Automotive sektor čelí v posledných rokoch sérii kríz. Dodávatelia sa musia vyrovnávať s mnohými výzvami, od slabého trhového rastu cez nákladné regulačné rámce, drahé vstupné suroviny, zvyšujúce sa náklady na prácu, kapitálové obmedzenia až po klesajúce marže.
Hlavným problémom sú radikálne inovácie a technologická transformácia. Vyplýva to zo štúdie Global Automotive Supplier Study 2023, na ktorú upozornila Slovenská asociácia pre elektromobilitu.
„Kým väčšina krajín je vystavená poklesu rastu automobilovej produkcie, Čína, India a juhovýchodná Ázia sa postupne stávajú hnacím motorom globálnej produkcie vozidiel. Európa a Severná Amerika sa až do konca desaťročia pravdepodobne nevrátia k maximám svojej produkčnej kapacity. Automobilový priemysel pritom stále čelí geopolitickým neistotám," konštatuje analýza.
Samotní dodávatelia čelia výrazne negatívnym dopadom na svoju ziskovosť. Nižšie objemy objednávok znížili ich schopnosť ťažiť z efektívnosti. Trh navyše ostáva nestabilný kvôli problémom v dodávateľských reťazcoch.
Tieto faktory spolu s inflačnými tlakmi viedli k poklesu marže dodávateľov z približne 7,5 percenta na menej ako päť percent. Tradičným dodávateľom sa pritom darí podstatne horšie ako novým technologickým „hráčom“, akými sú napríklad dodávatelia batérií, polovodičov a softvéru.
Svoj trhový podiel neustále zvyšujú čínski výrobcovia, ktorí už dnes majú vedúce postavenie vo výrobe elektromobilov. Tradiční dodávatelia sa naopak stávajú čoraz irelevantnejšími a stále viac zaostávajú v oblastiach s vysokým potenciálom zisku.
„Pre tradičných dodávateľov je dôležité radikálne prehodnotiť svoju stratégiu a nájsť si svoje miesto v automotive budúcnosti. Dodávateľský priemysel bude aj naďalej rastúcim odvetvím, avšak s inými komponentmi, pre iných zákazníkov a iných dodávateľov ako dnes," uzatvára štúdia.