Zapojme mozgy

Na prvých miestach v hodnotení TRENDU Firma roka, Banka roka a Poisťovňa roka sa tento rok nič nezmenilo. Eset, VÚB a Allianz – Slovenská poisťovňa obhájili lanské prvenstvá. Spoločnosť Eset, ktorá vyvíja softvér na boj so škodlivým kódom, obhajovala titul dokonca druhýkrát po sebe. Víťazi zabodovali najmä silnou ziskovosťou, čo je v súčasnom krízovom období pozoruhodné.

Poisťovňa i banka si krušné reštrukturalizačné chvíle prežili už dávno. Po ich privatizácii nastúpilo krízové upratovanie. Menila sa organizačná štruktúra, stratégie, odchádzali prebytoční ľudia. VÚB investovala do moderných informačných systémov, čo jej ušetrilo nemalé personálne náklady, no aj uľahčilo uvádzanie nových produktov a skvalitnilo klientsky servis. Najväčší rivali presne vedia, čo za čertovsky dôležitú konkurenčnú výhodu to je.

Tieto firmy pracovali na svojej kondícii dávno predtým, ako ich biznis zasiahla globálna recesia. Jednoducho, vyšportované telo chrípka len tak nezaskočí. Keď je dobre, vtedy treba meniť veci k lepšiemu najrazantnejšie. Pretože sú na to zdroje, čas i energia. Tieto tri ingrediencie podniku na dne chýbajú, a potom je to o drahých krízových manažéroch, od ktorých sa čakajú zázraky.

Iste, Eset pôsobí na úplne inom piesočku než gro slovenských podnikov. Jeho finančné parametre sú vďaka tomu famózne. Takú rentabilitu tržieb dokáže vykázať málokto. Okrem čísel však tento brand stelesňuje príbeh podnikateľskej myšlienky, ktorá na Slovensku vznikla a napĺňa sa. A Eset doviedla medzi globálnu elitu. Slováci vedia hrať prvú svetovú ligu. Keď to ide v IT biznise, prečo to nedosiahnuť aj v iných odvetviach priemyslu či služieb?

Slovensko sa naučilo vyrábať. Trvalo mu to desať, možno pätnásť rokov. V odvážnych zmenách produktového razenia i riadenia sa však väčšina domácich firiem dostala nanajvýš po kopírovanie toho, čo vymysleli konkurenti na západe. Inšpirovanie sa americkým Applom patrí k chronickým príkladom. Tomu závidíme Steva Jobsa i brutálne marže.

Na Slovensku však máme schopných technológov, vývojárov, marketérov, ktorí by pri odvážnejšom prístupe manažérov nemuseli utekať do sveta. Svoje idey by mohli pretavovať doma do inovácií, ktoré by vytiahli tunajšie podniky na svetové pódiá. Firmy, ktoré stavili na um, nepotrebovali ani veľký kapitál. Len správnych ľudí. No tými, ako nedávno povedal v rozhovore pre TREND kouč Vladimír Synek, plytváme azda najviac.

Najhoršie má slovenská ekonomika vari za sebou. Mnohé podniky i sektory začínajú rásť. Hoci riziko globálneho oslabenia či zopakovania recesie nad svetom stále visí. V nasledujúcich rokoch preto netreba čakať hospodárske zázraky, aj keď Slovensko v súťaži s podaktorými európskymi štátmi ťahá určite za dlhší koniec.

Kokaínové roky sú, dúfajme, definitívne preč. Boj o peniaze bude namáhavejší. Uspejú v ňom tí, ktorí sa vrátia k podstate podnikania. Nájdu nový trh, sústredia sa na potreby zákazníkov a na silné stránky zamestnancov, risknú vstúpiť do nepopísaného priestoru. Keď sa Apple chystal predstaviť svetu iPad, mnohí mu veštili debakel. Po pár mesiacoch ho všetci kľúčoví konkurenti nasledujú.

Ročenka TREND TOP 2010 - vyše sto strán odvetvových tabuliek podľa hospodárskych výsledkov firiem. Ako príloha aktuálneho TRENDU č. 45 práve v predaji.