Vysporiadanie vzťahov v súvislosti s neplatnosťou koncesnej zmluvy na prvý balík PPP na výstavbu úsekov diaľnice D1 s koncesionárskou spoločnosťou Slovenské diaľnice bude stáť Slovensko 81 miliónov eur. Konzorcium pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues by za prípravné práce na časti malo dostať od štátu 38 miliónov eur. Ďalších 43 miliónov eur by mal štát vyplatiť externým poradcom a za konzervačné práce.

Ako uviedol na pondelňajšej tlačovej besede minister dopravy Ján Figeľ, finančné prostriedky bude ministerstvo požadovať na najbližšej schôdzi vládneho kabinetu navýšením rozpočtových prostriedkov.

Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.

Členmi konzorcia šiestich firiem vedených francúzskou Bouygues sú aj firmy Doprastav a Váhostav - SK. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 miliardy eur.

Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 miliardy eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na štyri miliardy eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 miliardy eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.

Foto na titulke - Maňo Štrauch