Pár kilometrov od pobrežia Grécka našli obchodníci s ropou riešenie, ako sa vyhnúť sankciám Európskej únie voči Moskve. Milióny barelov ruskej ropy a palív jednoducho premiestnili z jedného tankeru do druhého, uvádza agentúra Bloomberg.

Celkovo od začiatku tohto roka takto putovalo najmenej 23 miliónov barelov ruskej ropy a ďalšie objemy rafinovaných palív v zálive Lakonikos. Grécke úrady tvrdia, že ich možnosti zásahu sú obmedzené, pretože k takýmto aktivitám dochádza mimo takmer 10-kilometrového limitu od teritoriálnych vôd krajiny.

Obchodníci a lodné spoločnosti našli množstvo spôsobov ako zabezpečiť, aby ruská ropa mohla prúdiť, a toto je len najnovší príklad. Podobná aktivita bola aj neďaleko Ceuty, španielskej enklávy v severnej Afrike. Vznikla aj obrovská tieňová flotila tankerov, ktorá má krajine pomôcť prekonať sankcie. Presun nákladu na mori medzi obchodníkmi známy ako transfer z lode na loď si vyžaduje niekoľko kľúčových služieb, aby prebehol bezpečne.

V rámci systému sankcií platí, že spoločnosti z Európskej únie môžu poskytovať prepravné služby ruskej ropy len vtedy, ak je náklad na palube zakúpený za cenový strop stanovený skupinou G7 alebo pod ním. Vláda nebola okamžite k dispozícii, aby sa vyjadrila k tomu, aké kontroly vykonáva.

Šéf EÚ pre obchod Valdis Dombrovskis uviedol, že blok bude monitorovať implementáciu sankcií a spolupracovať s krajinami, v ktorých spozorovali nezvyčajné aktivity. „Aby boli sankcie účinné, jedna vec je samozrejme prijímať silné politické rozhodnutia, ale druhá je monitorovať implementáciu sankcií, aby boli efektívne implementované.“

Smer Ázia

Po výmene nákladov budú prijímajúce tankery prepravovať ropu tisíce kilometrov kupujúcim v Ázii. Grécko je krajinou s najväčším počtom vlastníkov ropných tankerov. Keď EÚ vyjednávala o strope cien ruskej ropy, táto krajina patrila medzi tých, ktorí presadzovali vyššie prahové hodnoty. Chcela tiež slabšie obmedzenia prepravy ruskej ropy.

Mnohé z plavidiel sú staré a ich stav poistenia je nejasný. Priemerný vek tankerov zapojených do prepravy ropy z Grécka je 18 rokov. Najstaršie zúčastnené plavidlo bolo postavené v roku 1997. Priemerný vek ostatných je približne 12 rokov.

Presuny z lode na loď nie sú vo svojej podstate riskantné, ale zahŕňajú dve plavidlá plávajúce po mori, ktoré prečerpávajú náklad z jedného na druhé. Hrozí ale riziko nehody. Zátoka je domovom projektu na ochranu morských korytnačiek, zatiaľ čo neďaleké ústie poskytuje kŕmenie a hniezdenie vtákov.

Španielsky príklad

Začiatkom tohto roka sa niečo podobné udialo v blízkosti Ceuty. Španielske úrady poslali list miestnym spoločnostiam lodných služieb, v ktorom im pripomenuli zákaz poskytovania služieb, ak sa to týkalo ruskej ropy v medzinárodných vodách. Hlavná opozičná strana vyzvala vládu, aby činnosť obmedzila.

Pravidlá EÚ stanovujú, že spoločnosti by mali vykonávať náležitú starostlivosť, ako aj kontrolovať a zhromažďovať osvedčenia dokazujúce, že ropné náklady sa nakupujú v rámci cenového stropu. Pokuta za nedodržiavanie je však mierna. Vlastníkom a spoločnostiam ponúka slabú motiváciu, aby nepomáhali presúvať ruský náklad.

Ďalšie dôležité správy

ropovod
Neprehliadnite

Deravé embargo. Viacero európskych krajín sa odmieta odstrihnúť od ruskej ropy