Štátna zákazka na prestavbu železničnej strate pri Trenčíne sa možno zopakuje skôr, ako definitívny verdikt o pokračovaní prvej súťaže vyriekne súd. Kontroverzná eurofondová stavba na úpravu trate od Zlatoviec po Trenčianskej Teplej za vyše 200 miliónov eur tak nemusí byť zaseknutá až do konečného a právoplatného rozsudku. Pripustil to generálny riaditeľ podniku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimír Ľupták.

Železnice chcú tento úsek prestavať do konca roka 2015, dokedy sa môžu čerpať vyčlenené európske peniaze z Operačného programu Doprava. Preto chcú mať zhotoviteľa jasného do jari budúceho roka. ,,Ak by súd nerozhodol v dohľadom čase, zvažujeme, či existuje iná možnosť zrušenia súťaže, ako je rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO),“ spresnil V. Ľupták. ŽSR si podľa neho môžu dovoliť čakať na verdikt týždne možno dva – tri mesiace, určite nie roky.

Súťaž od začiatku sprevádza ostrý konkurenčný boj stavebných firiem, kontroverzné rozhodnutia úradov a rôzne námietky. Začiatkom marca ÚVO po komplexnej kontrole tendra nariadil súťaž zrušiť tesne pred podpisom zmluvy s víťaznou firmou Skanska. Vzápätí však Krajský súd v Bratislave vydal predbežné opatrenie, ktorým rozhodol o odklade vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO až do definitívneho rozsudku. Súťaž tak zrušená nie je, ale ani nemôže pokračovať podpísaním zmluvy a realizáciou výstavby.

,,Je to citlivý právny problém. V súčasnosti čakáme, či súd rozhodne. Nemôžeme však čakať večne,“ povedal V. Ľupták. Podľa neho zákon umožňuje samotnému zadávateľovi – ŽSR zrušiť súťaž aj z iných dôvodov, ako je zásah úradu. Súd totiž nemá lehotu na vytýčenie pojednávania. Je však predpoklad, že bude konať vo veci rýchlo. Dočasný zásah súdu do súťaže prišiel v hodine dvanástej, a to deň predtým, ako vypršala lehota dokedy by železnice museli naplniť rozhodnutie ÚVO tender zrušiť. Proti zrušeniu súťaže protestovali na súde dve najúspešnejšie firmy aj samotné železnice. Veľké riziko nenávratného zamedzenia čerpania prostriedkov EÚ určených na výstavbu a konzekvencie pre celú krajinu uviedol súd medzi dôvodmi, prečo do procesu zasiahol.

V súťaži hľadali ŽSR firmy na prestavbu 12-kilometrovej železničnej trate, aby po nej mohli vlaky jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Štátom odhadovaná najvyššia možná expertízna cena hovorila, že stavba sa musí vmestiť do 296 miliónov eur a bude trvať tri roky a štyri mesiace. Najnižšiu cenu ponúkla Skanska – 201 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty a mala sa stať víťazom a realizátorom štátnej zákazky. Trnavská firma TSS Grade podala druhú najlacnejšiu ponuku vo výške 245 miliónov eur.

Proces výberu zhotoviteľa stavby sa zamotáva už vyše roka. Najprv komisia najlacnejšiu Skansku vylúčila pre neobvykle nízku cenu. Po námietkach, zásahu ÚVO, ako aj vysvetlení firmy, ju museli ŽSR do súťaže vrátiť. Už v tom čase sa začali k tendru kopiť podania na súd. Spoločnosť TTS Grade naďalej tvrdí, že oceňovanie ponuky konkurenta nie je v poriadku a chce k tomu aj názor súdu. Súčasne vraj víťaz neuvádzal pravdivé informácie pri niektorých podkladoch pri referenčných materiáloch a dokladoch o skúsenostiach. Víťazná firma obvinenia kategoricky popiera.

Komplexnú kontrolu vedúcu k zrušeniu zákazky sa rozhodol ÚVO urobiť z vlastného popudu. O kontrolu však žiadal aj úradu vlády premiérky Ivety Radičovej. Stalo sa tak potom, ako úrad vlády  oslovila TTS Grade. Spoločnosť mala v súťaži za partnera spoločnosť Bögl & Krýsl, kde do volieb pracoval súčasný premiérkin poradca, poslanec za SDKÚ-DS Ondrej Matej.

Pripomienky sa našli aj k súťažným podkladom spoločnosti Bögl & Krýsl, ktorá poskytla vyhlásenie o bezúhonnosti, ale súčasne má za sebou obrovský problém s haváriou na Morave. Išlo o pád mosta nad železničnou traťou, ktorý rekonštruovala táto firma. Následne tu havaroval vlak a o život prišlo osem ľudí.

Ilustračné foto na titulke - Miro Nôta