Automotive sektor čelí v posledných rokoch sérii kríz. Dodávatelia sa musia vyrovnávať s mnohými výzvami, od slabého trhového rastu cez nákladné regulačné rámce, drahé vstupné suroviny, zvyšujúce sa náklady na prácu, kapitálové obmedzenia až po klesajúce marže.

Hlavným problémom sú radikálne inovácie a technologická transformácia. Vyplýva to zo štúdie Global Automotive Supplier Study 2023, na ktorú upozornila Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

„Kým väčšina krajín je vystavená poklesu rastu automobilovej produkcie, Čína, India a juhovýchodná Ázia sa postupne stávajú hnacím motorom globálnej produkcie vozidiel. Európa a Severná Amerika sa až do konca desaťročia pravdepodobne nevrátia k maximám svojej produkčnej kapacity. Automobilový priemysel pritom stále čelí geopolitickým neistotám," konštatuje analýza.

Samotní dodávatelia čelia výrazne negatívnym dopadom na svoju ziskovosť. Nižšie objemy objednávok znížili ich schopnosť ťažiť z efektívnosti. Trh navyše ostáva nestabilný kvôli problémom v dodávateľských reťazcoch.

Tieto faktory spolu s inflačnými tlakmi viedli k poklesu marže dodávateľov z približne 7,5 percenta na menej ako päť percent. Tradičným dodávateľom sa pritom darí podstatne horšie ako novým technologickým „hráčom“, akými sú napríklad dodávatelia batérií, polovodičov a softvéru.

Svoj trhový podiel neustále zvyšujú čínski výrobcovia, ktorí už dnes majú vedúce postavenie vo výrobe elektromobilov. Tradiční dodávatelia sa naopak stávajú čoraz irelevantnejšími a stále viac zaostávajú v oblastiach s vysokým potenciálom zisku.

„Pre tradičných dodávateľov je dôležité radikálne prehodnotiť svoju stratégiu a nájsť si svoje miesto v automotive budúcnosti. Dodávateľský priemysel bude aj naďalej rastúcim odvetvím, avšak s inými komponentmi, pre iných zákazníkov a iných dodávateľov ako dnes," uzatvára štúdia.

Ďalšie dôležité správy

Od stredy 22. apríla 2020 sa na Slovensku začala prvá fáza otvárania prevádzok, medzi ktoré patria aj predajne automobilov, vrátane autobazárov. Na snímke príprava na otvorenie autobazáru na Dohnányho ulici v Trnave 22. apríla 2020. FOTO TASR - Lukáš Grinaj
Neprehliadnite

Druhé auto v rodine sa stáva luxusom. Česi šetria a plnia autobazáre