Marosz poukázal na to, že pre zlý stav infraštruktúry meškajú vlaky denne 750 minút sumárne. „Len preto, že železničné trate nie sú dostatočne udržiavané,“ podotkol s tým, že tieto čísla vyplývajú z dokumentov, ktoré sa hnutiu dostali do rúk z prostredia ŽSR. „My sa obávame, že v takomto zlom stave sú tie železnice, že naozaj môže dôjsť ku kolapsu železničnej dopravy na Slovensku,“ dodal poslanec.
Hnutie zároveň upozornilo, že železnice v súčasnosti zavádzajú opatrenia na výrazné škrtanie výdavkov na údržbu. „Dôvodom má byť nepriaznivá finančná situácia ŽSR,“ priblížil expert hnutia na dopravu Jiří Kubáček s tým, že predmetom opatrení je napríklad nepoužívať materiál zo skladov, neobjednávať chýbajúci materiál a prehodnotiť sa majú aj plánované výluky, teda opravy tratí. „To sú tie opravy, ktoré treba robiť, aby nám tam vlaky dva roky nejazdili päťdesiatkou namiesto stovky,“ poznamenal Kubáček.
Situácia v ŽSR sa tak podľa OĽaNO blíži ku kolapsu. „Ďalšie obmedzovanie údržby smeruje k tomu, že onedlho nebudú mať vlaky po čom jazdiť,“ upozornil Kubáček. ŽSR pritom podľa Marosza dostávajú ročne takmer 300 miliónov eur. Domnieva sa, že ŽSR „prejedli“ celý svoj rozpočet, nakupovali, čo nebolo treba a nakupovali predražene.
OĽaNO sa preto obracia na ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby sa touto situáciou začal zaoberať. „Aby dal do poriadku tie trate, kde je tá situácia naozaj najhoršia, ktorá má priamy dosah na meškanie vlakov a zároveň žiadame aj ministra financií, aby zvážil na základe nejakého reálneho konkrétneho plánu so zodpovednými a s termínmi dofinancovanie tých úsekov, ktoré potrebujú, aby boli okamžite tie závady odstránené,“ zdôraznil Marosz.
Železnice Slovenskej republiky za posledné roky kontinuálne zvyšovali objem prostriedkov do údržby a opráv tratí a infraštruktúry. V reakcii na vyjadrenia hnutia OĽaNO to uviedol hovorca ŽSR Michal Lukáč. Železnice odmietajú šírenie poplašných správ a dezinterpretáciu faktov. Priblížili, že v roku 2016 investovali do údržby a opráv tratí a infraštruktúry 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, v roku 2018 už 82 miliónov eur a za prvých sedem mesiacov tohto roka 43 miliónov eur.
„Prioritou vedenia ŽSR je prijímať koncepčné a dlhodobé riešenia. Tie budú zahrnuté aj v novej stratégii, ktorá bude predstavená na jeseň,“ skonštatoval Lukáč. Zároveň poznamenal, že technický stav na trati Fiľakovo – Lučenec je vzhľadom na životnosť infraštruktúry prekonaný. Z tohto dôvodu ŽSR pripravujú projektovú dokumentáciu, ktorej realizáciou bude kompletná rekonštrukcia trate na danom úseku. Dlhodobý stav podľa hovorcu nevyriešia čiastkové a nekoncepčné opatrenia.
ŽSR súčasne pripravujú aj dispečerizáciu viacerých úsekov tratí, ako Prievidza – Jelšovce, Kuzmice – Pribeník či Prešov – Strážske. To by malo viesť k úsporám personálu. „ŽSR takisto úspešne realizovali projekty TIP Žilina a TIP Lužianky, ktoré prinášajú výnosy radovo v miliónoch eur ročne. Tieto prostriedky investujú ŽSR späť do údržby infraštruktúry,“ ozrejmil Lukáč.
Zdôraznil, že ŽSR finančne pociťujú pokles výkonov v nákladnej vlakovej doprave, ktorý sa prejavuje aj poklesom príjmov železníc z poplatkov za dopravnú cestu. „Práve preto ŽSR prijali niekoľko interných opatrení preventívneho charakteru – ktoré znamenajú aj efektívnejšie hospodárenie. Žiadne z vydaných opatrení neznižuje bezpečnosť dopravy ani úroveň údržby infraštruktúry, čo sú priority ŽSR,“ podotkol hovorca.
Očakávané osobné náklady ŽSR na tento rok predstavujú približne 280 miliónov eur. Podľa Lukáča ide medziročne o 27 miliónov viac aj vzhľadom na opatrenia vyplývajúce zo sociálneho balíčka. Zároveň dodal, že Kubáček pôsobil v rokoch 2010 až 2016 na pozícii generálneho riaditeľa sekcie železničnej a kombinovanej dopravy na ministerstve dopravy a mal všetky kompetencie, aby systém tvorby dotácie pre ŽSR zmenil. „Výsledok je, žiaľ, opačný a jeho kritika nie je na mieste, keďže sa o vznik aktuálneho stavu zaslúžil,“ skonštatoval Lukáč.