Rozhodnutie Protimonopolného úradu (PMÚ), že zdravotných poisťovní sa hospodárska súťaž nedotýka, môže mať významné dôsledky. Obzvlášť ak sa ním začne zaoberať Európska komisia. Zatiaľ sa jej tento problém netýka: „Ak fúzia nemá komunitný rozmer, komisia sa ňou nezaoberá. A žiadne podanie na túto transakciu zatiaľ neprišlo,“ reagovala na otázku TRENDU Linda Cain z komisariátu pre hospodársku súťaž.

Rovnako sa komisia nezaoberala ani zákazom zisku zdravotných poisťovní – než prišla sťažnosť zo strany holandského Eureka, vlastníka poisťovne Union. Po nej prišlo rýchlo upozornenie na porušovanie práv investorov. Podobná situácia môže nastať i teraz – Union sa už v pripomienkovom konaní vyjadroval negatívne o spájaní dvoch najväčších zdravotných poisťovní, z ktorých vznikne moloch s dvojtretinovým trhovým podielom.

Union naopak bude najmenší hráč na trhu. Na to, aby bolo možné sa na zákon oficiálne sťažovať na komisii, musí byť účinný. V prípade spojenia štátnych zdravotných poisťovní je to od 21. decembra, prezident už zákon podpísal. Zákon bol upravený práve preto, aby sa predišlo čakaniu na rozhodnutie PMÚ. Aj pri zamietavom stanovisku úradu by sa tak štátne poisťovne podľa zákona zlúčili.

Zásadná zmena

PMÚ zdôvodňuje rozhodnutie nezaoberať sa spájaním zdravotných poisťovní okrem iného európskou judikatúrou. Keď však v minulosti rozhodoval o zdravotných poisťovniach, ešte ich chápal ako podnikateľov, a teda subjekty patriace pod zákon o ochrane hospodárskej súťaže. TREND sa na otázku o zmene postoja dozvedel, že v rokoch 2007 až 2009 „došlo k viacerým zmenám právnej regulácie, ktoré nastavili nové podmienky fungovania zdravotných poisťovní,“ vysvetľuje vedúci kancelárie PMÚ Tibor Vrzgula.

Lenže posledné rozhodnutie, kde sa zdravotné poisťovne ešte chápu ako podnikateľské subjekty, pochádza z vlaňajška, keď už platil zákaz rozdeľovania zisku. Ten PMÚ uvádza v stanovisku ako jeden z dôvodov, prečo sa podmienky poskytovania zdravotného poistenia výrazne zmenili. Navyše ide práve o ten bod, ktorý nám Európska komisia vyčíta.

Celkovo PMÚ rozhodoval o zdravotných poisťovniach v časoch, keď už boli akciovými spoločnosťami, trikrát. Vždy rozhodol, že sa na ne pravidlá hospodárskej súťaže vzťahujú, vrátane zlučovania poisťovní Sideria a Dôvera v roku 2006. O tri roky neskôr, keď poisťovne naďalej fungujú ako akciovky a tvoria zisk, akurát ho nemôžu rozdeliť vlastníkom, už tento pohľad neplatí.

Riziko tlaku

Samotný zisk navyše ani nie je rozhodujúci prvok toho, či sa subjekt zúčastňuje hospodárskej súťaže. „Zákon predpokladá, že na súťaži sa môžu zúčastňovať aj osoby-nepodnikatelia, ktoré nie sú primárne motivované ziskom, napríklad nadácie,“ tvrdí obchodný právnik Marián Prievozník. Podľa neho sú navyše zdravotné poisťovne jednoznačne podnikateľmi podľa Obchodného zákonníka. A ako dodáva, zákon ani nedefinuje, čo je hospodárska činnosť, toto hodnotenie teda ostáva na úradoch a súdoch.

Podľa ekonóma Eugena Jurzycu z SDKÚ- -DS je vznikajúca vysoká koncentrácia jednoznačne nevýhodou pre trh. E. Jurzyca v minulosti pôsobil na PMÚ. Obavou je hlavne silný tlak štátnej poisťovne na ceny poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Pri takom vysokom trhovom podiele je totiž zmluva so štátnou poisťovňou otázkou prežitia každého poskytovateľa. To znamená mimoriadnu ekonomickú silu, ktorá môže byť zneužitá na úkor zdravotníckych zariadení, prípadne i konkurentov, a ktorou žiadna iná poisťovňa nebude disponovať. V prípade, že by zdravotné poisťovne neboli predmetmi hospodárskej súťaže, nemohlo by sa v ich prípade ani hovoriť o ekonomickej sile.

V programovom vyhlásení sa vláda zaviazala, že „všetky zdravotné poisťovne budú mať rovnocenné podmienky bez ohľadu na ich právnu formu“. Ekonomickú presilu pritom Všeobecná zdravotná poisťovňa využívala v rokovaniach o cenách i v súčasnosti. Po posilnení trhového podielu môže tlak ešte zvýšiť. To síce povedie k úspore nákladov tak, ako to sľubuje prijatá novela, no zároveň je to v rozpore so sľubom rastúcich výdavkov na zdravotníctvo z programu vlády. Nehovoriac o sľuboch, ktoré mali zvýšiť platy zdravotníkom a udržať dostupnosť zdravotnej starostlivosti, ktoré sa vplyvom nižších platieb budú len vzďaľovať.

Lenže vláda vlastný program v zdravotníctve celkovo neberie veľmi vážne. Sľúbila napríklad nepoškodzovať investorov v zdravotníctve, teraz je s nimi v arbitráži a sankciami pre zákaz zisku hrozí i Európska komisia. Vláda chcela zrušiť zúčtovanie poistenia v podobe z roku 2006. A tiež plánovala zvýšiť platby za poistencov štátu na päť percent priemernej mzdy. Ostatná novela ich po troch rokoch vlády ešte stále nezdvihla na sľúbenú úroveň, ale len na 4,78 percenta.

Foto na titulke - SITA / Tomáš Benedikovič