Železničná trať z letiska v Prahe-Ruzyni do centra mesta by mala byť popri Masarykovej stanici napojená aj na pražskú hlavnú stanicu. Na tlačovej konferencii Správy železníc (SŽ) to oznámil český minister dopravy Martin Kupka. Súčasťou plánu je aj vybudovanie novej podzemnej stanice s názvom Opera. Projekt novej stanice je teraz v prvom kole rokovania medzi ministerstvom dopravy a SŽ.
Napojenie trate od Letiska Václava Havla do centra metropoly by podľa riaditeľa SŽ Jiřího Svobodu malo vyzerať tak, že by za Negrelliho viaduktom vchádzali vlaky do tunela, ktorý by viedol pod hlavnou stanicou. „A tam by nadväzovala nová stanica, takzvaná Opera,“ uviedol riaditeľ. Stavba by podľa neho mohla začať v tomto desaťročí.
Zatiaľ čo regionálne spoje budú podľa Kupku končiť na Masarykovej stanici, vlaky zamerané primárne na dopravu cestujúcich z pražského letiska budú prechádzať aj hlavnou stanicou. „Kľúčový impulz bol, aby sme dokázali zaistiť komfortné prepojenie pražského letiska a rýchlikových expresných spojov a v budúcnosti s vysokorýchlostnou traťou. Je to zároveň porovnanie podmienok s inými veľkými mestami, ako sú Berlín či Viedeň. Aby ľudia, ktorí chcú použiť pražské letisko, mali významne ľahšiu cestu,“ povedal Kupka, prečo pristúpili na zmenu plánu výstavby.
Zrekonštruujú odbavovaciu halu
Pražská hlavná stanica sa po napojení na trať od letiska bude musieť vysporiadať s nárastom počtu vlakov. Podľa Kupku s týmto problémom počíta vypísaná architektonická súťaž na rekonštrukciu odbavovacej haly. „Kľúčovou úlohou bude nájsť kapacitné riešenie na napojenie ďalších regionálnych tratí, medzi ktorými bude práve aj nové spojenie od Letiska Václava Havla,“ povedal Kupka.
S dokončením trate z letiska do centra Prahy sa spočiatku počítalo v roku 2028. Teraz je podľa Kupku predpokladaný termín dokončenia základnej trasy medzi letiskom a centrom o dva roky neskôr.
Projekt modernizácie železnice z Prahy do Kladna s pripojením Letiska Václava Havla je rozdelený na viac ako desať stavieb. V rokoch 2017 až 2020 bol rekonštruovaný Negrelliho viadukt, vlani začala prestavba trate medzi stanicami Kladno a Kladno-Ostrovec. Tento rok začala stavba časti medzi Bubnami a Výstaviskom Praha a začne modernizácia Masarykovej stanice. Od roku 2025 sa potom plánuje prestavba troch úsekov medzi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicou Praha-Ruzyně.