"Podľa slovenského zákona o doprave na dráhach je síce cenová regulácia upravená výslovne len pre tzv. objednávanú dopravu, ale podľa nadradeného európskeho práva sa táto regulácia vzťahuje na všetky verejné služby v preprave cestujúcich. Teda aj na vlaky a autobusy prevádzkované na komerčné riziko, najmä ak sú tieto služby v konkurenčnom vzťahu s objednávanou železničnou dopravou," upozornil v utorok R. Jančura.

Európska legislatíva totiž zdôrazňuje princípy nediskriminácie. Uviedol však, že rešpektuje snahu štátu pomôcť nízkopríjmovým skupinám študentov a dôchodcov. Smer chce umožniť bezplatné cestovanie všetkým študentom a dôchodcom vo vlakoch od 17. novembra 2014 a zvýšiť zľavu pre ľudí dochádzajúcim za prácou po železnici od 1. januára 2015.

"Tieto zľavy sa budú týkať každého, kto má so štátom uzavretú zmluvu o výkone vo verejnom záujme, teda Železničnej spoločnosti Slovensko a spoločnosti RegioJet na trati Bratislava - Komárno," informoval v pondelok hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Na komerčné vlaky, napríklad IC vlaky a potenciálne vlaky súkromných dopravcov jazdiacich na vlastné riziko, sa podľa rezortu tieto zľavy poskytovať nebudú.

Zväz autobusovej dopravy žiadal systémovú podporu verejnej hromadnej dopravy, vrátane autobusovej, a nielen železničnej. Podporu len jedného odvetvia verejnej hromadnej dopravy označil za diskriminačnú voči užívateľom ostatných druhov hromadnej dopravy aj firmám v autobusovej doprave.

Majiteľ Student Agency tvrdí, že iba vtedy, ak sú zľavy poskytované všetkými dopravcami, je systém zliav funkčný a prehľadný pre ich cieľové sociálne skupiny. "Ak by slovenský štát neupravil realizáciu ohlásených zliav tak, aby zľavy platili pre všetky formy vnútroštátnej pravidelnej dopravy, majú dopravcovia právo žiadať náhradu škody. Výška náhrady škody je vypočítaná ako výška poskytnutej zľavy, až do úrovne regulovaného cestovného," uviedol R. Jančura.

Výška škody však podľa neho môže byť oveľa vyššia, ak dopravca vďaka tomuto nezákonnému zásahu do súťaže skrachoval. Povinnosťou štátu, ktorý je členom Európskej únie, je podľa Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva zabezpečiť základné princípy transparentnosti, nediskriminácie a rovnakého prístupu.

Ak sa štát rozhodne nariadiť zľavu 50 percent, alebo dokonca 100 percent, napríklad v rýchlikovom spojení pre študentov, musí podľa Jančuru rovnakú zľavu poskytnúť aj konkurenčný komerčný dopravca, inak by s ním prirodzene študent necestoval.

"V našom prípade ide o rýchlikové spojenie, ktoré spúšťame od 14. decembra medzi Bratislavou a Košicami. RegioJet je pripravený voziť žiakov, študentov a dôchodcov vo svojich rýchlikoch zadarmo. Podľa nadriadenej legislatívy EÚ si však bude pre tieto sociálne skupiny uplatňovať náhradu cestovného od štátu," dodal R. Jančura. RegioJet vlani v SR na trati Bratislava - Komárno prepravil viac ako 1,5 milióna pasažierov, z toho 27 percent tvorili dôchodcovia nad 60 rokov, deti a študenti.