v rámci našich IoT a bigdata:LINK produktov. Tieto produkty pribudli do nášho portfólia zhruba pred tromi rokmi.
Menia sa priamoúmerne s vývojom moderných nástrojov aj požiadavky vašich klientov?
Menia, v minulosti boli požiadavky zákazníkov zamerané viac na špecifikáciu technológií a prostriedkov, ktoré zákazník vyhodnotil, že potrebuje na dosiahnutie svojich potrieb. Dnes si zákazník zadefinuje potrebu a necháva na dodávateľovi, aby navrhol spôsob, aké technológie a prostriedky pre splnenie zadania potrebuje.
S čím vás oslovujú najčastejšie?
Najčastejšie nás zákazníci oslovujú s požiadavkami na tradičné telekomunikačné služby, ktoré predstavujú dátové pripojenie, hlasové služby, zastrešenie bezpečnosti IT, prípadne virtuálne zdroje poskytované prostredníctvom nášho vlastného cloudu. Bežné telekomunikačné služby sa však stávajú samozrejmosťou a zákazníci majú dnes požiadavky čoraz viac zamerané na služby s pridanou hodnotou, prípadne služby prinášajúce nové benefity pre samotné podnikanie zákazníka. Od telekomunikačného operátora sa dnes nielen pri veľkých individuálnych riešeniach očakáva určitá miera inovatívnosti a pružnosti pri návrhu produktov a konkrétnych technických riešení.
Čo všetko im ponúkate?
Predmetom našich štandardných zákazníckych riešení sú obyčajne nástroje na monitorovanie a vyhodnocovanie dostupnosti a vyťaženia poskytovaných telekomunikačných a IT služieb. Čoraz viac zadaní od zákazníkov však obsahuje individuálne požiadavky na zber a ukladanie väčších objemov dát, tvorbu dashboardov a dodanie analytických nástrojov na koreláciu dát. V našom portfóliu pre korporátnych zákazníkov sa taktiež nachádzajú špecifické produktové línie, založené na zbere a vyhodnocovaní dát, napríklad systém bigdata:LINK, ktorý slúži na sledovanie a vyhodnocovanie nákupného správania zákazníkov v kamenných predajniach, alebo riešenia z rodiny lora:LINK zamerané na sledovanie a vyhodnocovanie klimatických podmienok, tepelného reťazca alebo energetickej efektívnosti.
Mnohí ľudia, resp. firmy majú strach, že takéto služby budú pre nich finančne náročné. Často sa hovorí aj to, že práve ony šetria firmám peniaze. Ako to teda je?
Aj na základe našej vlastnej skúsenosti môžeme povedať, že firma samotné dáta často má, len s nimi nevie správne narábať a uvedomiť si ich hodnotu. Ak má zákazník jasnú predstavu o tom, čo by mu mali dáta priniesť, tak nástroj a samotná služba, ktorá mu prinesie hodnotu, nebudú finančnou prekážkou. Finančne náročné môže byť bezhlavé zhromažďovanie dát bez ich zjavného prínosu.
Okrem úspory peňazí sa v súvislosti s takýmito službami často hovorí, že šetria aj čas. Ako? V čom je úspora času?
Dáta môžu v správne fungujúcich organizáciách a systémoch predstavovať základný podklad pre zefektívňovanie procesov. Vďaka kvalitným dátam a dátovým analýzam je možné lepšie identifikovať úzke miesta a prestoje v procesoch, ako aj operácie, ktoré neprinášajú pridanú hodnotu pre zákazníka, ale sú náročné časovo. Tie by mali byť eliminované, prípadne optimalizované, aby prinášali požadovaný úžitok. Rovnako dôležitý vplyv majú kvalitné dáta na rýchlosť a kvalitu rozhodovania vo firme, ako aj pri riešení konkrétnych projektov. V neposlednom rade môžu dáta prispievať aj ku skvalitneniu pracovného prostredia, ktoré priamoúmerne ovplyvňuje výkony zamestnancov.
Aj otázka bezpečnosti je často skloňovaná. Chránia ľudia/firmy svoje dáta dostatočne?
Dnes sú dáta naozaj všade okolo nás a sú základom biznisu takmer vo všetkých oblastiach, aj tam, kde to nie je na prvý pohľad zjavné. Našťastie si postupne ľudia a firmy uvedomujú ich hodnotu aj vďaka publikovaným skúsenostiam s ich zneužitím. Určite vnímame vzostup požiadaviek v oblasti bezpečnosti. Zákazníci sa v poslednom čase posúvajú od všeobecného zabezpečenia perimetra svojej siete k špecifickým bezpečnostným riešeniam navrhnutým na mieru danému biznisu, čo je dobré znamenie.
V čom robia najväčšie chyby? Ako sa ich vyvarovať?
Ochrana dát je nekonečný proces a najväčšia chyba je uspokojiť sa s tým, že bezpečnosť máme vyriešenú. Revíziu nastavenia bezpečnostných politík pri ochrane dát je potrebné vykonávať pravidelne, ideálne aj s externým partnerom, ktorý vie poskytnúť skúsenosť a nezávislý pohľad.
Za chybu považujeme aj to, že firma začne seriózne riešiť bezpečnosť až na základe vlastnej skúsenosti s jej narušením.
Čo je pri bezpečnosti dát podľa vás najdôležitejšie?
Dáta, ktoré na prvý pohľad môžu vyzerať ako bezcenné, môžu v nesprávnych rukách napáchať veľké škody. Ako príklad uvediem obyčajnú teplotu v domácnosti. Veľa z nás by si povedalo, že je to neškodný údaj. Ale niekomu tento údaj môže poskytnúť zaujímavý pohľad na to, ako sa obyvatelia domácnosti správajú, kedy chodia domov, kedy sú na prázdninách a podobne.
Preto je potrebné venovať patričnú pozornosť z pohľadu bezpečnosti všetkým dátam, teda aj takým, ktoré sa v tejto chvíli zdajú bezcenné.
- Ing. Martin Magdolen
- Po štúdiu na Fakulte podnikového manažmentu na EUBA pôsobil na viacerých pozíciách v oblasti informačných technológií a online marketingu. V spoločnosti Slovanet sa od roku 2011 venuje vývoju produktového portfólia pre domácnosti a korporátny segment. Podieľal sa na nasadení úspešných produktov a technológií pre rezidenčný aj firemný segment. Od februára 2017 riadi úsek podpory predaja.