„Mýlia sa najviac v odhade ceny údržby. Tá pri cene 0,80 eura na kilometer (konzervatívny interval odhadu ZSSK, v západnej Európe 1,2 eura) a predpokladanom prebehu rušňov tisíc kilometrov za deň môže tvoriť spolu za desať rokov až 29,2 milióna eur,“ informoval v pondelok hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

„Táto podstatná suma v ich výpočtoch chýba a zásadným spôsobom mení optiku veci. Z vysúťaženej sumy 58,7 milióna eur môže tvoriť údržba až polovicu nákladov, tie samozrejme tým pádom patria do úspory ZSSK,“ uviedol T. Kováč.

K cene údržby treba pripočítať náklady na zaškolenie opravárov a úpravy opravovní, čiže zhruba pol milióna eur. Bežná záruka pri novom rušni podľa ZSSK je dva roky, no prenájom umožňuje pri poruchách a nehodách s opravou dlhšie ako 25 dní neplatiť nájomné vôbec, respektíve prenajímateľ musí okamžite ponúknuť náhradný rušeň.

„Ak by ZSSK rušne kupovala, musela by kúpiť, pre zabezpečenie rovnakých výkonov, dvanásť kusov, keďže dopravca musí vždy zabezpečiť dostatočnú zálohu vozidiel. Pri prenájme toto riziko prechádza na prenajímateľa,“ upozornil T. Kováč.

Pre započítanie dvoch rušňov naviac by podľa neho kalkulácia OĽaNO vyznela ako nezmyselná. Dodanie rušňov pri objednávke by trvalo jeden a pol až dva roky, čo by podľa štátneho dopravcu narušilo princípy nastavenej stratégie dopravnej obslužnosti, rastu počtu cestujúcich, ako aj rýchlosti a kvality cestovania.

Prenájom rušňov Vectron je podľa ZSSK zároveň lacnejší a výhodnejší oproti Českým dráham. Tie si chceli prenajať desať týchto rušňov pôvodne za 48 miliónov eur, napokon však zákazku zadali spoločnosti European Locomotive Leasing za konečnú cenu 60 miliónov eur.

Nákup sa viac oplatí

Poslanci za OĽaNO Ján Marosz a Eduard Heger na tlačovej besede v pondelok kritizovali spôsob obstarávania rušňov pre ZSSK. Ekonomicky výhodnejšia by podľa nich za vysúťaženú cenu 58,7 milióna eur bola kúpa než prenájom lokomotív.

„Po desiatich rokoch treba tieto rušne vrátiť. Tvrdíme, že za úplne rovnakú sumu dokážeme tieto rušne nakúpiť a môžu byť vo vlastníctve SR,“ uviedol J. Marosz.

ZSSK vyhlásila verejnú súťaž na prenájom rušňov v júni za predpokladanú cenu 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (72 miliónov eur vrátane DPH). OĽaNO zároveň vyzvalo ministra dopravy Arpáda Érseka, aby dal prenájom lokomotív posúdiť Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

„Pred podpisom zmluvy sa ministerstvo dopravy bude zaujímať o detaily predmetnej investície. Ak sa preukáže, že sú potrebné dodatočné analýzy pre objektívne vyhodnotenie tohto tendra, ministerstvo si ich následne vyžiada,“ informovala rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Zmluvu zatiaľ nezverejnili

Čísla prezentované opozičnými poslancami podľa informácií ministerstva dopravy neboli vo veľkej miere komunikované správne na základe reálne stanovených zmluvných podmienok. Ponuku v tendri predložili dve spoločnosti, pričom ZSSK na základe ich vyhodnotenia zo 4. októbra vybrala za úspešného uchádzača S Rail Lease. Táto spoločnosť bola v obchodnom registri zapísaná 13. júla, teda dva týždne po zverejnení súťaže vo Vestníku verejného obstarávania.

„Uchádzač splnil všetky požiadavky obstarávateľa stanovené v súťažných podkladoch a ponúkol za uskutočnenie predmetu zákazky najlepší pomer ceny a kvality,“ oznámila ZSSK bez detailov o ponuke. Zmluva zatiaľ nebola zverejnená v centrálnom registri.

Druhú ponuku v tendri predložila nemecká spoločnosť ELL Germany GmbH. Spoločníkmi S Rail Lease so základným imaním 25-tisíc eur sú spoločnosti S Slovensko (97 percent) a Slovenská sporiteľňa (tri percentá). Tie sú zas súčasťou rakúskej Erste Group Bank AG so sídlom vo Viedni.

ZSSK potrebuje nové rušne, keďže súčasné sú zastarané. Poruchy lokomotív tvoria popri výlukách vyplývajúcich z rekonštrukcie a opráv infraštruktúry tretí najčastejší dôvod popri mimoriadnych udalostiach meškaní vlakov.

Priemerný vek rušňov spoločnosti je 21 rokov. Nové Vectrony budú môcť jazdiť v zahraničí, napríklad v Poľsku a Rakúsku, rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu, o tri až štyri roky by to malo byť možné aj na trati medzi Bratislavou a Prahou.