Počas posledných troch desaťročí sa Dolný Kubín stal domovom investorov, ako napríklad rakúsky výrobca automobilových súčiastok Miba. Celý žilinský región je známy ako európsky Detroit, keďže sa tu nachádza aj rozľahlý závod kórejskej automobilky Kia. Rok 2024 sa však pre sever Slovenska stane náročným, keďže Európska únia presadzuje prechod na elektrické vozidlá. Informuje o tom Bloomberg.

Automobilky masívne investujú nových spôsobov výroby. Volkswagen začne po roku 2025 u nás vyrábať čisto elektrické SUV modely, zatiaľ čo Volvo stavia nový závod neďaleko Košíc, ktorý bude vyrábať elektromobily od roku 2026. Problémom je, čo sa stane s rozsiahlou sieťou dodávateľov, ktorí tvoria chrbtovú kosť tradičného automobilového priemyslu a udržiavajú ekonomiku v chode.

Podľa štúdie think-tanku GLOBSEC môže v najhoršom prípade na Slovensku pri prechode na elektromobilitu zaniknúť až 85-tisíc pracovných miest alebo 4,5 percenta pracovnej sily.

V Českej republike, ktorá je domovom značky Škoda Volkswagenu, si premiér stanovil za strategickú prioritu pomôcť miestnemu automobilovému priemyslu s prechodom. Podobne ako Slovensko, Česi sú v rôznych fázach rokovaní s potenciálnymi investormi o výstavbe batériových závodov.

„Ak túto transformáciu nezvládneme, budeme mať problém so zamestnanosťou,“ povedal prezident lobistickej skupiny pre automobilový priemysel na Slovensku Alexander Matúšek. Obe krajiny v súčasnosti vyrábajú viac áut na osobu ako kdekoľvek inde na svete. Polovica priemyselnej produkcie Slovenska pochádza od automobiliek a ich dodávateľov. V štyroch automobilkách a u 350 dodávateľov je celkovo zamestnaných 260-tisíc ľudí. V Českej republike je počet zamestnaných v sektore takmer dvojnásobný.

Dolnému Kubínu, asi 18-tisícovému mestu trvalo dve desaťročia, kým sa 20-percentná miera nezamestnanosti znížila na štyri percentá, a to aj vďaka spoločnosti Miba, ktorá vyrába komponenty pre spaľovacie motory a prevodovky pre zákazníkov Volkswagenu či Stellantisu.

Primátor Ján Prílepok sa obáva, že prechod na elektromobily spôsobí jeho mestu spiatočku. „Z rozhovorov s dodávateľmi viem, že sú pripravení prispôsobiť sa, ale sú závislí od svojich zákazníkov, aby zvládli transformáciu,“ povedal. „Vidíme to ako vážnu hrozbu. Napadajú mi paralely s Nokiou a jej mobilnými telefónmi v minulosti.“

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Stellantis sa postupne zbavuje tovární na spaľovacie motory. Obeťou sa stal aj poľský závod