Ako v rozhovore hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Ladislav Čechovič, Mecom si aj v týchto časoch pandémie koronavírusu uvedomuje svoju spoločenskú zodpovednosť. Preto sa aktívne venuje zvýšeniu potravinovej sebestačnosti Slovenska a tiež zlepšovaniu ekologickej stopy celého výrobného procesu. Jedným dychom CEO Ladislav Čechovič dodáva, že výsledky dokáže dosahovať predovšetkým vďaka lojálnym zamestnancom.

Mecom je špecialista na výrobky z mäsa. Ako vznikajú nápady na nové produkty, odkiaľ prichádza inšpirácia?

Ako najväčší výrobca mäsových výrobkov na Slovensku veľmi intenzívne riešime category manažment, vďaka čomu môžeme vidieť vývoj trhu a rýchlo zareagovať na zmeny. Spolupracujeme s obchodnými reťazcami na raste celej kategórie, ale aj jednotlivých subkategórií mäsových výrobkov. Pokračujeme v inovatívnom prístupe nielen pri vývoji nových produktov, ale aj marketingových aktivitách. Sledujeme trendy v stravovaní, potravinárstve a obalovom dizajne a počúvame našich spotrebiteľov. Jednou z hlavných úloh je spracovávať a analyzovať dostupné trhové dáta a úzko spolupracovať s dodávateľmi. To všetko s cieľom vytvoriť a udržovať také produktové portfólio, aby sme boli každodennou súčasťou každej domácnosti. Každý rok prichádzame na trh s novinkami, ktoré sa úspešne etablujú a stanú sa súčasťou nášho portfólia.

V spoločnosti pôsobíte roky. Spomínate si na horšie aj na lepšie časy? Čo vás v ťažších chvíľach posúva vpred?

V spoločnosti Mecom zamestnávame viac ako 1 500 zamestnancov, a práve v ťažkých chvíľach si uvedomujem fakt, že každé zlé rozhodnutie môže mať negatívny dosah na zamestnanosť a kvalitu života našich zamestnancov.

Chtiac-nechtiac, pandémia koronavírusu vstúpila do života všetkých, ako ovplyvnila spoločnosť Mecom a jej biznis?

Prísne hygienické opatrenia, nosenie rúšok a zvýšená dezinfekcia sú štandardom v oboch našich výrobných závodoch na Slovensku v Lučenci aj v Humennom pre všetkých zamestnancov. Počas pandémie sme boli nútení zaviesť niektoré nepopulárne opatrenia. Dočasne sme pozastavili stravovanie našich zamestnancov v našich jedálňach, ochranu zamestnancov sme zvýšili zonáciou vo výrobe, čím sme oddelili jednotlivé výrobné časti a minimalizovali kontakt s inými zamestnancami. Ako jedna z mála spoločnosti sme pristúpili k povinnému meraniu teploty termovíznymi kamerami pri vstupe do všetkých našich výrobných závodov, ktoré snímajú teplotu zamestnancov bezkontaktne. Pozastavili sme cestovanie, čím sme zrušili všetky služobné cesty a návštevy prevádzok do odvolania. Keďže máme dva výrobné závody aj v Maďarsku, tak sme zvyknutí na úrovni top a stredného manažmentu komunikovať cez video konferencie, takže z toho pohľadu to nebolo pre nás nič nové.

Počas celého náročného obdobia sme si uvedomovali spoločenskú zodpovednosť voči našim zákazníkom a naším prvoradým cieľom bolo zabezpečiť dostatok výrobkov v štandardne vysokej kvalite pre všetkých spotrebiteľov. Nebolo by to však možné bez ľudí, ktorí pracujú v našej spoločnosti. Jednou z dôležitých hodnôt našej spoločnosti je, že sa vieme zomknúť, držať spolu a pracujeme ako jeden tím.

Na akých pilieroch staviate pri svojej práci?

Ľudské zdroje sú dôležitým pilierom každej spoločnosti, a tak to vnímam aj ja v tej našej. Správny zamestnanec, ktorý svoju prácu robí s nasadením a odhodlaním, je jedným z kľúčových prvkov úspechu, a práve to nás odlišuje od ostatných. Vážim si zanietenosť a lojálnosť našich zamestnancov, ktorým záleží na spoločnosti a svojím úsilím ju posúvajú neustále vpred. Naša firemná kultúra je veľmi otvorená a bežným štandardom je cenná konštruktívna kritika, ale aj negatívna spätná väzba. Bez zamestnancov, ktorí svoju prácu vnímajú ako poslanie, by sme nemohli pracovať na neustálom zlepšovaní a kvality našich výrobkov.

Vaše zásady, na ktorých celý tím spoločnosti Mecom stavia, prinášajú ovocie aj v podobe nových produktov.

aša ponuka produktov je naozaj široká a rozdeľujeme ju do niekoľkých segmentov s odlišnou vizuálnou identitou a komunikáciou. Základné portfólio výrobkov obsahuje najznámejšie mäsové výrobky, ktoré spotrebitelia veľmi dobre poznajú. Rad výrobkov Mecom Premium quality svojou stratégiou aj dizajnom sa približuje ľuďom, ktorí majú radi novinky a zmeny v živote, radi skúšajú nové chute a výrobky a neboja sa s nami experimentovať. Majú vysoký podiel mäsa, sú vyrobené z kvalitného mäsa a vyberaných korenín. V minulom roku sme vyvinuli špeciálny rad výrobkov, v ktorých sa nenachádza žiadna prídavná látka. Tento výrobkový rad sme uviedli pod značkou Mecom Natur.

O čo majú slovenskí zákazníci najväčší záujem? Líšia sa ich chute od zahraničných zákazníkov?

Trh s mäsovými výrobkami sa neustále vyvíja. Vo všeobecnosti možno povedať, že zákazníci sú na všetkých trhoch nároční a požadujú 100 % kvalitu. Vnímame rozdiel medzi krajinami a prevládajú lokálne chute. Predovšetkým mladý, moderný spotrebiteľ má na naše výrobky rastúce nároky, týkajúce sa nielen zloženia, chuti, ale aj balenia. Jedným z dôležitých faktorov pri výbere mäsových výrobkov je obsah mäsa, zákazníci uprednostňujú výrobky s vyšším obsahom mäsa. Dbáme na to, aby každá surovina, ktorú nakupujeme, spĺňala vopred stanovené kvalitatívne parametre. Z tohto dôvodu naša spoločnosť spolupracuje len s dôveryhodnými a stabilnými dodávateľmi.

Pociťujete, že sa odrážajú svetové trendy aj v tejto oblasti?

Určite áno, slovenský trh je malý a naša spoločnosť realizuje skoro 50 % svojich tržieb z exportu. Keď chceme byť úspešní v stredoeurópskom meradle, potrebujeme pracovať aj s najnovšími a najefektívnejšími technológiami a výrobnými linkami. Spoločnosť Mecom každoročne investuje milióny eur do modernizácie výrobných kapacít vo svojich závodoch.

Aké máte ambície do budúcnosti? Kam sa chcete so značkou Mecom a s jej produktmi posunúť?

Uvedomujeme si svoju spoločenskú zodpovednosť a chceme sa aktívne podieľať na zvýšení potravinovej sebestačnosti Slovenska aj v chove ošípaných. V súvislosti s touto témou úzko spolupracujeme aj s Ministerstvom pôdohospodárstva rozvoja a vidieka SR. Veríme, že ziskovosť a rast môžu byť dosiahnuté zodpovedným správaním. Hlavným motívom vo všetkých výrobných závodoch a dôležitou témou v našej spoločnosti je trvalo udržateľný rozvoj. Jasným cieľom spoločnosti Mecom je neustále zlepšovať ekologickú stopu celého výrobného procesu, balenia a optimalizácie procesov prepravy. Uvedomuje si, že aktivity smerujúce k ochrane životného prostredia prispievajú k zvyšovaniu kvality života. Chceme ostať naďalej moderná slovenská spoločnosť, ktorá má stredoeurópsky presah, počúva hlas spotrebiteľa a prichádza na trh s novinkami a inováciami.