Ďalšia séria postavičiek zas prejavuje emócie, ktoré prežívame a ukazuje správanie, ktoré je dobré a ktoré je nesprávne. Študentky plánujú podľa hovorkyne STU Andrey Settey Hajdúchovej vytvoriť nové verzie, ktoré by pomáhali deťom a dospelým s ďalšími diagnózami, aplikáciu chcú preložiť do angličtiny a najmä – nájsť investora, ktorý im pomôže pomôcku dostať do škôlok a zariadení.
Detaily by ich vyrušovali
„Stretávali sme sa s učiteľkami, hovorili a kreslili sme s deťmi, aj s tými najmenšími, aby sme pochopili, ako vnímajú svet. Postavičky sú žlté – v prípade dvoch osôb môže byť druhá postava oranžová, pretože tieto farby sú pre autistov prijemné,“ vysvetľuje Martin Baláž z Ústavu dizajnu Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
Žltá postavička na komunikáciu s autistami Zdroj: STU
Kresba neobsahuje veľa detailov, lebo tieto deti vyžadujú jasnú a presnú komunikáciu a detaily by ich vyrušovali. Keď vyskúšali pridať postavičke vlasy, oblečenie či opasok, práve to odpútavalo pozornosť od obsahu, od aktivity, ktorú postava znázorňuje
Aplikáciu chcú sprístupniť cez internet
Tím dizajnérov spolupracoval pri vývoji Ikonografického komunikačného systému pre ľudí s autizmom s viacerými organizáciami a edukačnými zariadeniami pre autistov. Pri návšteve škôlok a ďalších zariadení sa ukázalo, že väčšinou v nich pedagógovia používajú vlastné kreslené „kartičky“ z obrázkami denného harmonogramu, predmetov či správania.
Aplikácia dostupná cez internet by teda bola pre takéto zariadenia veľkou pomôckou. Študentky navrhli aplikáciu ako otvorenú platformu - obrázky, ktoré slúžia na ikonografickú komunikáciu s deťmi, je možné do aplikácie neustále dopĺňať a rozširovať databázu.
Život podľa obrázkov
Ikonografickú komunikáciu s autistami využívajú podľa informácií STU nielen učitelia, ale aj rodičia. Obrázky povedia deťom, aké aktivity počas dňa majú vykonať a oni si môžu sledovať a označovať, čo už urobili. Pomocou obrázkov komunikujú aj samotní autisti. Hovoria iným o tom, čo potrebujú a ako sa cítia. Elektronickú komunikáciu pritom uprednostňujú ako jasnú a funkčnú.
Aplikáciu tvorili študentky Fakulty architektúry STU Dominika Berkiová, Eva Hudáková a Barbora Rutová pod vedením pedagóga Martina Baláža v spolupráci s grafickou dizajnérkou Evou Kubáňovou zo somA Centra kreatívneho myslenia o.z.
Tvorbu aplikácie iniciovala Nadácia PoNtis s podporou firmy Lenovo. Tím na Fakulte architektúry STU sa rozhodol pomôcku ďalšej vylepšovať ako vedecký projekt. Radi by tiež podľa informácií univerzity našli investora, ktorý by im systém pomohol dotiahnuť do podoby, kedy by ho mohli používať tí, ktorým má pomôcť – rodičia či učitelia.