V polovici mája dostal minister zahraničných vecí od Európskej komisie výzvu, aby vysvetlil rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) vylúčiť z mýtneho tendra konzorcium Slovakpass. Konzorcium v zložení Autostrade per l’Italia, rakúsky Efkon a poľský Stalexport Autostrady ponúklo najnižšiu cenu. Tá bola rozhodujúce kritériom na výber partnera.
Dôvodom vylúčenia boli nesplnené technické požiadavky a príliš nízka cena. Na nesplnení podmienok Slovensko trvá aj v utajovanej odpovedi ministra Miroslava Lajčáka zo začiatku júla, ktorú sa TRENDU podarilo získať. Podľa požiadaviek NDS má byť elektronický mýtny systém napojený na dva nezávislé prívody elektriny a zároveň má byť vybavený záložným dieselgenerátorom.
S odvolaním sa na ponuku Slovakpassu ministerstvo komisii odpísalo, že „sťažovateľ neponúkol dva nezávislé prívody elektrickej energie“. A že z ponuky sa ani pri „extenzívnom výklade nedalo odvodiť využitie dieselagregátu“. Komisia v liste upozornila, že NDS si vyžiadala od konzorcia šestnásť rôznych dodatočných vysvetlení. Mohla sa opýtať aj na generátory, ak niečo nebolo jasné. M. Lajčák reagoval tým, že štátna firma nemala žiadnu pochybnosť o nesplnení požiadaviek.
Slovensko v odpovedi odmietlo aj pochybenie pre vylúčenie ponuky pre „neobvykle nízku cenu“. Komisia upozornila, že štátna firma najskôr prostredníctvom prepočtu zmenila podstatný parameter ponuky Slovakpassu. A na základe toho ju vyhlásila za neobvykle nízku. NDS odmieta, že by menila parametre. Argumentuje, že použila premenné, ktoré v ponuke predložil sám sťažovateľ. A následnej vraj dokázala, že s takýmito hodnotami nie je možné dosiahnuť tak vysokú efektívnosť výberu mýta.
Na žiadosť Bruselu mala vláda predložiť i správu o hodnotení výberového konania. A zmluvu o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta vrátane úplnej verzie víťaznej ponuky. Túto požiadavku Slovensko nesplnilo. Odvolalo sa na to, že dokumenty sa „nachádzajú na súde z dôvodu prebiehajúcich súdnych konaní“. Materiály – ktoré podľa listu ministerstva nie sú pre posúdenie veci rozhodujúce - Slovensko poskytne, keď „budú k dispozícii“. Ak na tom bude komisia trvať.
Ak Bruselu nebude stačiť toto vysvetlenie, Slovensko je ochotné zorganizovať stretnutie na najvyššej úrovni, na ktorom „objasní všetky relevantné aspekty projektu“. Komisia môže Slovensko pre mýtny tender pohnať na jeseň pred Európsky súdny dvor. Podľa informácií TRENDU je žaloba už len otázka formalít.
Foto - SITA/Tomáš Benedikovič