Nemecký trh s batériami bude tento rok závisieť do veľkej miery od toho, či sa podarí prekonať pokles dopytu po batériových elektrických vozidlách. Uviedlo to v utorok nemecké združenie pre elektrotechnický a digitálny priemysel ZVEI.
„Neviem povedať, či pokles na trhu zo začiatku roka, ktorý nasledoval po zrušení dotácií na nákup elektromobilov v minulom roku, sme už prekonali,“ povedal Günther Kellermann, riaditeľ sekcie batérií v združení ZVEI. Dodal, že momentálne síce evidujú určitý obrat k lepšiemu, avšak predpovedať na nasledujúce obdobie si netrúfa.
Nemecká vláda ukončila dotácie na nákup elektromobilov v decembri minulého roka. Vládna koalícia musela totiž nahradiť nečakané miliardové výpadky v štátnom rozpočte, ktoré vznikli po rozhodnutí Spolkového ústavného súdu. Ten v novembri 2023 zablokoval približne 60 miliárd eur v takzvanom klimatickom fonde. Vláda sa totiž rozhodla tieto peniaze použiť na iné účely, než na aké boli pôvodne vyčlenené, čo súd označil za protiústavné. Z klimatického fondu sa financovali aj dotácie na kúpu elektrických áut, známe ako ekologické bonusy. Vláda ich zaviedla v roku 2016 a do ich zrušenia vyplatila na nákup elektrických vozidiel zhruba desať miliárd eur.
Po zrušení bonusov nasledoval pokles dopytu po elektrických autách v každom z prvých troch mesiacov tohto roka. V apríli sa predaj zvýšil, avšak v máji sa opäť vrátil k poklesu. Údaje za jún budú zverejnené v najbližších dňoch.
Pokles dopytu po elektromobiloch sa odrazil na ich podiele na trhu. V júni dosiahol podiel týchto vozidiel na automobilovom trhu Nemecka 12 percent, zatiaľ čo koncom roka 2023 to bolo 14,3 percenta. Okrem zníženia dostupnosti čiastočnú rolu zohráva podľa analytikov aj neistota spotrebiteľov, čo sa týka ich požiadaviek na dojazd a bezpečnosť áut.