Operátori tiesňových liniek sú často tí, ktorí svojimi radami zachraňujú životy. Ich práca je v čase pandémie ešte náročnejšia, vyzdvihol minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO) pri príležitosti dnešného Národného dňa čísla tiesňového volania 112.
Mikulec zároveň vyzval ľudí, aby nezaťažovali linky neoprávnenými volaniami, informoval tlačový odbor Ministerstva vnútra (MV) SR.
„Operátori 112 sú prvým kontaktom medzi volajúcim a záchrannými zložkami a po prijatí hovoru musia okamžite vyhodnotiť situáciu, aby sa na miesto dostala včas správna pomoc. Okrem samotného stresu zo situácií musia zvládať aj rôzne reakcie volajúcich,“ skonštatoval minister.
Poďakoval všetkým operátorom, ktorí na tiesňových linkách pracujú.
Takmer milión ročne
Za prvých desať mesiacov roku 2021 podľa tlačového odboru ministerstva operátori tiesňovej linky 112 zaznamenali viac ako 825-tisíc volaní, prijali takmer 16-tisíc SMS správ a 2,7-tisíc volaní prostredníctvom eCallu.
Volania prichádzajú najčastejšie z Košického a najmenej z Trenčianskeho kraja. Najviac volaní na 112 evidujú v rámci nočných hodín z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu.
Volať na tiesňové číslo sa dá bezplatne a nepretržite, 24 hodín denne.
„Tieseň je stav, pri ktorom je bezprostredne ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie a postihnutý je odkázaný na poskytnutie pomoci,“ vysvetlil rezort.
Tiesňové číslo 112 sa dá vytočiť aj z telefónov bez SIM karty alebo z oblastí, kde volajúci nemá signál. Na Slovensku možno poslať na číslo 112 aj SMS správu. Primárnou cieľovou skupinou tejto služby sú sluchovo a rečovo znevýhodnené osoby alebo obete domáceho násilia.
Privolať pomoc sa dá aj tiesňovým tlačidlom meCall, ktoré je zabudované v palubnej jednotke motorového vozidla. To slúži na privolanie pomoci ľuďom pri havárii.
V piatich jazykoch
Koordinačné strediská integrovaného záchranného systému sa nachádzajú v každom krajskom meste. Operátori 112 sú spôsobilí vybavovať aj volania v cudzom jazyku, a to v angličtine, maďarčine, poľštine, nemčine a ruštine.
Každý deň sú v každom stredisku k dispozícii štyria operátori, ktorí sa striedajú v 12-hodinových zmenách.