Generálny riaditeľ spoločnosti Meta Platforms vyvolal rozruch nielen rozhodnutím ukončiť kontrolu faktov na Facebooku a Instagrame, ale aj luxusným doplnkom, ktorý mal na sebe počas tohto oznámenia. Na ľavom zápästí mal vzácne švajčiarske hodinky Greubel Forsey „Hand Made 1“ v hodnote približne 900-tisíc dolárov. Spoločnosť Greubel Forsey ročne vyrobí iba dva až tri kusy tohto modelu. Ručné zostavenie týchto hodiniek zaberie stovky hodín práce.
Hoci hovorca Mety odmietol poskytnúť vyjadrenie k tejto téme, je známe, že M. Zuckerberg si v posledných rokoch obľúbil mechanické švajčiarske hodinky. Minulý rok bol videný s modelmi významných značiek ako Patek Philippe a FP Journe, ktoré patria medzi najprestížnejšie v hodinárskom priemysle.
Hodinky Greubel Forsey naznačujú Zuckerbergov ešte sofistikovanejší prístup k zberateľstvu. Značka je známa len v kruhoch najväčších nadšencov a dobre situovaných zberateľov.
Vo videu, ktoré Meta zverejnila v utorok, M. Zuckerberg uviedol, že spoločnosť prestane spolupracovať s tretími stranami na overovaní faktov a namiesto toho zavedie systém „komunitných poznámok,“ podobný tomu, ktorý používa Elon Musk na platforme X. M. Zuckerberg argumentuje, že tento krok má znížiť chyby a zmierniť cenzúru na platformách Meta, no kritici tvrdia, že ide o politicky motivované rozhodnutie. Zakladateľ Mety taktiež hovorí o uvoľnení pravidiel pre politické príspevky, pretože podľa neho „používatelia si želajú viac takýchto príspevkov - a to bez cenzúry“.
Zuckerberg says Facebook and Instagram will now prioritize free speech.
— Stephen Taylor (@stephen_taylor) January 7, 2025
Attributes a recent cultural tipping point to debates like immigration and gender where censorship is now "out of touch".
Says fact checkers were too biased and legacy media too political about censorship pic.twitter.com/1ituXsFm5s
„Dosiahli sme bod, keď naše tímy overovateľov robili príliš veľa chýb a príliš veľa cenzúry,“ vyhlásil M. Zuckerberg. „Chceme sa vrátiť k našim koreňom a zamerať sa na slobodu prejavu“.
Tento krok, ktorý označil za „návrat k slobode prejavu“, sa stretol s ostrou kritikou verejnosti a odborníkov. „Je zarážajúce, ako jedna z najziskovejších spoločností na svete, ktorá pracuje s takou sofistikovanou technológiou, robí výrazné kroky späť,“ povedal Jonathan Greenblatt, generálny riaditeľ Ligy proti hanobeniu (Anti-Defamation League), ktorá sa zaoberá bojom proti antisemitizmu, nenávistným prejavom a diskriminácii. „Jediným víťazom je tu zisk spoločnosti Meta“.
Gordon Pennycook, docent psychológie na Cornellovej univerzite, ktorý skúma efektivitu overovania faktov, povedal, že takéto nástroje fungujú najlepšie, keď dopĺňajú profesionálnych overovateľov faktov, a nie ich nahrádzajú. „Ak odstránite tento prvok ekosystému, potom sa úsudky laikov zhoršia,“ povedal.
Naopak, pochvalne sa ku kontroverznému videu vyjadril Michel Nydegger, generálny riaditeľ spoločnosti Greubel Forsey. „Je potešením vidieť niekoho, kto zohral takú kľúčovú úlohu pri formovaní moderného digitálneho prostredia a životného štýlu, ako prejavuje skutočné uznanie pre najtradičnejší prístup k výrobe kvalitných hodiniek v súčasnosti“.
Hoci M. Zuckerberg vo videu tvrdil, že Meta sa vracia k svojim koreňom, jeho výber hodiniek symbolizuje pre mnohých presný opak. Zatiaľ čo niektorí vítajú návrat k „slobode prejavu,“ otázka ostáva: Ako chce presvedčiť verejnosť, že koná v jej záujme, ak jeho slová a činy signalizujú predovšetkým elitárstvo a politickú kalkuláciu?