RegioJet zo skupiny Student Agency českého podnikateľa Radima Jančuru tento mesiac oznámil, že ukončí prevádzku svojich vlakov medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami, ktoré nepoberajú štátne dotácie. Krok zdôvodnil štátnymi zásahmi do železničnej dopravy, najmä rozhodnutím obnoviť prevádzky už predtým stratových vlakov vyššej kategórie InterCity (IC) zo strany ZSSK.
RegioJet v súčasnosti prevádzkuje medzi Bratislavou a Košicami tri páry vlakov denne, ZSSK počet existujúcich komerčných IC spojov na začiatku februára zdvojnásobí na štyri páry vlakov, z toho tri spoje budú jazdiť v časoch, ktoré má teraz vyhradený RegioJet. ZSSK na trati prevádzkuje tiež štátom dotované rýchliky.
„Aj s týmito novými vlakmi chceme udržať cieľ mať okolo roku 2020 vyrovnaný hospodársky výsledok (IC vlakov),“ uviedol podpredseda predstavenstva ZSSK Patrik Horný. Dodal, že v tomto roku spoločnosť ZSSK vykáže z prevádzky IC vlakov stratu okolo troch miliónov eur. P. Horný nevylúčil, že v prípade nedostatku cestujúcich v IC vlakoch ZSSK v budúcnosti počet týchto spojov zníži.
ZSSK obnovila prevádzku IC vlakov, na ktoré nepoberá štátne dotácie, vlani v decembri po necelom roku od ich zrušenia . Návrat IC vlakov na trať medzi Bratislavou a Košicami presadzoval šéf parlamentu Andrej Danko, ktorý pred vlaňajšími voľbami tvrdil, že neznáša žlté vlaky a žlté autobusy, pretože nie sú slovenské, a že žlté vlaky a autobusy musia preč.
Podnikanie RegioJetu v komerčnej vlakovej doprave na Slovensku okrem obnovenia IC vlakov ovplyvnilo aj rozhodnutie predchádzajúcej vlády premiéra Roberta Fica o zavedení bezplatného cestovania detí, študentov a seniorov v štátom dotovaných vlakoch. Vymenované kategórie cestujúcich tak nemusia platiť za dopravu v rýchlikoch ZSSK, ktorým jazda na 445 kilometrov dlhej trati z Bratislavy do Košíc trvá dlhšie ako vlakom RegioJetu alebo spojom IC.
Aktualizované 26. januára 2017 o 13:00
Z Košíc do Prahy viac žltých
Súkromný dopravca RegioJet zasa zvýši počet vlakových spojov na trase medzi Prahou a Košicami. K dvom terajším párom vlakov denne pridá od prvej zmeny cestovných poriadkov 26. februára tretí spoj. Ako spoločnosť vo štvrtok informovala, k dennému a nočnému vlaku pribudne ďalší, ktorý bude z Košíc vychádzať v skorých ranných hodinách a do Prahy príde na obed. V opačnom smere bude vlak vypravený z Prahy poobede, pričom do Košíc bude mať príchod krátko pred 23. hodinou. Železnice Slovenskej republiky pre RegioJet už potvrdili kapacitu dopravnej cesty.
„Na slovenskom území budú mať nové spoje na trati Košice - Praha a späť zastávky okrem Košíc v Kysaku, Spišskej Novej Vsi, Poprade, Liptovskom Mikuláši, Ružomberku, vo Vrútkach, Žiline a Čadci,“ uviedol hovorca RegioJet-u Aleš Ondrůj. RegioJet aj po odchode vlakov z trasy Bratislava - Košice tak zachová vnútroštátne vlakové spojenie, napríklad medzi Žilinou a Košicami, trikrát denne v každom smere.
„RegioJet je najväčším železničným dopravcom na trase Košice - Praha a späť. Aktuálne svojimi vlakmi, ktoré premávajú so ziskom výhradne na komerčné riziko bez akéhokoľvek príspevku štátu, prepravuje denne na tejto trase dvetisíc až dvetisícpäťsto cestujúcich,“ dodal A. Ondrůj.