Zlacňovanie benzínov a nafty na slovenských čerpacích staniciach sa nateraz zastaví. Predpokladá to analytik J&T Banky Stanislav Pánis. „Predpokladáme, že vlna poveľkonočného zlacňovania cien palív sa u nás zastaví, a ceny sa budú v najbližšom čase pohybovať mierne nad jedným eurom a 50 centami pri benzíne a jedným eurom a 40 centami pri nafte,“ uviedol Pánis.
Pravdepodobne posledný pokles
Ceny pohonných hmôt pokračovali v poklese aj v predchádzajúcom týždni. Najpredávanejší benzín s oktánovým číslom 95 klesol o 0,46 percenta na priemernú úroveň 1,525 eura za liter. Nafta zlacnela o 0,56 percenta na 1,413 eura za liter. Ako hlavný ekonóm ČSOB Marek Gábriš, cena benzínu klesá štvrtý týždeň za sebou a nafta klesá od polovice marca. „Deväťdesiatpäťka je v porovnaní so situáciou spred mesiaca lacnejšia o päť percent a nafta o 5,4 percenta. Nafta od začiatku roka zlacnela o viac ako 12 percent. Benzín s oktánovým číslom 95 je však v porovnaní s úvodom roka stále drahší asi o 2,7 percenta,“ dodal Gábriš.
Ceny ropy v ostatných dňoch prestali klesať a pohybujú sa v pomerne úzkom pásme v okolí 75 amerických dolárov v prípade zmesi Brent, respektíve okolo 72 dolárov v prípade benchmarku WTI. „Zdá sa, že trh už započítal očakávanú slabosť ekonomického rastu troch kľúčových regiónov – Severnej Ameriky, Európy ako aj Číny,“ podotkol Pánis. Ďalšiemu poklesu cien ropy podľa neho bránili správy o tom, že administratíva Spojených štátov sa chystá konečne dokupovať ropu do vyprázdnených strategických ropných rezerv, ktoré sú najnižšie za ostatné približne štyri dekády.
Pokusy o odraz cien ropy držali podľa Pánisa na uzde aj štatistiky o tom, že trh je dobre zásobený, keď OPEC+ reálne doručil menšie zníženie ťažby ako avizoval. Už pred obmedzením ťažby nevyužíval totiž vyššie kvóty naplno. „Okrem toho, niektoré dáta ukazujú, že ruské exporty ropy a jej derivátov dosahujú rekordné úrovne od invázie na Ukrajinu a to napriek uvaleniu embárg zo strany Západu a napriek avízu Kremľa, že chce obmedziť ťažbu,“ konštatoval Pánis.
Vplyv na peňaženky vodičov
Napriek tomu, že sa nám môže zdať, že sú ceny palív stále drahšie a drahšie, tak dôležité je podľa Gábriša aj relatívne porovnanie s úrovňou miezd. Tu to podľa neho nevychádza až tak nepriaznivo a napríklad v porovnaní so situáciou spred dvoch dekád si môžeme dovoliť kúpiť oveľa viac. „Napríklad v roku 2003 predstavovala hrubá mzda priemerného občana zhruba ekvivalent 458 litrov benzínu 95 alebo takmer 482 litrov nafty. V roku 2022, teda o dve desaťročia neskôr, sme si už za priemernú mzdu mohli kúpiť viac než 770 litrov benzínu alebo takmer 759 litrov nafty,“ uzavrel Gábriš.