Z uvedeného počtu vlakov je podľa ZSSK problematických najmä päť vlakov, ktoré sú mimo záruky. Spoločnosť predpokladá, že v krátkom čase sa stav znovu zlepší.

Na problém s dieselmotorovými vlakmi ZSSK v utorok upozornila strana OĽaNO s tým, že nové moderné vlaky pre častú poruchovosť musia nahrádzať staré motorové vlaky bez klimatizácie. Opozičné hnutie vyzvalo ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka, aby túto situáciu riešil.

Podmienky vraj sprísnili

„Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sme opätovne oficiálne požiadali – robíme tak od roku 2016 – o okamžité riešenie stavu trate Prešov - Bardejov a zároveň sme na tejto trati pre jej zlý stav prestali nasadzovať dieselmotorové jednotky,“ reagoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

V Nových Zámkoch je podľa neho na nasadenie potrebných jedenásť dieselmotorových jednotiek, čo má byť dlhodobo dodržané. V tomto depe vraj ani jeden vlak nemá problémy s kolesami ako na východe.

„Nové vedenie ZSSK radikálne sprísnilo podmienky pre záručné a pozáručné opravy, podmienky pre dodanie náhradných hnacích koľajových vozidiel a sankcií za nekvalitnú dodávku všade, kde to bolo možné,“ priblížil T. Kováč.

Sprísnené podmienky, ktoré podľa neho mohli stanoviť len pre nových dodávateľov, majú byť súčasťou všetkých zmlúv uzavretých od leta 2016.

ZSSK nakúpila 32 vlakov za 157 miliónov. Polovica z nich nefunguje, tvrdí OĽaNO

Zdroj: SITA / Diana Černáková

Dôvody sú rôzne, záruka neplatí pri každom

ZSSK obstarala vlaky od za takmer 131 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (157 miliónov eur vrátane DPH) cez dva projekty, spolufinancované zo zdrojov Európskej únie.

Nenasadenie jednotlivých vlakov spoločnosť odôvodňuje rôzne – pre poškodenie kolies z dôvodu nevhodného koľajového zvršku na trati Prešov - Bardejov, pre „neplánovaný výrobný problém“, pravidelnú údržbu, výrobné nedostatky či nehodu.

Niektoré jednotky už majú aj sedem rokov a sú mimo záruky. Na neskôr obstaraných deväť problémových vlakov sa ešte záruka vzťahuje.