Na konci roku 2020 sa končia zmluvy o zabezpečení osobnej dopravy na dotovaných tratiach, a to tak s RegioJetom, ako aj so ZSSK. Minister dopravy Árpád Érsek po tomto dátume nechá štátnej spoločnosti takmer všetky linky, ktoré firma prevádzkuje už dnes.

Výnimkou je len jedna lokálna trať Žilina – Rajec. Ostatné si Érsek objedná od ZSSK tak ako doteraz – bez súťaže. Takmer na celú sieť chce ministerstvo so Železničnou spoločnosťou podpísať zmluvu na ďalších 10 rokov.

Rezort vyhlásil ešte aj súťaž o prevádzku na trati Košice – Moldava nad Bodvou. Tam sa však pripravuje elektrifikácia, takže víťaz súťaže nastúpi na trať najskôr až v roku 2022. Dovtedy ju bude obsluhovať ZSSK.

Tretia súťaž, pokiaľ ide o dotované trate, sa týka linky Bratislava – Komárno, na ktorej dnes prevádzkuje dopravu RegioJet.

Posledná šanca

Ministerstvo dopravy bolo povinné zverejniť v európskom vestníku oznam, že chce so ZSSK podpísať tento veľký kontrakt. Aby mohli konkurenčné firmy zvážiť, či plánujú predložiť alternatívnu ponuku. Výberové konanie tu rezort nevyhlásil. Šanca, že by o tento veľký celoštátny balík niekto prejavil záujem, je však málo pravdepodobná, keďže nikto nemá v pohotovosti techniku a ľudí na obsluhu takej rozsiahlej železničnej siete.

Po roku 2023 sa európska legislatíva sprísni ešte viac. Všetky nové zmluvy budú musieť ísť cez verejné súťaže. Rezort dopravy sa tomu môže vyhnúť práve podpísaním desaťročného kontraktu, ktorý bude platiť až do roku 2030. Ministerstvo však bude môcť v tomto období objem výkonov ZSSK znížiť, ak na to bude politická klíma.

„V zmluve (medzi štátom a ZSSK) bude uvedená podmienka odobratia výkonu zo zmluvy, ak bude daná trať zaradená do súťaže,“ priblížila hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

Á. Érsek by nemusel mať s ďalším otvorením trhu 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa