Čakáreň vznikla rekonštrukciou v historickej časti budovy hlavnej stanice v priestoroch nevyužívanej reštaurácie. Železnice uviedli, že vysúťažili zhotoviteľa komplexnej rekonštrukcie priestorov bývalej čakárne na hlavnej stanici v Bratislave na jeseň 2017 formou prieskumu trhu s oslovením troch firiem z registra dodávateľov ŽSR.

„V prieskume trhu boli oslovené tri spoločnosti, všetky oslovené spoločnosti predložili ponuku. Následne sa uskutočnila elektronická aukcia, ktorej výsledkom boli nasledujúce cenové ponuky - SP Plus 825 560 eur bez DPH (990 672 eur s DPH), Rail Group 840 000 eur bez DPH a Metri 855 000 eur bez DPH," informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

„Rozhodujúcim kritériom vyhodnotenia bola najnižšia ponúknutá cena. Predpokladaná hodnota zákazky predstavovala 821.000 eur bez DPH,“ doplnila.

Bývalá reštaurácia 

Práce teda realizovala spoločnosť SP Plus od decembra 2017 za cenu, ktorá vzišla z aukcie. Oddelenie cenovej analýzy ešte po aukcii spracovalo kontrolný rozpočet ŽSR. Železnice výslednú hodnotu zákazky vysvetľujú tým, že išlo o komplexnú rekonštrukciu niekdajšej reštaurácie, ktorá bola dlhé roky zatvorená, nijakým spôsobom nevyužívaná a priestory boli zdevastované.

„Rekonštrukcia zahŕňala dve veľké miestnosti, chodbu, vstup a neverejné priestory v celkovej výmere 428,4 štvorcového metra (m2) s výškou 7,1 metra. Súťažil sa zhotoviteľ na základe vypracovaného projektu ako celku, ktorý riešil všetky prevádzkové súbory a stavebné objekty potrebné na komplexnú rekonštrukciu predmetných priestorov,“ uviedla M. Pavliková.

Podľa postupu 

Železnice podotýkajú, že sú obstarávateľ a nie verejný obstarávateľ, preto uvedený spôsob obstarania je podľa nich štandardným a legitímnym spôsobom obstarania. Vyjadrenia o možnom obídení zákona považujú za tendenčné, neopodstatnené a spolitizované s cieľom dehonestovať prvú zo zásadných i viditeľných zmien na hlavnej stanici.

„Uvedený postup nebol nikým rozporovaný ani napadnutý, zmluva v centrálnom registri zmlúv (CRZ) je zverejnená takmer rok. ŽSR zverejnili vlani v októbri zmluvu v CRZ aj s výkazom výmer. Z dôvodu chyby prevádzkovateľa CRZ mohli výkaz výmer vidieť len registrovaní užívatelia, na čo ŽSR poukázali a požiadali o nápravu," podotkla Pavliková.