Predvianočný čas býval vždy zlatou baňou pre kontajnerovú prepravu po mori. Najväčší prepravcovia vykázali v rokoch 2021 a 2022 čistý príjem v celkovej výške 364 miliárd dolárov, vyplýva z údajov jedného z nich, spoločnosti John McCown. Boom nastal najmä v období pandémie koronavírusu. V tomto štvrťroku sa však kontajnerové spoločnosti pravdepodobne vrátia späť do červených čísel, informuje Bloomberg s tým, že ceny, ktoré si účtujú za prepravu, zrejme klesnú pod úroveň ich nákladov.

Po mori sa prepravuje 80 percent tovaru v rámci celosvetového obchodu. „Určite ma znepokojuje najbližších 24 až 36 mesiacov,“ povedal výkonný riaditeľ nadnárodnej prepravnej spoločnosti Hapag-Lloyd so sídlom v Hamburgu Rolf Habben Jansen. „Zaznamenáme pokles,“ dodal.

Ťažším časom čelí aj A.P. Moller-Maersk. Podľa analytika Bloomberg Intelligence Stephana Kovatcheva voľný peňažný tok dánskej spoločnosti, ktorý minulý rok dosiahol 27 miliárd dolárov, môže tento rok klesnúť približne o 80 percent a v roku 2024 by mohol byť negatívny. Všetkých päť najväčších hráčov, ktorí spolu kontrolujú približne jednu tretinu svetovej prepravnej kapacity, potvrdilo, že znižujú náklady, pretože sa obávajú prepadu, ktorý bude trvať minimálne do roku 2024.

Hrozia cenové vojny. „Každý aktér bude musieť byť zodpovedný za zabezpečenie toho, aby trh fungoval pri relatívne nízkych sadzbách,“ povedal finančný riaditeľ francúzskej lodnej a logistickej spoločnosti CMA CGM Ramon Fernandez. „Cenové vojny po nejakom čase ubližujú nielen tým, ktorí ich začínajú, ale všetkým.“

S. Kovatchev upozorňuje na to, že je rozdiel medzi silnými a slabými hráčmi na tomto trhu. „Väčšie spoločnosti ako Maersk a Hapag-Lloyd majú hotovosť a sústredia sa na znižovanie nákladov, na rozdiel od agresívneho znižovania kapacity – zatiaľ,“ povedal. „Všetko závisí od ponuky, dopytu a toho, kto žmurkne skôr,“ dodal S. Kovatchev.

Veľkú úlohu zohráva fakt, že inflácia uberá z výplat a spotrebitelia sú pri míňaní opatrní; hľadajú lacnejšie spôsoby doručenia balíkov. „Naše vlastné údaje nám hovoria, že širší ekonomický obraz môže mať vplyv na služby, ktoré si naši zákazníci vyberú, pričom mnohí hľadajú nákladovo efektívnejšie možnosti dopravy,“ povedala prezidentka FedEx Express Europe Karen Reddingtonová. „Očakávame, že externé obchodné podmienky budú v najbližšom čase náročné. Pretrváva neistota, pokiaľ ide o načasovanie oživenia dopytu,“ dodala.

Napríklad tranzit cez Suezský prieplav z Ázie bude v budúcom roku o 15 percent drahší. Na druhej hlavnej obchodnej ceste cez Panamský prieplav došlo k zhoršeniu podmienok v dôsledku sucha. Nákladné lode sa tak musia zmieriť s dlhým čakaním alebo si priplatiť a vydať sa na časovo a palivovo náročnejšie obchádzky okolo Južnej Ameriky.

Ďalšie dôležité správy

Container ship
Neprehliadnite

Maersk sa chystá zrušiť desaťtisíc pracovných miest. Firma prehodnotí aj spätný odkup akcií