Výrobca lietadiel Boeing sa kedysi tešil vynikajúcej povesti. Niekoľko zlyhaní vo výrobnom procese však všetko zmenilo. „Počul som, že ľudia mimo našej spoločnosti sa pýtajú, či sme nestratili dych. Vnímam to úplne opačne,“ ubezpečoval ešte nedávno generálny riaditeľ Boeingu Dave Calhoun zamestnancov a zdôrazňoval „prísnosť dodržiavania výrobných procesov a kontroly kvality“. Informuje o tom Bloomberg.
„Som hrdý na náš tím a som presvedčený, že sme podnikli potrebné kroky, ktoré nastavili Boeing správnym smerom do budúcnosti.“ Dnes je však spoločnosť a jej problémový model 737 Max spojený s niektorými z najhorších leteckých katastrof v nedávnej minulosti. Celkovo 346 ľudí prišlo o život pri havárii Boeingu 737 Max letu Lion Air 610 koncom roka 2018 a letu Ethiopian Airlines 302 o necelých päť mesiacov neskôr. Po zdĺhavých občianskych a trestných vyšetrovaniach Boeing začiatkom roka 2021 súhlasil so zaplatením odškodného vo výške 2,5 miliardy dolárov ako.
Incidentov nebolo ani v nedávnej dobe málo. Lietadlu Boeing 737 MAX 9 spoločnosti Alaska Airlines sa 5. januára počas letu uvoľnil bočný panel, ktorý prekrýval nevyužívaný núdzový východ.
Teraz Boeing čelí vyšetrovaniu Federálneho úradu pre letectvo a ocitol sa pod drobnohľadom amerického Kongresu a médií. Podľa nemenovaných zdrojov pohybujúcich sa v prostredí spoločnosti, kľúčových zákazníkov a regulačných orgánov spoločnosti Boeing iba tvrdý reset zameraný na bezpečnosť a komplexné prehodnotenie bezpečnostných noriem, montážnych procesov a kontroly kvality spoločnosti otvorí cestu k znovuzískaniu jej niekdajšieho dobrého mena. Je to proces, ktorý bude trvať roky, nie štvrťroky, uviedli zdroje.
„Už dlho majú problémy s kontrolou kvality a toto je len ďalší z nich,“ povedal Tim Clark, prezident leteckej spoločnosti Emirates, ktorá je jedným z najdôležitejších zákazníkov Boeingu. „Musia si uvedomiť problémy, ktoré majú.“