Podľa novely zákona o dani z príjmov si bude môcť podnikateľ, ktorý používa v podnikaní svoje súkromné auto a nemá ho v obchodnom majetku, vybrať spôsob uplatňovania výdavkov pri jeho používaní. Bude si môcť účtovať spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase nákupu plus základnú náhradu za každý jeden kilometer jazdy. Toto platí aj dnes. Ak chce takto účtovať, musí podnikateľ viesť knihu jázd. 

K tomuto spôsobu mu ministerstvo financií dáva od januára 2014 aj inú možnosť. Bude si môcť zaúčtovať paušálne výdavky do výšky 50 percent z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie. Dnes má takúto možnosť len podnikateľ, ktorý má auto v obchodnom majetku. Môže si účtovať paušál na auto 80 %. 

Živnostník, ktorý používa v podnikaní svoje súkromné auto si bude môcť účtovať paušál 50 %. Nebude musieť pritom viesť knihu jázd. Bude však podľa návrhu zákona, ktorý je na programe septembrovej schôdze NR SR musieť sledovať počet najazdených kilometrov na tachometri na začiatku a na konci zdaňovacieho obdobia pre každé vozidlo samostatne.

Ministerstvo financií deklaruje, že táto zmena zníži byrokraciu pri účtovaní auta, ktoré nemá podnikateľ v obchodnom majetku. Odborníci sú skeptickí. Na tomto spôsobe podnikateľ možno ušetrí čas, ale vôbec nie je preňho finančne výhodný. "Zdá sa nám, že jediné, čo chce zákonodarca urobiť je ušetriť na náhrade za používanie motorového vozidla, ktorá je v súčasnosti 0,183 eura," tvrdí odborníčka na dane, odvody a účtovníctvo z firmy Lucra team Dana Tonkovičová.

Tvrdenie dokladá aj výpočtom. Podnikateľ, obchodný zástupca  na východnom Slovensku, za mesiac prejazdil 1 500 km. Za používanie súkromného vozidla v podnikaní si na konci mesiaca vyplatí 484,12 eura. Ak by použil paušál 50 percent, mohol by si zaúčtovať len 208,86 eura a to by ešte mal problémy s dokladmi o tankovaní.

"Každý, kto si to poriadne prepočíta, si na konci mesiaca radšej sadne na polhodinu k "účtovníctvu" a podľa knihy motorového vozidla si "cesťák" spočíta. Rozdiel v tomto prípade v neprospech paušálu je totiž je 275,26 eura za mesiac. Ak by takto účtoval celý rok, prerobil by až 3 303,12 eura.

Príklad účtovania auta

Podnikateľ- obchodný zástupca na východnom Slovensko nemá auto v obchodnom majetku. Na konci mesiaca zistí, že služobne prejazdil 1 500 km. Jeho auto má spotrebu 9,2 l/100 km a cena benzínu bola v mesiaci 1,519 eura/liter.

Účtuje si výdavky do výšky náhrady za spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase nákupu a základnú náhradu 0,183 eura za kilometer jazdy. Vedie si knihu jázd.

Výpočet: (1500 km x 1,519 x 9,2) / 100) + (1500 x 0,183) = 209,62 + 274,50 = 484,12 eura

Za používanie súkromného vozidla v podnikaní si na konci mesiaca vyplatí 484,12 eura.

Použije 50 % paušál z nákupu pohonných látok. Nevedie knihu jázd.

V priebehu mesiaca najazdil 1 500 km. Na konci má na tachometri 6 000 km a na začiatku mal 4 500 km. Na prejazdenie 1 500 km pri spotrebe 9,2 l/100 km je potrebných 138 litrov PHL; tie pri cene 1,519 eura/l stoja 209,62 eura. Auto, ktoré má spotrebu 9,2 l /100 km by mohlo mať objem nádrže napríklad 60 litrov, to znamená minimálne 2,5 krát musel tankovať 55 litrov (5-litrová rezerva v nádrži, preto len 55 litrov). Keby mal aj doklady od piatich tankovaní (čo je dvojnásobok toho, čo potrebuje), ktorých cena je 417,73 eura, bude si môcť preplatiť len 50 %, čo je 208,86 eura. Aby dosiahol to, čo mu ponúka prvá alternatíva, musel by mať v celej rodine "burzu cenných papierov" a sťahovať od nich bločky od PHL. Musel by mať doklady na 968,24 eura, čo je 637,41 litrov.

Zdroj: Dana Tonkovičová, firma Lucra team