Vianočné sviatky sú sviatkom aj pre obchod. Či si to priznáme alebo nie, k hore darčekov pre príbuzných a blízkych často prihodíme jeden dva pre seba. Viacerí si pod stromček prajú hotovosť a po sviatkoch vtrhnú do nákupných stredísk plných oznamov o zľavách ako kobylky.
Výskum na univerzite Macquarie v Spojených štátoch ukázal, že spotrebitelia vo sviatočnom čase nakupujú najradšej. Kľúčovú rolu pritom hrajú nápisy ako „limitovaná ponuka“, „vianočná kolekcia“, „výpredaj“ a „ponuka čoskoro končí“.
Zakaždým, keď sa zákazníkovi podarí „uloviť“ takýto kúsok, cez neurotransmitery dostane poctivú dávku dopamínu - hormónu, ktorý navodzuje pocit vzrušenia a uspokojenia. Čakanie na príchod balíčka a následné obdržanie v prípade online nákupu len potvrdzuje starú známu múdrosť, že odkladaná slasť je tá najlepšia.
Nebezpečné odmeňovanie sa
Základom je ísť do nákupného centra s chladnou hlavou. Nakupovanie za odmenu keď ste rozrušení vytvára nebezpečný návyk, v ktorom si zo zadováženia vecí robíte potešenie podobné pornu.
Do obchodov by ste tiež
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?