Alex Kendall spolu s Amarom Shahom v roku 2017 založili spoločnosť Wayve, ktorá sa zaoberá vývojom softvéru do autonómnych vozidiel. Kendall mával často pocit, že ho ostatné firmy z odvetvia prehliadajú. Situácia sa ale začína meniť, píše portál CNBC.

Wayve testuje softvér, ktorý má byť alternatívou k technológiám od Tesly či Alphabetu, ktoré ako väčšina spoločností využívajú najmä kamery, radary či senzory LiDAR. Softvér od Wayve sa spolieha výhradne na umelú inteligenciu. Keďže jej popularita vďaka četbotu ChatGPT rastie, Kendallova firma po novom zaujala dokonca aj Billa Gatesa, keď spolu s Microsoftom uskutočnila testovaciu jazdu v Londýne.

Wayve sa navyše podarilo získať investície za viac než 200 miliónov dolárov a jeho hodnota sa teraz odhaduje na vyše miliardu dolárov. Aj vďaka týmto krokom sa Kendall konečne necíti ako outsider. Na budúcnosť jeho firmy si teraz posvietia nielen investori a konkurencia, ale aj zvedavá verejnosť.

Iná než ostatní

Kendall vyrastal na Južnom ostrove Nového Zélandu. Ako študentovi sa mu podarilo postaviť jeden z prvých podomácky vyrobených dronov v krajine. Väčšinu súčiastok kúpil v miestnom obchode s elektronikou.

V roku 2017 získal Kendall doktorát z hlbokého učenia a počítačového videnia na Univerzite v Cambridgi. Počas štúdia pomáhal pri vývoji algoritmu hlbokého učenia pre koncept počítačového videnia nazvaný „sémantická segmentácia“. V podstate to bola príprava na pôsobenie vo Wayve.

Sémantická segmentácia pomáha zariadeniam identifikovať a označiť každý malý pixel snímky v reálnom čase. V rámci technológií autonómneho riadenia môže autám pomôcť spracovať okolité prostredie od sledovania cesty po rozpoznanie iných vozidiel. Prístup nazvaný AV2.0 sa preto líši od väčšiny technológií v tomto odvetví, pretože tie sa spoliehajú na niektorú z kombinácií systémov umelej inteligencie, kamier, radarov a senzorov LiDAR na vytvorenie 3D máp ciest a následné plánovanie trás.

Plány firmy

Cieľom spoločnosti Wayve je vybudovať taký pokročilý systém umelej inteligencie, ktorý si vôbec nebude vyžadovať 3D mapu. Ak sa jej to podarí, autá budú vedieť v reálnom čase robiť rozhodnutia podobné ľudským bez toho, aby potrebovali dopredu plánovať trasy.

Nový softvér takisto prispeje k zníženiu výrobných nákladov, pretože autá si nebudú vyžadovať tak veľký počet komponentov pre najmodernejšie technológie. Tesla v rámci svojich modelov v súčasnosti ponúka plne autonómne riadenie za príplatok vo výške 15-tisíc dolárov.

Wayve sa v roku 2019 presťahoval do Londýna a začiatkom tohto roka spustil program autonómnej doručovacej služby s jedným z najväčších britských potravinových reťazcov Asda. Na bezpečnosť jázd zatiaľ dozerajú vodiči z mäsa a kostí. Program by mal trvať jeden rok a prebiehať v rôznych častiach mesta.

„Každý deň skúšame rôzne trasy, ktoré sme nikdy predtým nerobili. Tento postup je možný len s technológiou AV2.0.,“ uzavrel Kendall.

Ďalšie dôležité správy

Register prevádzkových záznamov by mal prispieť k sprehľadneniu  histórie auta, najmä počtu najazdených kilometrov.
Neprehliadnite

Kým Model Y od Tesly dobýja Európu, Slováci sú pri výbere auta stále konzervatívni