Necelé dva roky trvala renovácia historického motorového vozňa M 290.002, známeho ako Slovenská strela. Vo štvrtok za účasti mnohých prominentných hostí sa uskutočnila slávnostná jazda z Přerova do jej domovskej Kopřivnice, kde vošla do novo postaveného depa, informoval denik.cz. To bude súčasťou nového múzea Tatry, ktoré vzniká hneď v susedstve a kde pomaly finišujú prípravy na jeho septembrové otvorenie.
Renovácia legendárnej Slovenskej strely finišuje. Očarí úžasným dobovým interiérom
Spolumajiteľ Tatry René Matera podľa deníka.cz uviedol, že projekt rekonštrukcie Slovenskej strely mal dve časti. „Jednak rekonštruovať vozidlo tak, aby malo opäť reprezentatívny vzhľad a bolo plne prevádzky schopné, a tiež postaviť výstavný pavilón, ktorý sa stane pre Slovenskú strelu domovskou stanicou a miestom, kde kedykoľvek môžu návštevníci a občania Kopřivnice toto unikátne dielo vidieť,“ spresnil s tým, že rátajú s tým, že Slovenská strela sa bude na koľajniciach objavovať pravidelne a bude tiež prístupná verejnosti.
Verejnosť sa tiež dozvedela, že počas skúšobných jázd najazdili asi 1 300 kilometrov. Zaujímavé hodnotenie pridal tiež Marek Říha, ktorý jazdu absolvoval ako dobový vlakvedúci. „Cesta týmto historickým vlakom bola veľmi pohodlná. Musím povedať, že konštruktéri odviedli veľmi dobrú prácu a vozidlo je postavené naozaj skvele. Je neuveriteľne dobre odpružené. Motor je tiež veľmi dobre skonštruovaný. Aj pri rýchlosti okolo sto kilometrov za hodinu, ktorou sme išli, motor nebolo takmer počuť a v priestore pre cestujúcich, kde boli zatvorené dvere, bolo úplné ticho,“ ocenil podľa deníka.cz M. Říha.
Motorový vozeň M 290.002 je českou národnou kultúrnou pamiatkou. Od leta 1936 jazdil na trati Praha – Bratislava, aj preto dostal pomenovanie Slovenská strela. Cesta, so zástavkou v Brne, trvala niečo vyše 4 hodín. Naposledy bola Slovenská strela na železničnej trati v roku 1960, potom bola dlhé roky súčasťou Technického múzea Tatra v Kopřivnici. Na vozni je unikátny najmä elektromechanický prenos výkonu od Josefa Sousedíka, podľa ktorého sa vozidlo rozbiehalo na elektrický pohon. S rastúcou rýchlosťou sa motor odpojil a vozidlo bolo poháňané iba na mechanický prenos. Dosahoval rýchlosť až 130 kilometrov za hodinu, pri skúškach zvládol rýchlosť až 148 kilometrov za hodinu. Slovenská strela bola iba jediným vozňom so 72 kreslami v oddelených nefajčiarskych a fajčiarskych oddeleniach, s malou kuchynkou a WC s umyvárňou.