Jeden z najväčších svetových vlastníkov nákupných centier Westfield si vo svojej štúdii položil otázku, ako bude vyzerať obchod v budúcnosti. Oslovil viac ako 13-tisíc expertov a spotrebiteľov v Spojených štátoch a Veľkej Británii. Dospel k záveru, že spotrebitelia od kamenných obchodov očakávajú, že im budú schopné ponúknuť hodnotnejší zážitok, nie len samotnú nákupnú transakciu.

Zo štúdie spoločnosti Westfield vyplynula pätica retailových trendov:

1. Viac si požičiavať, menej nakupovať

Spotrebitelia si zvykajú na zdieľanú ekonomiku. Stačí sa pozrieť, aké revolučné zmeny prináša do dopravy alternatívna taxi služba Uber či Airbnb do sektoru ubytovania. V budúcnosti by na podobný trend mali naskočiť aj obchodníci.

Požičať si tovar a potom ho vrátiť nemusí byť model, ktorý budú využívať výlučne e-shopy. Podľa štúdie Westfield sa presadí aj v „offline“ prostredí, pretože ľudia stále nakupujú najviac v kamenných obchodoch a väčšina si tam chce produkt aj ohmatať či vyskúšať. Fyzické obchody dávajú spotrebiteľovi príležitosť inšpirovať sa a spojiť so značkou spôsobom, akým to internetový obchod jednoducho nedokáže.

Požičiavaniu či prenajímaniu vecí bude pomáhať cestovanie. „Keď cestujete, môže byť pre vás oštara ťahať so sebou napríklad potreby na cvičenie,“ hovorí Graeme McVie, retailový expert spoločnosti Precima. Keď raz ľudia vyskúšajú tento model, bude pre nich atraktívnejší. Môže sa presadiť napríklad aj v prípade formálneho oblečenia, čo by odľahčilo batožinu obchodných cestujúcich.

V zozname vecí, ktoré by si Briti a Američania najradšej požičiavali, sa najvyššie dostalo vybavenie na cvičenie, nasledovali autá, spotrebná elektronika, bicykle a oblečenie. Myšlienke požičiavania si vecí sú osobitne naklonené mladšie ročníky, takzvaní mileniáni. Na otázku, či by bolo pre nich zaujímavé požičať si niečo z ich obľúbeného obchodu, odpovedala takmer polovica Britov vo veku 25 až 34 rokov kladne. V Amerike pozitívne reagovala vyše tretina ľudí z tejto vzorky.

2. Do obchodu po rozumy

Ľudia už nepovažujú obchod len za miesto, kde si môžu niečo kúpiť, ale vnímajú ho tiež ako priestor, v ktorom sa môžu niečomu novému priučiť alebo si budovať vzťahy. Spotrebitelia sa chcú dozvedieť, ako sa dá nejaký produkt vyrobiť alebo opraviť. Zaujímajú sa o kurzy či „hodiny", na ktorých získajú informácie o zdravom životnom štýle, kreatívnom varení, vyskúšajú si, ako si urobiť dobrý make-up alebo si zlepšia digitálne zručnosti.

Spotrebitelia očakávajú od obchodníkov, že sa postavia do úlohy učiteľov a aktívne im poskytnú lekciu. Veľké príležitosti v tomto smere sa podľa štúdie otvárajú napríklad značkám športového oblečenia, ktoré sa môžu sústrediť na prezentácie v oblasti zdravia či duševnej pohody. O lekcie v oblasti životného štýlu v obľúbenom obchode sa podľa štúdie zaujíma približne tretina britských spotrebiteľov.

3. Odmeňovanie za dobrú voľbu

Spotrebitelia postupne menia vnímanie vernostných programov. Rastie skupina tých, ktorí chcú byť odmeňovaní za „dobrú voľbu“ týkajúcu sa ich životného štýlu. V tomto prístupe cítiť odklon od tradičných lojalitných schém založených na tom, koľko peňazí spotrebiteľ minie na nákup produktov. Pätina britských respondentov v štúdii sa vyjadrila, že by ich oslovila vernostná schéma založená na odmene za uplatňovaný životný štýl.

Dobrým príkladom ako funguje nové chápanie vernostných programov je americká sieť lekární Walgreens. Jej nová schéma umožňuje zapojeným členom získavať body za to, že sa udržujú v dobrej zdravotnej kondícii. Firma sleduje, ako aktívne ľudia cvičia a potom ich za to odmeňuje vo svojich obchodoch.

Nový prístup stavia myšlienku lojality do novej pozície. Riadi sa heslom „nakupujte u nás, aby ste sa cítili lepšie" namiesto „pretože u nás nakupujete, pomôžeme vám, aby ste sa cítili lepšie". Z výskumu Westfield vyplynulo, že spotrebitelia majú najväčší záujem byť odmeňovaní za to, že recyklujú a cvičia.

4. Pokročilá asistencia

Štúdia predpovedá, že virtuálna retalita sa stane všadeprítomným prvkom v retaili. Spotrebitelia očakávajú, že technológie využívajúce virtuálnu retalitu viac priblížia produkty z obchodu ich bežnému životu. Prostredníctvom virtuálnych heliem sa pozrú na to, ako budú pôsobiť výrobky zasadené do ich domácnosti alebo ako im sadne nové oblečenie.

Retailový expert Darius Rocha z agentúry Joylab upozorňuje, že pokročilá asistencia bude prínosom len vtedy, ak sa správne integruje do spotrebiteľského zážitku a nebude vyvolávať rozpaky. Funkčná technológia je podľa neho taká, ktorá čo najmenej človeka vyrušuje či stresuje pri nakupovaní. „Je to vec, ktorú môžu spotrebitelia používať bez toho, aby sa cítili trápne? Pretože keď si nasadia špeciálnu helmu alebo okuliare v obchode, tak evidentne robia niečo nezvyčajné a môžu mať pocit, že je to divné. Má to príliš ďaleko od bežného spotrebiteľského zážitku," varuje D. Rocha.

5. Osloviť všetky zmysly naraz

Podobne ako technológie zohrávajú v retaili čoraz vážnejšiu úlohu, rastie aj dopyt po neobyčajnom zážitku, ktorý osloví spotrebiteľa. Mal by zasiahnuť všetkých päť zmyslov, a to naraz. Príležitosť vidieť produkt, cítiť ho a vyskúšať, zostáva najpríťažlivejším magnetom kamenného obchodu.

Zasiahnuť zmysly zákazníka neznamená len dopriať jeho nosu vôňu kvetov alebo nechať v predajni rozoznieť vtáčí spev. Najdôležitejšie je „získať si" zrak a hmat, no pre takmer tretinu ľudí v obchodoch je dôležité zapojiť tiež čuch a sluch. Chuť je podľa štúdie Westfield dôležitá pre viac ako pätinu spotrebiteľov. Takmer tri štvrtiny britských respondentov uviedli, že možnosť dotknúť sa, cítiť a vyskúšať si produkt je kľúčovým benefitom kamenných obchodov.