Zmenou dodávateľa energií možno ušetriť. Viete, ako na to?
Častou chybou je podpis zmluvy s viacerými spoločnosťami
1/10 Môže domácnosť zmenou dodávateľa ušetriť?
Pri zmene dodávateľa elektriny alebo plynu môže domácnosť ušetriť. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) im však odporúča, aby si na takéto rozhodnutie dali dostatok času a boli opatrní. Rozhodujúce je aj dobre porozumieť zmluvným podmienkam, ktoré dodávateľ ponúka. Najdôležitejšie je sledovať rozdiel medzi dĺžkou viazanosti a dĺžkou plnenia benefitu. Zľava na 12 mesiacov pri 24-mesačnej viazanosti sa môže ďalší rok ceny predražiť. Taktiež ponuky na výhodné služby, ktoré vo väčšine prípadov spotrebiteľ nevyužije, sú spoplatnené.
2/10 Koľko domácnosť stojí zmena dodávateľa plynu?
Zmena dodávateľa elektriny a plynu je bezplatná. Má na ňu právo každý odberateľ. Podrobnosti zmeny dodávateľa elektriny/plynu sú uvedené v prevádzkovom poriadku prevádzkovateľa distribučnej siete, obchodných podmienkach dodávateľa elektriny alebo plynu a taktiež na webovom sídle ÚRSO.
3/10 Môžu zostať pri výmene dodávateľa domácnosti bez energií?
Domácnosti bez energií pri výmene dodávateľa neostávajú. K ukončenou dodávok energií zo strany pôvodného dodávateľa pritom dôjde až vtedy, keď o to požiada nový dodávateľ, najneskôr však do konca kalendárneho roka, v ktorom k ukončeniu zmluvy s doterajším dodávateľom došlo.
4/10 Má nový dodávateľ plynu povinnosť nainštalovať nový elektromer alebo plynomer?
Všetky elektrické vedenia (plynovody) pred meradlom vrátane meradla sú majetkom distribútora, čo znamená, že keď dôjde k zmene dodávateľa, tak elektrina (plyn) budú distribuované po rovnakých elektrických vedeniach (plynovode) ako doteraz a meradlo nebude nikto meniť. Jediná zmena, ktorú si domácnosť podľa ÚRSO všimne, je to, že jej bude chodiť faktúra od nového dodávateľa.
5/10 Koľko faktúr bude dostávať domácnosť po zmene dodávateľa energií?
V prípade zmeny dodávateľa bude domácnosť dostávať iba jednu faktúru, a to od nového dodávateľa. V nej bude fakturovaná cena za dodávku elektriny alebo plynu a ceny viažuce sa k sieťovým poplatkom (ceny za využitie elektroenergetických sústav alebo plynárenských sietí).
6/10 Kedy by mala domácnosť zmeniť dodávateľa ?
Podľa platnej legislatívy môže byť zmena dodávateľa realizovaná k prvému dňu v mesiaci. ÚRSO odporúča zmeniť dodávateľa vždy vtedy, keď sa to domácnosti oplatí. V tejto súvislosti je potrebné rozlišovať zmluvy na dobu neurčitú, alebo zmluvy uzatvorené na dobu určitú. V druhom prípade je potrebné, aby si domácnosti odsledovali, na akú dobu bola zmluva uzatvorená, aby sa predišlo sankciám za predčasné vypovedanie zmluvy zo strany odberateľa.
7/10 Koľko odberateľov môže byť uvedených na novej zmluve?
Zmluvu vždy uzatvára jeden odberateľ, napríklad jeden z manželov. V zmluve musí byť jednoznačne identifikovaný dodávateľ a odberateľ. Zmluva musí obsahovať informáciu, pre ktoré odberné miesta je uzatvorená, teda presné označenie odberného miesta - EIC/POD kód, častokrát sa uvádza aj adresa odberného miesta.
8/10 Môže odberateľ novú zmluvu bez udania dôvodu vypovedať?
Podľa ÚRSO môže odberateľ v domácnosti môže novú zmluvu s dodávateľom vypovedať bez udania dôvodu a bez sankcie do 14-tich dní odo dňa jej uzatvorenia. Táto informácia má byť uvedená v zmluve s dodávateľom.
9/10 Čo v prípade, ak nový dodávateľ skrachuje alebo ukončí svoju činnosť?
Legislatívne je to ošetrené tak, že ak by mal dodávateľ elektriny, či plynu akýkoľvek problém, tak odberateľ ani sekundu nesmie zostať bez dodávky elektriny/plynu - náhradnú dodávku okamžite zabezpečí iný dodávateľ za cenu, ktorú schválil ÚRSO. Tento náhradný dodávateľ sa označuje pojmom „dodávateľ poslednej inštancie“.
10/10 Na čo by si mali domácnosti dať ešte pozor?
ÚRSO často upozorňuje na podpis viacerých dokumentov od rôznych dodávateľov, najmä na dodatky k zmluvám a rôzne pripoistenia s prolongáciou pôvodnej zmluvy. Často sa totiž po ukončení zmluvy a zmene dodávateľa ozve ten pôvodný a ponúkne klientovi ešte výhodnejšiu ponuku. Výnimkou nie je ani výhodná ponuka od viacerých dodávateľov v rovnakom čase. Ak ich klient podpíše a od ostatných zmlúv nestihne do spomínaných 14 dní odstúpiť, môže to pre neho znamenať problém, ktorý musí odkomunikovať s jednotlivými dodávateľmi.
Tvoj výsledok Veľa šťastia nabudúce
Zdroj: Shutterstock,Veríme, že ste sa niečo užitočné naučili
Tvoj výsledok Len tak ďalej
Zdroj: Karl-Josef HildenbrandVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili
Tvoj výsledok Gratulujeme!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili