Boeing 777, na ktorého palube bolo 239 ľudí, sa stratil v marci 2014. Zmiznutie lietadla patrí k najväčším svetovým leteckým záhadám. Stroj sa doteraz nepodarilo nájsť, more vyplavilo iba niekoľko menších častí.
Austrálske a malajzijské úrady doteraz uvádzali, že lietadlo počas klesania zrejme neriadil pilot. Ten podľa nich možno nebol pri vedomí alebo nemal nad lietadlom kontrolu -napríklad kvôli tomu, že lietadlu došlo palivo.
Objavili sa ale aj názory, že lietadlo mohlo pristávať kontrolovane. Kĺzavý, zostupný let stroja by vysvetľoval skutočnosť, prečo vo vytýčenej pátracej zóne zatiaľ neboli jeho trosky nájdené.
A new official report says Malaysia Airlines #MH370 was spiraling fast in its final moments https://t.co/rS4tg4lICQ pic.twitter.com/lf9ceWS7X6
— CNN (@CNN) November 2, 2016
Nová správa austrálskych vyšetrovateľov podporuje teóriu o prudkom páde lietadla. Lietadlo malo padať v priebehu minútu o 7,6 kilometrov nadol. Klapky na krídlach lietadla boli totiž pri náraze na hladinu v pozícii, akú majú pri lete.
Tu si môžete preštudovať celú štúdiu vyšetrovateľov.
Práve na vztlakovú klapku pravého krídla nezvestného boeingu sa vyšetrovatelia zamerali pri novej analýze. Klapku podobne ako ďalších asi 20 úlomkov stroja vyplavil oceán. „Pravá vztlaková klapka bola v čase, keď sa odtrhla od krídla, pravdepodobne v neutrálnej pozícii,“ píše sa v správe austrálskych vyšetrovateľov.
Satelitné kontakt z lietadla podľa vyšetrovateľov potvrdzuje, že stroj tesne pred zmiznutím „rýchlo klesal“. Predpokladá sa, že lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines spadlo do Indického oceánu približne 1800 kilometrov juhozápadne od Austrálie. Pátracie tímy od konca roka 2014 prehľadávajú časť Indického oceánu v rozlohe 120-tisíc kilometrov štvorcových, žiadne stopy ale zatiaľ nenašli. Pátranie po troskách na morskom dne má skončiť v decembri.
Medzinárodní experti v stredu zahájili trojdňové rokovania, ktoré má rozhodnúť o ďalšom postupe.