Zákonodarcovia EÚ súhlasili so zahrnutím námornej dopravy do systému obchodovania s emisnými kvótami EÚ, píše portál euractiv.com. Ide o krok, ktorý prinúti prevádzkovateľov lodí po prvýkrát platiť za svoje uhlíkové emisie.

Myšlienka pridať námorný sektor na trh EÚ s uhlíkom sa prvýkrát objavila pred desiatimi rokmi, ale obavy z medzinárodnej konkurencieschopnosti spomalili posun vpred. ETS vyžaduje, aby znečisťujúce odvetvia platili za každú tonu uhlíka, ktorú vypustia, s cieľom podnietiť ich, aby prijali čisté riešenia.

Zatiaľ čo v súčasnosti je takmer isté, že lodná doprava bude mať spoplatnené emisie uhlíka, dohoda o námornom sektore bola len jednou časťou širšej revízie ETS. Tieto rokovania budú pokračovať, pričom ďalšie a potenciálne konečné rozhovory sa majú uskutočniť 16. až 17. decembra.

Podľa hlavného vyjednávača Európskeho parlamentu v tejto veci, nemeckého zákonodarcu Petra Lieseho, námorná dohoda povedie k úsporám približne 120 miliónov ton uhlíka – dvojnásobku toľko propagovaného zákazu EÚ na predaj znečisťujúcich vozidiel.

Historická dohoda

V celosvetovom meradle je námorný sektor zodpovedný za približne tri percentá emisií skleníkových plynov. V roku 2019 sa námornej doprave pripísalo viac ako 144 miliónov ton CO2. P. Liese označil dohodu za historickú a povedal, že legislatíva nielenže zníži uhlík, ale pomôže zlepšiť kvalitu ovzdušia v pobrežných mestách.

„Obchodovanie s emisiami prinúti lodné spoločnosti investovať do čistých technológií, inak budú musieť zaplatiť obrovské množstvo peňazí,“ povedal odborník, ktorý je z konzervatívnej strany CDU bývalej kancelárky Angely Merkelovej.

„A mám jasné náznaky, že lodné spoločnosti budú zelené – dekarbonizujú a vyčistia svoje procesy,“ dodal. Podľa dohody budú lode plaviace sa v rámci EÚ povinné platiť za 100 percent svojich emisií, pričom bude pokrytých 50 percent emisií z ciest do alebo z destinácie mimo EÚ.

Percento pokrytých emisií sa časom zvýši, počnúc 40 percentami v roku 2025, posunie sa na 70 percent v roku 2026 a dosiahne 100 percent do roku 2027. Tieto čísla sú však „v zátvorkách“, upozornil P. Liese, pretože ich musia potvrdiť členské štáty počas ďalšieho kola rokovaní.

Investície do prístavov a lodí

Na rozdiel od pôvodného návrhu Európskej komisie budú od roku 2026 zahrnuté aj emisie iných ako CO2, ako je metán, sadze a oxid dusný. Vyjednávači tiež zabezpečili vyčlenenie 20 miliónov kreditov za znečistenie CO2, pričom prostriedky získané z týchto certifikátov sa reinvestovali do sektora prostredníctvom inovačného fondu. „To prinesie miliardy, ktoré sú priamo vyčlenené na investície do prístavov a lodí,“ povedal P. Liese novinárom. Fond pôjde aj na ochranu morských živočíchov.

Legislatíva sa bude vzťahovať na všetky lode nad 5-tisíc ton, pričom menšie plavidlá budú vyňaté. Toto bude v nadchádzajúcich rokoch preverovať Európska komisia, aby sa zabezpečilo, že spoločnosti nevyrábajú „4 999 tonové lode, aby obišli zákon,“ povedal P. Liese. Luxusné jachty, ktoré zvyčajne vlastnia superbohatí ľudia, sú vyňaté z dohody o ETS, hoci poslanci dúfajú, že sa na ne budú vzťahovať budúce právne predpisy.

Musíme bojovať

Na otázku, či dohoda spôsobí konflikt s Medzinárodnou námornou organizáciou (IMO), orgánom OSN povereným reguláciou lodnej dopravy, P. Liese povedal, že je „optimistický“, že prežije akúkoľvek kritiku IMO. „Samozrejme, musíme bojovať, musíme brániť svoju pozíciu,“ povedal nemecký poslanec. „Svet lepšie pochopil, že zmena klímy je naliehavá. A ak tento problém nevyriešia medzinárodné inštitúcie, musí to urobiť Európa,“ dodal.

Jutta Paulusová, nemecká poslankyňa Európskeho parlamentu, ktorá je tieňovou spravodajkyňou pre návrh pre Zelených, dohodu privítala a povedala, že „trpezlivosť a vytrvalosť“ vyjednávačov sa konečne „vyplácajú“. Aj jej kolega zo Zelených a nemecký krajan Michael Bloss dohodu privítal, ale kritizoval členské štáty za spomalenie pokroku pri revízii ETS.

„Rokovania o najväčšom klimatickom zákone v Európe napredujú slimačím tempom,“ povedal. „Ukončenie celých rokovaní za dva týždne bude mimoriadne ťažké, ak budú členské štáty naďalej pôsobiť ako brzda v tomto procese.“

World Shipping Council, obchodné združenie zastupujúce odvetvie medzinárodnej lodnej dopravy, zdôraznilo potrebu investícií na uľahčenie prechodu tohto odvetvia na palivá s nulovým obsahom uhlíka.

„Sme pripravení a dúfame, že EU ETS pre námornú dopravu pomôže stimulovať investície do obnoviteľnej energie, ako aj do dodávateľských sietí potrebných pre alternatívne námorné palivá potrebné na uskutočnenie prechodu,“ povedal riaditeľ environmentálneho výbori Svetovej námornej rady pre Európu Jim Corbett.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná foto.
Neprehliadnite

Nemci považujú deväťeurový cestovný lístok za úspech. Výrazne znížil emisie CO2