Myšlienka nabíjania odrádza mnohých ľudí od kúpy elektrického vozidla. Ak sa má svet v budúcnosti zbaviť spaľovákov, musí sa to zmeniť, píše Business Insider.

Automobilky môžu začať riešiť frustrujúco dlhý čas nabíjania tým, že navrhnú autá, ktoré sa nabíjajú rýchlejšie či prejdú na jedno nabitie dlhšie vzdialenosti. Prevádzkovatelia nabíjacích staníc zas môžu zmierniť obavy vodičov tým, že v rámci krajín rozmiestnia viac spoľahlivých staníc.

Síce už na tom niektoré automobilky a prevádzkovatelia pracujú, existujú firmy, ktoré sú presvedčené, že systém nabíjania potrebuje prejsť zmenou.

Dobíjanie výmenou

Ample so sídlom v San Franciscu vymyslela jednoduchý koncept. Namiesto toho, aby vodiči strácali čas nabíjaním tej istej batérie, firma ponúka možnosť vymeniť ju za novú a pokračovať v ceste bez zbytočného čakania.

Stanice na výmenu batérií Ample fungujú tak, že elektromobil po zaparkovaní zdvihnú do vzduchu mechanizmy, ktoré vymenia vybitý akumulátor za plne nabitý. Celý proces trvá zhruba päť minút. Oproti typickým rýchlonabíjacím staniciam, kde môže nabíjanie trvať od 30 do 60 minút, ide o výrazné zlepšenie.

Firma je ešte len v začiatkoch, no jej technológiu už v Kalifornii testuje hŕstka vodičov Uberu. Ample sa chce zamerať hlavne na taxíky, doručovacie služby a prenájom vozidiel, než svoju pozornosť obráti na bežných spotrebiteľov.

Vozidlá vhodné na použitie v staniciach Ample musia byť vybavené modulárnymi, vymeniteľnými batériami od tohto startupu. Spoločnosť chce ich distribúciu zabezpečiť prostredníctvom partnerstiev s inými automobilkami.

Vzhľadom na dnešnú obmedzenú infraštruktúru a technológiu sú elektrické vozidlá najvhodnejšie pre ľudí, ktorí toho v priebehu dňa veľa nenajazdia a môžu ich nabíjať doma. Rýchle, pohodlné a lacné vymieňanie batérií bude kľúčové pre prilákanie ostatných spotrebiteľov, povedal pre Business Insider John de Souza, spoluzakladateľ a predseda spoločnosti Ample.

Výmena batérií by mala predĺžiť životnosť vozidla tým, že zníži potrebu rýchleho nabíjania, ktoré spôsobuje opotrebovanie batérie, dodal de Souza.

Elektrické cesty

Pre izraelskú spoločnosť Electreon je cesta k elektrickej budúcnosti dláždená cestami, ktoré bezdrôtovo nabíjajú vozidlá počas jazdy. Počiatočné projekty Electreonu sa týkajú bezdrôtového nabíjania autobusov z dôvodu predvídateľnosti trás a zastávok.

Spoluzakladateľ a generálny riaditeľ firmy Oren Ezer prezradil, že bezdrôtové nabíjanie môže vyriešiť najväčšie problémy, ktoré brzdia revolúciu v oblasti elektrických vozidiel. Sú nimi nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, obmedzený dojazd a závislosť od veľkých a drahých batérií.

Potenciál „dynamického bezdrôtového nabíjania“ sa Electreon v máji rozhodol preukázať na hybride Toyota RAV4 Prime. Na testovacej trati s medenými nabíjacími cievkami zabudovanými v asfalte sa Electreonu a tímu 55 vodičov podarilo bez prestávky na nabíjanie prejsť 1207 míľ (1942 kilometrov), čo by bolo v prípade bežného elektromobilu nemožné. Najlepšie elektrické vozidlá dnes dokážu na jedno nabitie prejsť 300 až 500 míľ.

Vozidlo bolo špeciálne upravené na bezdrôtové nabíjanie a po trati sa pohybovalo rýchlosťou približne 20 až 30 míľ za hodinu (30 až 50 km/h), povedal Ezer. Dodal, že aj pri rýchlostiach na diaľnici by mohli cesty od Electreonu udržať batériu vozidla nepretržite nabitú.

Ďalšie dôležité správy

Produkcia elektrického modelu Enyaq iV
Neprehliadnite

Automobilky chcú vyrábať elektromobily doma. Ohrozený je trnavský Peugeot 208 aj český Enyaq