Útvar hodnoty za peniaze odporúča nasadiť plánovaných šesť nových elektrických vlakov tam, kde nahradia najviac starých a najlepšie sa využije ich kapacita. Informoval o tom v súvislosti s hodnotením zámeru Železničnej spoločnosti Slovensko kúpiť tieto vlaky s kapacitou 343 miest za 61 miliónov eur a financovať ich zo zdrojov Plánu obnovy a odolnosti. Vlaky by mali jazdiť na trasách Žilina - Trenčín a Žilina - Liptovský Hrádok, kde už jazdia podobné vozidlá z roku 2020.

„Kvalitu osobnej železničnej dopravy môže projekt viac zvýšiť prevažne v okolí Košíc, kde je veľa starých vlakov na výmenu,“ uviedli analytici. Ide o pokračovanie projektu, z ktorého už železničiari kúpili 14 kusov. Nové vlaky majú byť dodané a nasadené v prevádzke do konca roka 2025. „Obmena vozidiel je potrebná. Z celkového počtu približne 90 elektrických súprav jazdiacich v regionálnej doprave bude v roku 2026 stále v prevádzke ešte minimálne 15 starých elektrických rušňov s priemerným vekom 35 rokov. Ich životnosť je pritom približne 40 rokov,“ priblížil inštitút.

Ako podotkol, nákupom nových súprav budú zároveň presunuté súčasné vlaky medzi viacerými traťami na celom Slovensku. Automaticky to však podľa inštitúcie neznamená lepšiu kvalitu prepravy, keďže nové vlaky nahradia menej starých súprav ako by mohli. „Slúžiť totiž majú najmä na zvýšenie kapacity, a to aj tam, kde nebudú efektívne využité a kde už dnes jazdia moderné súpravy,“ upozornili analytici.

Útvar hodnoty zároveň odporúča inštalovať európsky zabezpečovací systém ETCS do vozidiel už pri výrobe, nie dodatočne po uvedení do prevádzky. Systém bude po roku 2030 na danej trase povinný. Dodaním vozidiel priamo s ETCS by sa pravdepodobne znížili náklady a najmä by sa zabránilo zbytočnému odstaveniu vlakov mimo prevádzky.

Analytici tiež navrhujú lepšie udržiavať existujúce vozidlá. „ZSSK má k dispozícii moderné súpravy, ale veľká časť z nich je pravidelne odstavená. V prevádzke je aktuálne 60 percent z nich, bežne by malo byť číslo na úrovni 80 - 85 percent“ dodali. Lepšia údržba teda tiež môže pomôcť riešiť problém so starými vlakmi na tratiach, kam sa majú presúvať vozidlá v rámci projektu.

Ďalšie dôležité správy

Vysokokapacitný vlak KISS.
Neprehliadnite

Na vysoko vyťažené trate západného Slovenska ZSSK nasadzuje tri vysokokapacitné vlaky KISS