Nemeckú železnicu ochromí štrajk rušňovodičov spoločnosti Deutsche Bahn, najskôr sa zastaví nákladná doprava, potom aj osobná. Oznámil to šéf odborov nemeckých rušňovodičov GDL Claus Weselsky.

Dĺžka protestu podľa neho zodpovedá základnej požiadavke na zníženie týždňového pracovného času práve na 35 hodín. Očakávať možno rozsiahle výpadky vlakov. Podmienky odborárov sú podľa DB nesplniteľné a sebecké, pretože ohrozujú fungovanie železnice. Personálny šéf DB Martin Seiler vyzval odbory, aby sa vrátili k rokovaniam.

Neústupčivosť aj sebectvo

Weselsky vyhlásil, že ďalšie štrajky budú nasledovať a že ich odbory už nebudú oznamovať so 48-hodinovým predstihom.

Zároveň poznamenal, že odbory napriek snahe nájsť riešenie pri rokovacom stole nemali iné východisko, lebo dráhy DB neboli ochotné pristúpiť ku kompromisom.

Predtým to bola naopak spoločnosť Deutsche Bahn, ktorá obvinila odborárov z neústupnosti a zo zodpovednosti za krach rozhovorov. Neskôr potom Seiler hovoril o tvrdohlavosti a sebectve odborov.

„Množstvo ľudí v našej krajine nemôže ísť vlakom, pretože vedenie GDL nemá vôľu ku kompromisom. Pre vlastné záujmy niekoľkých málo ľudí bude vyhodených mnoho miliónov eur,“ povedal Seiler. Poznamenal, že dráhy sú stále pripravené hľadať konštruktívne a uskutočniteľné riešenia. „Maximálne požiadavky GDL sú nielen nesplniteľné, ale masívne ohrozujú železničný systém,“ dodal.

Problematický pracovný čas

Odbory a dráhy sa na konci januára po predchádzajúcich štrajkoch dohodli, že minimálne do začiatku marca budú pokračovať rokovania a že rušňovodičov dovtedy prácu nezastavia. To sa teraz po neúspešných rozhovoroch zmenilo. Weselsky povedal, že odbory sú nútené vyhlásiť ďalšie štrajky.

Hlavnou prekážkou v rokovaniach sa stala požiadavka na skrátenie pracovného času. Seiler povedal, že dráhy urobili ďalekosiahle ústupky a že kompromisné návrhy predložili aj niekdajší nemecký minister obrany Thomas de Maizière a šlesvicko-holštajnský premiér Daniel Günther. Obaja v rozhovoroch vystupovali ako prostredníci. „Odbory GDL neustúpili ani o milimeter,“ dodala spoločnosť Deutsche Bahn.

Odbory GDL požadujú zníženie počtu pracovných hodín z 38 na 35 týždenne pre pracovníkov v výmennej prevádzke so zachovaním plnej mzdy, zvýšenie mesačnej mzdy o 555 eur a tiež jednorazovú kompenzáciu 3 000 eur kvôli inflácii. DB v poslednej verejnej ponuke navrhli skrátenie pracovného času na 37 hodín týždenne, väčšie zníženie hodinového záväzku už podmienili znížením mzdy. Podľa DB si rušňovodiči ročne zarobia vrátane príplatkov a bonusov 45 až 56-tisíc eur.

Ďalšie dôležité správy

WA 9 Mníchov - Cestujúca s kufrom kráča okolo dvoch vlakov nemeckej spoločnosti Deutsche Bahn na železničnej stanici v Mníchove v stredu 24. januára 2024.  Odborový zväz nemeckých rušňovodičov (GDL) vyzval zamestnancov štátnej železničnej spoločnosti Deutsche Bahn (DB) vyhlásiť ďalší štrajk rušňovodičov. Cestujúcich do práce tak od stredy 24. januára do pondelka 29. januára čakajú ďalšie náročné dni s očakávaným zrušením tisícov spojov. Štrajk v osobnej doprave sa začal v stredu o 2.00 h SEČ a p
Neprehliadnite

Na nemeckých železniciach hrozí opäť štrajk, rokovania s odbormi skrachovali