Pri prvých troch ide o rekonštrukciu existujúcich areálov, výstavba ostatných by mala byť náročnejšia. Podľa prevádzkového riaditeľa firmy Igora Krška budú mať nové priestory niekoľko výhod. Všetky budú pod strechou, čo zjednoduší čistenie exteriéru aj interiéru a ľahkú prevádzkovú údržbu. Počíta sa s tým, že budova zastreší štyri paralelné koľaje - na každú by sa mal zmestiť celý vlak. "V súčasnosti nemáme žiadne priestory, v ktorých by sme v zime, keď teplota klesne pod nulu, dokázali čistiť exteriér vlakových súprav," vysvetlil I. Krško.

Z nových eurofondov

Napríklad splašky z WC sa budú vypúšťať v priestoroch týchto areálov hangárov, čo by malo byť jednoduchšie, ako dnes. Okrem toho by mali byť dostupnejšie voda, vysávače, tepovače, a ďalšie zariadenia ako elektrické prípojky, čo zjednoduší napríklad vysávanie.

Železničiari chcú na vybudovanie nových údržbárskych zariadení použiť eurofondy z programovacieho obdobia 2014 - 2020. V tomto čase sa finalizuje základný zoznam aktivít, na ktoré sa peniaze z EÚ budú dať použiť. Ide o dokument s názvom Partnerská dohoda. Slovensko by malo poslať jeho definitívnu verziu Európskej komisii do konca roka.

Počítajú aj s úverom

Generálny riaditeľ firmy Pavol Gábor počíta s tým, že eurofondy na čistenie sa podarí získať. Nové pracoviská údržby ale chce stavať, aj keby eurofondy neboli. Podľa P. Gábora totiž nové priestory pre čistenie a technické prehliadky potrebujú. Ak by neboli európske peniaze, zrejme by sa ich postavilo menej. Okrem toho, v takom prípade by firma musela hľadať peniaze inde, jednou z možností je bankový úver. Štátny rozpočet ponúka len obmedzené možnosti. Dotácie idú prevažne buď na prevádzku - štát prispieva každoročne na objednané vlakokilometre. Alebo štát spolufinancuje nákupy nových vlakov z eurofondov.

Železničná spoločnosť sa už do prípravy čistiacich hangárov pustila. ,,Prebieha verejné obstarávanie na projektovú dokumentáciu. Predpokladané náklady na jej dodanie sú 7 miliónov eur," povedal P. Gábor. Projektová príprava sa má zaplatiť ešte zo súčasných eurofondov - z Operačného programu Doprava. Železničná spoločnosť Slovensko zabezpečuje osobnú dopravu. Popri nej štát vlastní nákladnú Železničnú spoločnosť Cargo a Železnice Slovenskej republiky, ktoré sú správcom infraštruktúry.