Zložité obdobie ešte len príde, varujú dopravcovia a obchodníci. Pandémia podľa nich bola len začiatkom krízy. Nákladné vlaky ale aj lietadlá sa musia vyhýbať Rusku, čím je cesta nákladnejšia aj zdĺhavejšia, lode plné prepravných kontajnerov sú paralyzované v čínskych prístavoch, informuje portál e15.cz.

Covid stále ovplyvňuje trh

Na rýchlosť a dostupnosť prepravy má vplyv aktuálna epidemiologická situácia v Šanghaji. Zasiahla aj spoločnosť Agora DMT, ktorá sa zaoberá veľkoobchodným predajom a distribúciou značiek ako Honeywell, Motorola či Philips.

„Kontajner nám vyplával pred lockdownom a pri ďalšom počítame s niekoľkotýždňovým oneskorením. Vzhľadom na neočakávané lockdowny sa od minulého roku predzásobujeme tak, aby sa nás tieto záležitosti príliš finančne nedotkli. Avšak to pre nás samozrejme znamená mať v zásobách vyššiu hodnotu ako v dobách pred covidom,“ opisuje riaditeľ Agory David Fuchs.

Z mesačného omeškania lode nabrali oneskorenie o celá kvartál. „Hoci teraz dochádza v niektorých prípadoch k miernej korekcii cien za námorný kontajner, stále je cena proti dobe pred vypuknutím pandémie veľmi vysoká,“ uvádza prokurista logistickej spoločnosti Geis CZ David Knobloch.

Na hlavných ťahoch z Číny do Európy sa ceny medziročne znížili asi o tritisíc dolárov, na jedenásťtisíc za 12-metrový kontajner, informuje e15.

Ceny dopravy sa zvyšujú

Situácia v železničnej doprave je ešte horšia. Kontajner z Číny do Európy stojí približne dvanásťtisíc dolárov, čo je medziročne asi o dvetisíc dolárov viac, napriek tomu, že sa tento rok jeho cena už znížila.

„Na železnici je v súčasnosti dostatok kapacít, pretože väčšina európskych príjemcov začala v nadväznosti na vojnu vo veľkom rušiť objednávky, pretože železničná trasa vedie cez Rusko a Bielorusko,“ hovorí Knobloch.

Predražila sa tiež letecká doprava. Dôvodom je oblietavanie Ruska. Kilogram nákladu z Číny do Európy bol minulý rok na hodnote šiestich dolárov, tento rok je to o dva doláre viac. „K najvyššiemu cenovému nárastu, teda k až dvanástim dolárom za kilo, dochádza v prípade európskych leteckých spoločností pri exporte do krajín, ako sú Japonsko, Južná Kórea alebo aj Čína,“ uvádza Knobloch.

Nech je spôsob prepravy akýkoľvek, spotrebiteľ si zaň priplatí. „Ceny dopravcov v Česku vzrástli až o tridsať percent. Následne rastú ceny tovaru, ktoré sa odvíjajú aj od veľmi vysokých cien za prepravu kontajnerov z Ázie,“ varuje obchodný riaditeľ spoločnosti Datart Jan Pospíšil.

Rozmerné produkty zdražejú ešte viac

Rozmerné produkty, ktoré v kontajneroch zaberajú najviac miesta, ako záhradná technika, biely tovar či fitness stroje môžu výrazne zdražieť, keďže sa náklady nerozprestrú do viacerých kusov tovaru. Vyššie ceny sa dotknú aj tovaru s nízkou maržou.

Pavla Hobíková, hovorkyňa Mall.cz pre e15 pripomenula, že ceny tovaru ženie nahor aj zdražovanie obalového materiálu a vstupných surovín. „Chceme ďalej ponúkať tovar za atraktívne ceny, zároveň nemôžeme ignorovať zdražovanie všade okolo nás. Úprava cien sa dotkla niekoľkých kategórií, ktoré sú do Česka dovážané, ale aj tých, kde je česká výroba závislá od zahraničných subdodávateľov,“ popisuje Hobíková.

Cely zvyšujú aj pohonné hmoty. Spoločnosť GLS reagovala na nárast cien nafty zvýšením cien pre verejnosť o sedem percent. „Spotové ceny narástli o desiatky percent, zmluvné ceny vzrástli minimálne o infláciu a o palivový príplatok,“ potvrdzuje Karel Drbal z Geiss CZ. Firmy sa pripravujú na ešte horšiu situácie, zlepšenie neočakávajú.

Ďalšie dôležité správy

WA 25 archív Wilhelmshaven - Na archívnej snímke zo 7. marca 2015  žeriav vykladá kontajner s nápisom Maersk z lode v prístavnom meste Wilhelmshaven, spolkovej krajine Dolné Sasko na severe Nemecka. Dánska spoločnosť A.P. Moller-Maersk, ktorá je najväčším prepravcom lodných kontajnerov na svete, očakáva, že chaos v dodávateľskom reťazci bude pokračovať aj v roku 2022. Rekordne vysoké prepravné sadzby spôsobené preťažením prístavov v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu, nedostatkom kontajn
Neprehliadnite

Rekordne vysoké náklady na dopravu udržia ceny v raste až do polovice roku 2023